Gotowanie na ekranie wygrało z tańcem

Media | Nowe sezony znów upłyną w telewizji pod znakiem programów kulinarnych – widzów to nie nudzi, a nadawców kuszą hojni sponsorzy.

Publikacja: 18.01.2013 23:03

Magda Gessler ma w TVN własny program i współprowadzi tam nowy kulinarny show

Magda Gessler ma w TVN własny program i współprowadzi tam nowy kulinarny show

Foto: Rzeczpospolita, Krzysztof Łokaj Krzysztof Łokaj, Krzysztof Łokaj Krzysztof Łokaj

magdalena lemańska

W TVN trwa casting do drugiej edycji „Masterchefa", TVP 2 poszukuje bohaterów do nowego show „Życie od kuchni", Polsat użycza swojego logo stacji kulinarnej, a na prasowym rynku właśnie wystartowały nowe lifestylowe pisma o takiej tematyce.

Pomimo tego, że wiele programów jest już pełnych kącików kuchennych, media wciąż widzą w tej niszy potencjał. – To programy mające ogromne możliwości, jeśli chodzi o sponsoring. Producenci przypraw, jak np. Prymat, dla którego w „Kocham Cię, Polsko" specjalnie stworzono kącik kulinarny, to firmy, które dużo wydają na taką formę promocji – mówi Ryszard Sibilski, dyrektor zarządzający producenckiej firmy Endemol Polska. Jego zdaniem programów rozrywkowych związanych z tematyką kulinarną będzie w Polsce wciąż coraz więcej.

Na tym się zarabia

Magda Gessler i jej „Kuchenne rewolucje", które w ubiegłorocznym jesiennym sezonie TVN nadał po raz szósty, okazała się w rankingu domu mediowego PanMedia Western najbardziej „dochodową" celebrytką 2012 roku. Prowadzony przez nią program cennikowo zarobił z reklam 131,6 mln, więcej niż TVN-owe „Mam talent!" oraz „X Factor" czy polsatowski „Must be the music".  – Format programów tanecznych trochę się już opatrzył i znudził, teraz stacje stawiają na gotowanie. Pytanie jak długo potrwa ta moda. Wiele zależy w takich programach od samych prowadzących i tego czy potrafią poprowadzić taki program w atrakcyjny sposób – mówi dr Łukasz Szurmiński, medioznawcza z Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.

TVN zachęcony niesłabnącym powodzeniem „Kuchennych rewolucji" (ostatnie edycje miały średnią widownię ponad 2,6 mln widzów) jesienią ruszył z nowym show „Masterchef", w którym jedną z prowadzących także jest Magda Gessler. Widzowie zaakceptowali konkurs na najlepszego kucharza-amatora, bo średnia widownia programu sięgnęła 3,56 mln osób. Reklamodawcy wydali w programie 22,8 mln zł.  Nic dziwnego, że TVN już prowadzi casting do kolejnej edycji,  planowanej na jesień. Konkurencja też będzie nadawać więcej pokrewnej tematyki.

TVP, która w TVP 1 nadaje magazyn „Okrasa łamie przepisy" (jesienią ub. roku każdy odcinek oglądało średnio 1,1 mln osób), w TVP 2 ma „Makłowicza w podróży" (średnio 1,5 mln widzów ), a w programach w rodzaju „Pytania na śniadanie" dodatkowo serwuje przepisy i tematy kulinarne. Wiosną telewizja publiczna ruszy z  „Życiem od kuchni" – show, w którym wybranym w castingu uczestnikom eksperci będą pomagali zreorganizować życie tak, by jedli zdrowiej i bardziej skupiali się na rodzinie.

Stacje „od kuchni"

Polsat, który ma stosunkowo mało tematyki kulinarnej, bo tylko program „Ewa gotuje" Ewy Wachowicz (średnio 596,3 tys. widzów), jesienią ruszył z nową pozycją w stacji tematycznej Polsat Cafe (gotuje tam aktorka Magdalena Stużyńska).

To nie koniec gotowania w Polsacie. Od niedawna swojego logo użycza stacji Polsat Food Network, z którą nie wyklucza w przyszłości poważniejszych mariaży. Możliwe , że będzie dla niej produkował polskie programy.  – Absolutnie nie obawiamy się, że tego rodzaju format się wyczerpie. Po pierwsze naprawdę mamy tam do zaproponowania ciekawe programy, których do tej pory w polskiej telewizji nie było. Po drugie tego rodzaju programy cieszą się coraz większą popularnością – mówił Maciej Stec z zarządu Telewizji Polsat, ogłaszając start kanału. Kanał ma być rentowny najpóźniej za trzy lata.

Jedyny jak dotąd w Polsce kanał tego typu – Kuchnia+ spółki Canal+ Cyfrowy – systematycznie zwiększała w ostatnich latach udział w ogólnopolskiej widowni. Z danych Nielsena wynika, że od 2010 do 2012 roku wzrósł on z 0,07 proc. do 0,12 proc.

Programów kulinarnych będzie coraz więcej także dlatego, że zaczynają je wprowadzać mniejsze stacje. Dotychczas emitowały tu głównie zagraniczne produkcje. – Dla kanału TLC przygotowywaliśmy np. niedawno (emitowany był jesienią ubiegłego roku – red.) polską edycję brytyjskiego show „The Great British Bake Off" – prowadzonego przez Martę Grycan i Piotr Gąsowskiego „Polskiego turnieju wypieków", którego każdy odcinek był nagrywany w innym mieście – mówi Ryszard Sibilski.

Tematyka kulinarna zalała też inne media. Przede wszystkim Internet. Jak podliczyły firmy Listonic i autorka książek kucharskich Olga Smile, jest już ponad 3 tys. polskich blogów z przepisami, które czyta ponad 9 mln internautów. Kulinarne wideo są też wśród popularnych kanałów na YouTube. Twórcy Kotlet.tv, których filmiki wyświetlono już ponad 13 mln razy,  byli jednym z pierwszych w Polsce, którzy zmienili część mieszkania w telewizyjne studio i zaczęli się utrzymywać wyłącznie z gotowania na YouTube.

Modę na gotowanie wykorzystują też nowi wydawcy. Od listopada na rynku jest gruby jak książka kwartalnik „Smak. Magazyn wokół stołu ", a zaraz po nim ruszył równie obszerny konkurencyjny dwumiesięcznik „Kukbuk".

* wszystkie dane dotyczące oglądalności pochodzą z Nielsen Audience Measurement

magdalena lemańska

W TVN trwa casting do drugiej edycji „Masterchefa", TVP 2 poszukuje bohaterów do nowego show „Życie od kuchni", Polsat użycza swojego logo stacji kulinarnej, a na prasowym rynku właśnie wystartowały nowe lifestylowe pisma o takiej tematyce.

Pozostało 95% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie