Reklama

Społeczności i aplikacje motorem rynku komórek

Popularność smartfonów rośnie dzięki dodatkowym usługom

Publikacja: 06.03.2010 03:16

Społeczności i aplikacje motorem rynku komórek

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

[b]Więcej o telekomunikacji w naszym specjalnych serwisie branżowym [link=http://www.rpkom.pl" target="_blank]rpkom.pl[/link][/b]

W 2010 r. na całym świecie zostanie sprzedanych ponad 250 mln sztuk nowych smartfonów, czyli telefonów umożliwiających m.in. dostęp do sieci, poczty e-mail i instalację wybranych przez użytkownika aplikacji. W 2009 r. nabywców znalazło 172,3 mln sztuk tego typu urządzeń.

Jak wynika z raportu Mobile Metrics firmy AdMob, czynnikami, które najbardziej napędzają wzrost tej najbardziej lukratywnej części komórkowego biznesu, są usługi nawigacyjne oraz pobierane z internetowych sklepów aplikacje (najczęściej gry) oraz serwisy społecznościowe. Jak podała firma ComScore, w styczniu 30,8 tys. użytkowników smartfonów w USA przynajmniej raz odwiedziło serwis społecznościowy, używając do tego celu komórki.

– Operatorzy są w trudnej sytuacji. Usługi dodane zyskują na popularności, ale wciąż nie przynoszą odpowiedniego strumienia gotówki – mówi „Rz” Magda Borowik, analityk rynku telekomunikacyjnego firmy IDC Poland. – Z kolei unowocześnianie sieci wymaga dużych nakładów, a przychody operatorów w Polsce ostatnio się zmniejszają. Wpływa na to wyniszczająca wojna cenowa oraz, do pewnego stopnia, obniżka stawek za zakończenie połączenia w sieci. Uważam, że podstawą przychodów firm telekomunikacyjnych wciąż są, i jeszcze długo będą, tradycyjne usługi głosowe – dodaje.

Przekonała się o tym np. Nokia. Z jej internetowego sklepu z aplikacjami, Ovi Store, codziennie pobieranych jest ok. 1,5 mln programów. Jak jednak nieoficjalnie przyznali przedstawiciele firmy, niewielu użytkowników tych najpopularniejszych na polskim rynku telefonów decyduje się na ściąganie płatnych aplikacji. Według danych AdMob to zjawisko dotyczy także App Store firmy Apple oraz użytkowników telefonów z systemem Google Android.

Reklama
Reklama

– Musi minąć jeszcze trochę czasu, zanim usługi dodane staną się znaczącym elementem przychodów firm telekomunikacyjnych. Nie dotyczy to jednak rynków rozwijających się, takich jak Afryka, gdzie bardzo szybko rozwija się mobilna bankowość – komentuje Magda Borowik z IDC. Jak podaje International Telecommunications Union, odsetek użytkowników telefonii komórkowej w krajach rozwijających się na koniec 2009 r. wynosił 67 proc. W 2005 r. było to ponad dwa razy mniej, 23 proc.

[b]Więcej o telekomunikacji w naszym specjalnych serwisie branżowym [link=http://www.rpkom.pl" target="_blank]rpkom.pl[/link][/b]

W 2010 r. na całym świecie zostanie sprzedanych ponad 250 mln sztuk nowych smartfonów, czyli telefonów umożliwiających m.in. dostęp do sieci, poczty e-mail i instalację wybranych przez użytkownika aplikacji. W 2009 r. nabywców znalazło 172,3 mln sztuk tego typu urządzeń.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Media
TVP w ogniu politycznych gier. Prognozuje aż 2 mld zł straty
Media
Zygmunt Solorz odwołany. Cyfrowy Polsat ma nowego prezesa
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Reklama
Reklama