magdalena lemańska
W TVN trwa casting do drugiej edycji „Masterchefa", TVP 2 poszukuje bohaterów do nowego show „Życie od kuchni", Polsat użycza swojego logo stacji kulinarnej, a na prasowym rynku właśnie wystartowały nowe lifestylowe pisma o takiej tematyce.
Pomimo tego, że wiele programów jest już pełnych kącików kuchennych, media wciąż widzą w tej niszy potencjał. – To programy mające ogromne możliwości, jeśli chodzi o sponsoring. Producenci przypraw, jak np. Prymat, dla którego w „Kocham Cię, Polsko" specjalnie stworzono kącik kulinarny, to firmy, które dużo wydają na taką formę promocji – mówi Ryszard Sibilski, dyrektor zarządzający producenckiej firmy Endemol Polska. Jego zdaniem programów rozrywkowych związanych z tematyką kulinarną będzie w Polsce wciąż coraz więcej.
Na tym się zarabia
Magda Gessler i jej „Kuchenne rewolucje", które w ubiegłorocznym jesiennym sezonie TVN nadał po raz szósty, okazała się w rankingu domu mediowego PanMedia Western najbardziej „dochodową" celebrytką 2012 roku. Prowadzony przez nią program cennikowo zarobił z reklam 131,6 mln, więcej niż TVN-owe „Mam talent!" oraz „X Factor" czy polsatowski „Must be the music". – Format programów tanecznych trochę się już opatrzył i znudził, teraz stacje stawiają na gotowanie. Pytanie jak długo potrwa ta moda. Wiele zależy w takich programach od samych prowadzących i tego czy potrafią poprowadzić taki program w atrakcyjny sposób – mówi dr Łukasz Szurmiński, medioznawcza z Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.
TVN zachęcony niesłabnącym powodzeniem „Kuchennych rewolucji" (ostatnie edycje miały średnią widownię ponad 2,6 mln widzów) jesienią ruszył z nowym show „Masterchef", w którym jedną z prowadzących także jest Magda Gessler. Widzowie zaakceptowali konkurs na najlepszego kucharza-amatora, bo średnia widownia programu sięgnęła 3,56 mln osób. Reklamodawcy wydali w programie 22,8 mln zł. Nic dziwnego, że TVN już prowadzi casting do kolejnej edycji, planowanej na jesień. Konkurencja też będzie nadawać więcej pokrewnej tematyki.