Oprócz „Rz" w pierwszej trójce uplasowały się dwie największe komercyjne stacje radiowe w kraju, czyli Radio Zet (5,57 tys. cytowań) oraz RMF FM (5,43 tys. przywołań).

Odbiorcy chcą jakościowych mediów

„Rz" była też liderem, jeśli chodzi o cytowania wśród gazet codziennych. Zdystansowała „Gazetę Wyborczą" (4,43 tys. cytowań) oraz „Dziennik Gazetę Prawną" (3,72 tys. przywołań).

Czytaj także komentarz Bogusława Chraboty: „Rzeczpospolita” liderem opinii za 2017 rok

Wśród telewizji stacją, na którą najchętniej powoływały się media w ubiegłym roku, była TVN 24 (3,84 tys. cytowań), a najbardziej opiniotwórczym portalem okazał się Onet.pl (2,36 tys. przywołań).

W ubiegłym roku dziennikarze powoływali się na informacje podane przez media 77,1 tys. razy. Najczęściej cytowali prasę (prawie 37 tys. razy), następnie telewizję (29,7 tys. razy) oraz radio (10,5 tys. razy).

Opiniotwórcze media zyskują na sile w epoce walki z tzw. fake newsami w internecie, które są jedną z największych bolączek sieci. W opublikowanym w minionym tygodniu raporcie Edelman Trust Barometer 59 proc. badanych Polaków przyznało, że coraz trudniej im określić, czy konkretna wiadomość pochodzi ze sprawdzonego źródła. 63 proc. badanych uważało też, że przeciętny odbiorca nie jest w stanie odróżnić publikacji wysokiej jakości od plotek czy pogłosek.

Redakcje zebrały też cięgi za to, w jakim trybie dziś pracują. – Około dwóch trzecich badanych (66 proc.) przyznaje, że martwi ich fakt, że media skupiają się na przyciągnięciu jak największej liczby czytelników i widzów, nawet kosztem jakości. Podobny odsetek (65 proc.) żywi przekonanie, że dziennikarska dokładność pada dziś ofiarą chęci uprzedzenia innych redakcji w publikacji materiału – komentował Jakub Chajdak, szef działu technologicznego w Lighthouse, firmie będącej przedstawicielem sieci Edelman w Polsce.

Wysoka cytowalność prasy i fakt, że na czele zestawienia Instytutu Monitorowania Mediów znajduje się tytuł papierowy, pokazują, że inne media wciąż mają największe zaufanie do informacji podawanych przez gazety i magazyny.

Internet zawalczy o wiarygodność

Co nie zmienia faktu, że swoją walkę o wiarygodność i zaufanie czytelników musi wygrać coraz popularniejszy wśród młodych czytelników internet. Bo to tam będą oni szukać najnowszych informacji.

Chce w tym pomóc organizacja IAB Polska, która ma w planach branżowe badanie mające sprawdzić skalę rozprzestrzeniania się nieprawdziwych informacji w Polsce. – Chcemy zbudować szersze porozumienie branży, by zbadać skalę fake newsów i mowy nienawiści, by potem móc podjąć jakieś działania przeciwko takim zjawiskom bez powodowania szkód w całym internetowym ekosystemie: bez ograniczania praw internautom czy internetowemu biznesowi – zapowiadał w rozmowie z „Rz" Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.