Czego boi się Internet?

Kradzież hasła połączone z przejęciem kontroli nad kontem i szkodliwe oprogramowanie to dwa główne zagrożenia, jakich obawiają się użytkownicy Internetu.

Publikacja: 07.10.2015 11:17

Czego boi się Internet?

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski Marek Obremski

Co spędza sen z powiek użytkownikom Internetu? Jak wskazują eksperci Kaspersky Lab w najnowszym raporcie największe obawy budzi ryzyko włamania do kont online oraz szkodliwe oprogramowanie, którego celem jest kradzież haseł i poufnych informacji. Powyższe odpowiedzi wskazała identyczna liczba respondentów – 68 proc. Na kolejnym miejscu uplasowały się zagrożenia finansowe z wynikiem 63 proc. Dalsze pozycje przypadły e-mailom oraz stronom.

Kradzież danych uwierzytelniających znalazła się również wśród zagrożeń najbardziej znanych użytkownikom: 86 proc. respondentów jest świadomych istnienia takich zagrożeń jak włamania hakerskie do kont, phishing i szkodliwe oprogramowanie, które przechwytuje hasła. To pokazuje, że najbardziej znanym i niepokojącym zagrożeniem online dla użytkowników jest kradzież ich tożsamości cyfrowej.

Zagrożenia, które najmniej niepokoją użytkowników, to ataki DDoS oraz globalne kampanie cyberszpiegowskie. Być może wynika to z faktu, że tego rodzaju cyberataki są wymierzone głównie w firmy, rzadko natomiast zagrażają zwykłym użytkownikom. Nie powinno zatem dziwić, że ataki DDoS i kampanie szpiegowskie to jednocześnie zagrożenia najmniej znane użytkownikom – nie słyszało o nich odpowiednio 29 proc. i 27 proc. respondentów.

Jednym z niepokojących wyników uzyskanych w badaniu jest fakt, że 28 proc. użytkowników nie posiada żadnej wiedzy o szkodliwych programach szyfrujących dane lub blokujących dostęp do komputera i żądających okupu – tzw. ransomware. Co ważne, tego typu zagrożenia pojawiają się coraz częściej.

Aplikacje reklamowe (tzw. adware) i szkodliwe programy stworzone w celu uzyskania dostępu do kamer internetowych znajdują się na pierwszym miejscu wśród zagrożeń, których użytkownicy są świadomi, ale których nie obawiają się. Jednak programy te są groźniejsze niż się wydaje: cyberprzestępcy mogą podglądać użytkowników lub podsłuchać poufne informacje za pośrednictwem kamery internetowej, czy też wykorzystać klipy wideo w celu szantażowania swoich ofiar. Z kolei moduły reklamowe mogą zostać wykorzystane w celu osadzenia bardziej niebezpiecznych programów, np. trojanów szpiegujących.

Z badania wynika, że użytkownicy wciąż bagatelizują wiele zagrożeń. Jednocześnie aż 54 proc. respondentów odnotowało znaczny wzrost liczby zagrożeń online, ale tylko 23 proc. z nich uważa, że może być celem cyberataku.

- Użytkownicy internetu przejmują się bezpieczeństwem swoich kont online, w rzeczywistości jednak niewielu z nich uważa, że stanie się celem cyberataku. Niestety tak nie jest. Cyberprzestępcy często wykorzystują element zaskoczenia, gdy użytkownicy najmniej się tego spodziewają. Dlatego zalecamy pogłębianie wiedzy na temat aktualnych zagrożeń internetowych, co pozwoli zachować czujność i należyty poziom ochrony – powiedziała Elena Karczenko, szefowa działu odpowiedzialnego za zarządzanie produktami konsumenckimi, Kaspersky Lab.

Co spędza sen z powiek użytkownikom Internetu? Jak wskazują eksperci Kaspersky Lab w najnowszym raporcie największe obawy budzi ryzyko włamania do kont online oraz szkodliwe oprogramowanie, którego celem jest kradzież haseł i poufnych informacji. Powyższe odpowiedzi wskazała identyczna liczba respondentów – 68 proc. Na kolejnym miejscu uplasowały się zagrożenia finansowe z wynikiem 63 proc. Dalsze pozycje przypadły e-mailom oraz stronom.

Kradzież danych uwierzytelniających znalazła się również wśród zagrożeń najbardziej znanych użytkownikom: 86 proc. respondentów jest świadomych istnienia takich zagrożeń jak włamania hakerskie do kont, phishing i szkodliwe oprogramowanie, które przechwytuje hasła. To pokazuje, że najbardziej znanym i niepokojącym zagrożeniem online dla użytkowników jest kradzież ich tożsamości cyfrowej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Media
Zmiana na czele „Rzeczpospolitej”. Szułdrzyński nowym redaktorem naczelnym
Media
ATM Grupa kręci nowy film dla Netfliksa. Prezes odniósł się do sporu w rodzinie Solorza
Media
Święto Kina 2024 poniżej oczekiwań
Media
Reklama za rogiem, czyli fenomen cyfrowego outdooru