Nowe rozdanie sportowych emocji. TVN przejął skoki narciarskie

Discovery może zaliczyć weekend do udanych. Skoki narciarskie w TVN oglądało w sobotę prawie 2,8 mln osób. To niejedyna zmiana na rynku praw transmisji sportowych.

Publikacja: 22.11.2021 21:00

Nowe rozdanie sportowych emocji. TVN przejął skoki narciarskie

Foto: PAP/EPA

Po tym, jak okazało się, że Grupa Discovery nie udzieliła sublicencji do transmisji konkursów w skokach narciarskich Telewizji Polskiej i większość wydarzeń pokaże TVN, eksperci i widzowie byli ciekawi, jak komercyjna stacja poradzi sobie z tym wyzwaniem. Już w niedzielę Katarzyna Issat z biura prasowego TVN informowała w odpowiedzi na nasze pytania, że wstępne wyniki oglądalności z soboty są bardzo dobre. Nie podała jednak szczegółów. W poniedziałek część danych pokazała firma badawcza Nielsen. Opublikowała swój cotygodniowy ranking najpopularniejszych programów telewizji (tej tradycyjnej, linearnej).

Czytaj więcej

TVN chce zyskać młodzież

Puchar Świata w Skokach Narciarskich w Niżnym Tagile uplasował się na piątym miejscu. W sobotę relację z konkursu obejrzało prawie 2,8 mln Polaków (2,75 mln w TVN) z najszerszej grupy wiekowej (4+). Tym samym program przyciągnął prawie jedną czwartą całej widowni stacji telewizyjnych w tym czasie. Nielsen tego nie pokazał, ale w niedzielę frekwencja była nieco niższa. Skoki narciarskie oglądało około 2,4 mln Polaków, czyli 19 proc. widowni w wieku od czterech lat wzwyż.

Dane liczbowe, do których uzyskaliśmy dostęp, mogą wskazywać, że widzowie przepłynęli do Eurosportu. Takie sugestie dało się wyczytać w mediach społecznościowych ze strony osób zmęczonych blokami reklamowymi w głównym kanale. O ile w sobotę na Eurosport 1 skoki oglądało około 667 tys. widzów, o tyle w niedzielę 852 tys. Do pełnego obrazu brakuje tu jeszcze danych z platform internetowych, na które stawia Discovery, chcąc odmłodzić grono fanów dyscypliny. Ile osób oglądało konkursy w Rosji na Player.pl, można tylko szacować. Discovery podało bowiem, że w sumie skoki w sobotę i niedzielę na wszystkich platformach grupy obejrzało 9 mln widzów.

Czytaj więcej

Juliusz Braun o skokach narciarskich w TVN: Zderzenie sportu z polityką

– Wyniki oglądalności są bardzo obiecujące i już nie możemy się doczekać kolejnych konkursów i pierwszych sukcesów polskich skoczków – komentował Edward Miszczak, dyrektor programowy TVN. Czy komercyjny nadawca radzi sobie lepiej czy gorzej niż Telewizja Polska – zdaniem ekspertów z tym werdyktem trzeba jeszcze zaczekać. O ile bowiem rok temu w pierwszy dzień Pucharu Świata TVP1 przyciągnął przed ekrany 2,48 mln widzów, o tyle drugiego dnia – 3,81 mln. A dyscyplina była obecna także na kanale TVP Sport (i w Eurosporcie).

Według Nielsena w minionym tygodniu największą widownię przed telewizory przyciągnęła piłka nożna. Mecz Polska–Węgry w eliminacjach Mistrzostw Świata obejrzało prawie 3,6 mln Polaków.

Transfer skoczków z TVP do TVN to niejedyna zmiana na rynku praw sportowych. W poniedziałek szwedzka grupa NENT ogłosiła, że jej platforma Viaplay uzyskała wyłączność na transmisje mieszanych sztuk walki (ang. MMA) organizowanych przez KSW w Polsce i za granicą. To duża zmiana. Od 2004 r. partnerem KSW był Polsat, a widzowie mogli oglądać gale w formule „pay per view" (płacąc dodatkowo kilkadziesiąt złotych satelitarnym platformom, kablówkom czy bezpośrednio KSW). Na Viaplay gale MMA są w abonamencie od 34 zł miesięcznie. Twórcy KSW liczą, że tak dotrą do szerszego grona odbiorców i wejdą na nowe rynki. W planach mają 12 gal w 2022 r., z czego sześć za granicą, o ile pandemia pozwoli. Uważają też, że wesprą rozwój Viaplay. Dane Gemiusa wskazują, że w październiku ten serwis odwiedziło w Polsce o 26 proc. mniej tzw. realnych użytkowników niż we wrześniu.

Czytaj więcej

TVP bez sublicencji na skoki. Polityka czy biznes?

Po tym, jak okazało się, że Grupa Discovery nie udzieliła sublicencji do transmisji konkursów w skokach narciarskich Telewizji Polskiej i większość wydarzeń pokaże TVN, eksperci i widzowie byli ciekawi, jak komercyjna stacja poradzi sobie z tym wyzwaniem. Już w niedzielę Katarzyna Issat z biura prasowego TVN informowała w odpowiedzi na nasze pytania, że wstępne wyniki oglądalności z soboty są bardzo dobre. Nie podała jednak szczegółów. W poniedziałek część danych pokazała firma badawcza Nielsen. Opublikowała swój cotygodniowy ranking najpopularniejszych programów telewizji (tej tradycyjnej, linearnej).

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji
Media
Masowy protest dziennikarzy w Grecji. „Nie stać nas na utrzymanie rodzin”
Media
Nie żyje założyciel Money.pl Arkadiusz Osiak
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Media
Meta oskarżona o cenzurę. Zablokowała linki do gazety i felieton niezależnego dziennikarza