W I kwartale wydatki na reklamę zewnętrzną oraz tranzytową (czyli m.in. ogłoszenia w metrze i na miejskich autobusach) sięgnęły 97,7 mln zł. Na reklamę na nośnikach outdoorowych firmy wydały w tym czasie 94, 2 mln zł – o 3,5 proc więcej niż przed rokiem. Na reklamę tranzytową wydano 3,6 mln zł , czyli 3,8 proc. wszystkich nakładów na reklamę zewnętrzną w kraju. Według Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, która co kwartał przygotowuje raport o wielkości nakładów na reklamę outdoorową, w ciągu najbliższych pięciu lat reklam zewnętrzna „stanie się bardziej dostępna i atrakcyjna dla tych sektorów, które obecnie koncentrują się prawie wyłącznie na reklamie w rozgłośniach telewizyjnych".
- Telewizja w „dzisiejszej postaci" staje się powoli przeżytkiem. Wymaga nowych koncepcji, wdrażania nowoczesnych technologii i umożliwiania ewentualnym użytkownikom bezpośredniego kontaktu w każdym miejscu i sytuacji. Co najważniejsze: bezpłatnego kontaktu! Tylko wówczas będzie w stanie zawalczyć o utrzymaniem wysokiej pozycji na rynku reklamowym. W outdoorze na świecie proces takiej zmiany już się dzieje - podaje IGRZ w swoim raporcie.
Branża jest zaskoczona niewielkim wykorzystaniem jej nośników w kampanii prowadzonej przed wyborami prezydenckimi w Polsce. Historycznie outdoor zawsze zbierał żniwa kampanii politycznych, bo to na billboardach chętnie reklamują się zarówno kandydaci na prezydenta, jak i na parlamentarzystów oraz samorządowców.
- Jestem rozczarowany brakiem przemyślanej aktywności komitetów wyborczych kandydatów na Prezydenta RP. Tak dalece nieprofesjonalnych kampanii nie widziałem od początku wolnej Polski. Żałuję, albowiem zakres wykorzystania reklamy zewnętrznej jest na miesiąc przed terminem pierwszej tury wyborów niewielki – komentuje w raporcie Lech Kaczoń, prezes IGRZ. Izba spodziewa się, że sytuacja zmieni się jednak przed jesiennymi wyborami parlamentarnymi.
- Większe zaangażowanie w promocję kandydatów na posłów i senatorów sprzyjać będzie lepszemu wykorzystaniu potencjału reklamy zewnętrznej. Z tej perspektywy, ale nie tylko, patrzę optymistycznie na wynik branży na koniec tego roku – dodaje.