"Rzeczpospolita" najbardziej opiniotwórczym tytułem prasowym w Polsce w 2022 r.

"Niedościgniona Rzeczpospolita liderem cytowalności prasy" - pisze Instytut Monitorowania Mediów w swoim raporcie podsumowującym 2022 r. To dlatego, że w ubiegłym roku, wśród tytułów prasowych, polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez "Rzeczpospolitą". Gazetę w 2022 r. zacytowano łącznie ponad 22,4 tys. razy. Kolejny tytuł prasowy zanotował wynik aż o 7 tys. wzmianek mniejszy.

Publikacja: 07.02.2023 14:12

"Rzeczpospolita" najbardziej opiniotwórczym tytułem prasowym w Polsce w 2022 r.

Foto: Gremi Media SA

"Rzeczpospolita" z liczbą 22,4 tys. wzmianek utrzymuje tytuł najbardziej opiniotwórczego medium prasowego po podliczeniu wyników za 2022 rok. Najwyższy skok cytowań nastąpił już w styczniu 2022, kiedy zainteresowanie wzbudził sondaż przeprowadzony na zlecenie dziennika na temat powołania komisji śledczej, która miała zbadać doniesienia o wykorzystywaniu systemu Pegasus do inwigilacji polityków opozycji. Miejsce drugie z awansem o dwie pozycje w stosunku do 2021 i liczbą 15,7 tys. powołań zajmuje "Super Express". Trzecią pozycję ma "Gazeta Wyborcza", do informacji której w ubiegłym roku inne media odnosiły się ponad 14 tys. razy. 

Foto: Instytut Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze media w kraju

W rankingu wszystkich mediów "Rzeczpospolita" zajęła trzecie miejsce. Pozycję lidera zdobyła stacja RMF FM, na którą dziennikarze innych tytułów powoływali się w ubiegłym roku ponad 23 tys. razy. Drugim najczęściej cytowanym medium w kraju jest Wirtualna Polska, której informacje w 2022 roku publikowano w innych mediach 22,6 tys. razy.

Foto: Instytut Monitorowania Mediów

Dziennikarze najczęściej cytują tytuły prasowe

Wśród piętnastu najczęściej cytowanych tytułów mediowych 2022 roku największy udział ma prasa – 33 proc., którą w rankingu ogólnym reprezentują "Rzeczpospolita", "Super Express", "Gazeta Wyborcza", "Fakt" i "Dziennik Gazeta Prawna". Jak podaje IMM, wszystkie tytuły z TOP 10 mediów prasowych łącznie uzyskały prawie 99 tys. cytowań — najwięcej na tle pozostałych zestawień. 27 proc. udziału w TOP 15 stanowią natomiast stacje telewizyjne. Po 20 proc. przypada zarówno portalom internetowym, jak i stacjom radiowym.

Foto: Instytut Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze media prasowe o tematyce biznesowej

Na pierwszej pozycji wśród najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych w kategorii mediów ekonomicznych i biznesowych znalazła się "Rzeczpospolita" (22,4 tys. cytowań), a za nią "Dziennik Gazeta Prawna" (13 tys.). Miejsce trzecie z awansem o jedną pozycję zajmuje "Forbes" (2,4 tys.), czwarte należy do "Puls Biznesu", mającego zaledwie 39 cytowań mniej. Zestawienie zamyka gazeta "Parkiet" (300 cytowań).

Foto: Instytut Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze grupy mediowe w 2022 roku

Miejsce pierwsze najbardziej opiniotwórczych wydawnictw ubiegłego roku należy do Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada i Przegląd Sportowy, były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce ponad 56,3 tys. razy. Na drugim miejscu grupa Wirtualna Polska Media z łącznym wynikiem ponad 35,7 tys. wzmianek, a podium zamyka Cyfrowy Polsat, na którego media dziennikarze w Polsce odwoływali się łącznie prawie 33 tys. razy. Gremi Media zajmuje w tym zestawieniu 9. pozycję z liczbą 22,7 tys. wzmianek.

Gremi Media SA wydaje serwisy internetowe z których korzysta 4,5 miliona Realnych Użytkowników (Gemius, Styczeń 2023) oraz dzienniki „Rzeczpospolita”, „Parkiet”, „Sport”. Ponadto posiada pakiety kontrolne w spółkach e-Kiosk SA oraz Kancelarie RP sp. z o.o.

Foto: Instytut Monitorowania Mediów

Analizę częstotliwości 385 863 cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 stycznia – 31 grudnia 2022 roku.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie