Reklama

Cyfrowy Polsat: Liga Mistrzów płatna, ale tańsza

Grupa Cyfrowy Polsat wykorzysta prawa do transmisji Ligi Mistrzów i Ligi Europy, aby zdobyć więcej abonentów i podnieść miesięczne wpływy od użytkowników. Przekonuje, że korzystniej w płatnych telewizjach nie było.

Aktualizacja: 03.07.2018 22:25 Publikacja: 03.07.2018 21:00

Cyfrowy Polsat: Liga Mistrzów płatna, ale tańsza

Foto: Adobe Stock

Przecenić rynek, a samemu i tak zarobić – z taką filozofią zdobywał rynek Play i tak zdaje się myśleć teraz grupa Cyfrowy Polsat, która wykupiła wyłączne prawa do transmisji Ligi Mistrzów i Ligi Europy.

W poniedziałek i wtorek satelitarna platforma, należąca do niej sieć komórkowa Plusa i serwis internetowy Ipla przedstawiły ofertę detaliczną uwzględniającą Polsat Sport Premium, nowy pakiet dwóch kanałów z Ligą Mistrzów i Ligą Europy.

Umowa za więcej i na dłużej

Chcący go mieć dotychczasowy abonent Cyfrowego Polsatu musi się liczyć z dodatkowym wydatkiem 10–30 zł za abonament i być gotowy na przedłużenie umowy na kolejne dwa lata. Wyjątkiem są posiadacze najdroższego abonamentu za 120 zł, który platforma poszerzy o nowy pakiet.

Mimo to dostęp do piłkarskich rozgrywek ligowych dla abonentów płatnych telewizji (niektóre mecze poprzedniego sezonu Ligi Mistrzów pokazywała także TVP 1) może być tańszy niż do tej pory.

Reklama
Reklama

Najtańszy abonament satelitarnej platformy z pakietem Polsat Sport Premium to koszt 50 zł miesięcznie. Według Olgi Zomer, rzeczniczki Cyfrowego Polsatu, tak korzystnie jeszcze nie było.

Sieć Plus także udostępni piłkarskie rozgrywki: droższe abonamenty (od 70 zł za miesiąc) obejmują internetową telewizję Ipla wzbogaconą o Polsat Sport Premium. Pozostali użytkownicy Ipli zaś mogą kupić dostęp do Polsat Sport Premium za 360 zł za rok lub dostęp siedmiodniowy za 40 zł.

Zomer nie ujawnia, na jaki odzew ze strony abonentów platformy liczy Cyfrowy Polsat. – Jest pewna grupa zagorzałych kibiców – mówi. Przytacza też oficjalne dostępne dane o nc+, konkurencie Cyfrowego Polsatu – mówią, że najważniejsze mecze Ligi Mistrzów oglądało 300–400 tys. abonentów platformy.

Dane Nielsen Audience Measurement pokazują jednak, że gdy dostęp jest darmowy, widownia może sięgać nawet 2–3 mln. Dla przykładu, w TVP 1 mecze środowe poprzedniego sezonu miało śledzić średnio 2,5 mln widzów.

Polsat przewiduje emisję jednego meczu fazy grupowej w tygodniu na antenie otwartej. Na której, Zomer nie chce ujawnić.

Oferta dla innych jeszcze niegotowa

Jeszcze nie wiadomo, ile pakiet będzie kosztować u innych operatorów, np. telewizji kablowych, Orange, małych dostawców i nc+. Olga Zomer pytana o ofertę dla konkurencji mówi, że jest ona w trakcie przygotowań. Nie należy liczyć, że Polsat podzieli się jej warunkami publicznie.

Reklama
Reklama

Na tę ofertę czeka także Netia, kontrolowana już przez Cyfrowy Polsat i Zygmunta Solorza. Zdaniem Konrada Księżopolskiego, szefa analityków w Haitong Banku, to właśnie sposób wykorzystania Netii w strategii monetyzacji praw do nadawania piłkarskich lig może być ważny dla odbioru przejęcia stacjonarnego telekomu. Netia będzie kanibalizować ofertę Cyfrowego Polsatu. Telekom nie sprzedaje telewizji inaczej niż razem z internetem i do tej pory tak liczony koszt zakupu dostępu do Ligi Mistrzów wynosił u tego operatora około 80 zł.

– Treści na wyłączność to przewaga konkurencyjna. To dlatego rośnie popularność Netfliksa. Ważnym rodzajem tego typu programów jest sport, a Liga Mistrzów to z kolei zawartość premium – mówi Księżopolski.

Zdaniem analityka grupa mogła wyłożyć na prawa do transmisji około 100 mln euro. Na taką sumę, czysto teoretycznie, około 350 tys. abonentów musiałoby płacić 50 zł miesięcznie przez dwa lata.

Ile za pakiet

Za dostęp do Canal+ z rozgrywkami Ligi Mistrzów w poprzednim sezonie trzeba było zapłacić – w zależności od operatora płatnej telewizji – dodatkowe 35–50 zł – wynika z przeglądu ofert dostawców.

Nie był to przy tym pełny koszt dostępu do rozgrywek. Operatorzy zwykle traktują pakiety Canal+ jako dodatek do podstawowej oferty. Tak było i tym razem. Prawdopodobnie najmniejszą opłatę za pakiet pobierała Netia (35 zł), ale nie sprzedaje telewizji bez dostępu do internetu i jednego bazowego pakietu telewizyjnego, co podnosi koszt. Dla porównania, w UPC pakiety Canal+ Prestige to koszt około 49,9 zł miesięcznie. Podobnie wygląda efektywna cena tego pakietu w Multimedia Polska. W samym NC+, właścicielu Canal+, abonamenty z tymi kanałami zaczynają się od 89,9 zł.

Media
101. ceremonia wręczenia Oscarów odbędzie się na YouTubie
Media
Nieoficjalnie: Warner Bros. Discovery odrzuci ofertę przejęcia przez Paramount
Media
Europa dławi się regulacjami i przegrywa wyścig o AI
Media
Miliarder z Hongkongu może trafić za kratki na resztę życia. Sąd: mózg spisków
Media
Miliarder chętny na zakup TikToka „w zawieszeniu”. Co zrobi Donald Trump?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama