UPC wycofało się z transakcji przejęcia Multimedia Polska

To miało być przejęcie za 3 mld zł. Tyle UPC Polska, największa telewizja kablowa w Polsce miało zapłacić za Multimedia Polska wraz z długiem. Długotrwałe negocjacje z urzędem antymonopolowym sprawiły jednak, że transakcja przestała się opłacać.

Aktualizacja: 23.03.2018 13:49 Publikacja: 23.03.2018 13:42

UPC wycofało się z transakcji przejęcia Multimedia Polska

Foto: Fotolia

Liberty Global, właściciel UPC poinformował dziś w ciągu dnia, że UPC wycofuje się z transakcji po tym jak nie doszło do porozumienia z udziałowcami Multimediów co do ostatecznych warunków operacji.

- Wycofaliśmy się z transakcji nabycia Multimedia Polska po tym, jak nie udało nam się dojść do porozumienia ze sprzedającymi co do zrewidowanych warunków handlowych transakcji, które uwzględniałyby obecne uwarunkowania regulacyjne i rynkowe. Pozostajemy pewni co do perspektyw biznesowych naszej działalności w Polsce i będziemy brać pod uwagę inne okazje do konsolidacji – brzmi komunikat przekazany nam dziś przez służby PR UPC Polska.

Chęć zmiany pierwotnie ustalonych warunków wynikała najprawdopodobniej z przedłużającej się procedury w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UPC złożyło wniosek o zgodę na przejęcie niemal 1,5 roku temu.

UOKIK stwierdził, że fuzja kablówek może ograniczyć konkurencję w kilkunastu miastach i wszczął tzw. drugą fazę postępowania, w trakcie której UPC złożyło propozycję ustępstw. Strony do tej pory nie porozumiały się oczekiwania UOKIK musiały postawić pod znakiem zapytania podstawowe parametry transakcji ustalone przez UPC i sprzedających Multimedia. O tym, że transakcja wisi na włosku pisaliśmy już w ubiegłym roku. W ostatnich tygodniach Andrzej Rogowski, prezes Multimediów ogłosił, że rozpoczął przygotowania do refinansowania oraz że ma plan B na wypadek, gdyby do transakcji z UPC nie doszło. Jaki to plan – nie zdradził.

Grupa Liberty Global i UPC powiadomiły dziś rano o swojej decyzji zarówno powiadomiło o decyzji UPC UOKiK i inwestorów na amerykańskiej giełdzie. Właśnie ukazał się również i komunikat urzędu w tej sprawie.

„Postępowanie przeszło do drugiego etapu, ponieważ konieczne było przeprowadzenie badania rynku. UOKiK musiał m.in. oszacować udziały UPC Polska i Multimediów Polska, a także określić, na jakim obszarze spółki konkurują ze sobą. Urząd wysłał ankiety do przedsiębiorców zajmujących się dostarczaniem internetu i telewizji. Badanie pokazało, że koncentracja może zagrażać konkurencji, dlatego urząd przedstawił UPC Polska zastrzeżenia do koncentracji. W odpowiedzi spółka przesłała dodatkowe dane i wyjaśnienia. Złożyła również kilka propozycji modyfikacji transakcji, które miały umożliwić wydanie zgody warunkowej" - czytamy.

„Żadna z nich nie zapobiegłaby jednak negatywnym skutkom koncentracji. 23 marca 2017 r. spółka UPC Polska wycofała wniosek o zgodę na przejęcie Multimediów Polska. Zgodnie z prawem antymonopolowym, UOKiK umorzył prowadzone postępowanie" – podał UOKiK.

- Przeanalizowaliśmy rezultaty badania rynku, wyjaśnienia UPC Polska i propozycje zgód warunkowych. Wynika z nich jednoznacznie, że koncentracja spowodowałaby ograniczenie konkurencji na rynkach płatnej telewizji i dostępu do internetu stacjonarnego w 11 miastach w Polsce – mówi cytowany w komunikacie prezes UOKiK, Marek Niechciał.

Miasta, o które według urzędu rozbiła się transakcja to Chełm, Gdańsk, Gdynię, Kalisz, Kędzierzyn-Koźle, Lublin, Mielec, Sopot, Szczecin, Tarnów i Warszawę.

- UPC Polska mogłoby tam działać nie oglądając się na swoich konkurentów, kontrahentów, czy konsumentów. Spółka nie miałaby bodźców do podnoszenia jakości i obniżania cen. W efekcie klienci kablówek mogliby płacić więcej – brzmi wypowiedź Marka Niechciała.

Według urzędu, łączne udziały rynkowe uczestników koncentracji wahają się w 11 miejscowościach od ponad 40 proc. do nawet ok. 80 proc.. Siła ich konkurentów jest tam znacznie niższa. Widać to szczególnie w porównaniu do innych sieci kablowych, świadczących usługi pakietowe, czyli telewizji i stacjonarnego internetu.

Łączne udziały UPC Polska i Multimedia Polska są ponad dwukrotnie wyższe niż trzech kolejnych przedsiębiorców łącznie.

„Siła ich konkurentów jest tam znacznie niższa. Widać to szczególnie w porównaniu do innych sieci kablowych, świadczących usługi pakietowe, czyli telewizji i stacjonarnego internetu. Łączne udziały UPC Polska i Multimedia Polska są ponad dwukrotnie wyższe niż trzech kolejnych przedsiębiorców łącznie” – podał urząd.

Liberty Global, właściciel UPC poinformował dziś w ciągu dnia, że UPC wycofuje się z transakcji po tym jak nie doszło do porozumienia z udziałowcami Multimediów co do ostatecznych warunków operacji.

- Wycofaliśmy się z transakcji nabycia Multimedia Polska po tym, jak nie udało nam się dojść do porozumienia ze sprzedającymi co do zrewidowanych warunków handlowych transakcji, które uwzględniałyby obecne uwarunkowania regulacyjne i rynkowe. Pozostajemy pewni co do perspektyw biznesowych naszej działalności w Polsce i będziemy brać pod uwagę inne okazje do konsolidacji – brzmi komunikat przekazany nam dziś przez służby PR UPC Polska.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane