Rekordowy rok reklamy w sieci

Wydatki na reklamę w polskim internecie po raz pierwszy w historii przekroczyły miliard złotych

Publikacja: 24.03.2009 03:47

Wpływy z reklamy w sieci wzrosły w ubiegłym roku o 58 proc. W tym skok będzie niższy ze względu na s

Wpływy z reklamy w sieci wzrosły w ubiegłym roku o 58 proc. W tym skok będzie niższy ze względu na spowolnienie gospodarcze.

Foto: Rzeczpospolita

W 2008 roku firmy wydały na reklamę w Internecie w Polsce 1,174 mld zł brutto. To aż o 58 proc. więcej niż rok wcześniej – podliczyły Internet Advertising Bureau (IAB) i PricewaterhouseCoopers (PwC).

W drugim półroczu, gdy w niektórych branżach widać było już oznaki spowolnienia gospodarczego, wydatki na reklamę internetową skoczyły o 48 proc., do 597 mln zł.

Według Jarosława Sobolewskiego, dyrektora generalnego IAB, w tym roku wydatki wciąż będą się zwiększać, choć wolniej niż w latach poprzednich. – Jesteśmy dobrej myśli i liczymy na kilkunastoprocentowy wzrost – mówi “Rz”. Tegoroczny wzrost ma być w głównej mierze zasługą małych i średnich firm. – Duże utrzymują budżety bez zmian lub trochę je zmniejszają. Zauważalny jest natomiast coraz większy udział średnich i mniejszych firm w wydatkach reklamowych w sieci – dodaje Sobolewski.

Prawie 40 proc. wszystkich wpływów z reklamy internetowej w Polsce wciąż przypada na tzw. reklamy typu display, czyli np. bannery, a 23 proc. na reklamy w wyszukiwarkach, które w ubiegłym roku zwiększyły swój udział w rynku o 3 pkt proc. kosztem właśnie reklamy graficznej i ogłoszeń drobnych.

Najchętniej reklamują się w sieci firmy z branż: finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacji. Co charakterystyczne dla Polski, tylko 3 proc. wydatków pochodzi od firm z sektora żywności. – To niewiele w porównaniu z krajami zachodnimi – komentował na konferencji Media Trendy, na której prezentowano wyniki raportu, Marcin Kałkucki z PwC.

Internet jest jedynym medium w Polsce, którego przychody z reklam mają w tym roku rosnąć. Według szacunków domu mediowego ZenithOptimedia rynek reklamy internetowej urośnie w tym roku o 21 proc., do 896 mln zł. CR Media Consulting szacuje wzrost na 16 proc., a analitycy DM Millennium przewidują skok o 15 proc. zarówno w tym, jak i w przyszłym roku.

I choć kolejne prognozy rozwoju rynku są obniżane, reklama internetowa w Polsce i tak cierpi z powodu kryzysu mniej niż za oceanem. Według najnowszych prognoz IDC wydatki na reklamę w sieci w USA w I kw. 2009 r. mogą się skurczyć o 5 proc. rok do roku. W kolejnym kwartale ma być jeszcze gorzej.

IAB zrzesza portale internetowe, sieci reklamowe i agencje interaktywne. Wyliczenia biura opierają się na danych z 29 największych firm działających na rynku reklamy w sieci. Jedynie przychody Google’a są szacowane.

Tymczasem Google podał wczoraj, że według jego wyliczeń polski rynek Internetu jest wart 7 mld dol., a rynek internetowej reklamy w naszym kraju – prawie 1 mld dol.

PwC

W 2008 roku firmy wydały na reklamę w Internecie w Polsce 1,174 mld zł brutto. To aż o 58 proc. więcej niż rok wcześniej – podliczyły Internet Advertising Bureau (IAB) i PricewaterhouseCoopers (PwC).

W drugim półroczu, gdy w niektórych branżach widać było już oznaki spowolnienia gospodarczego, wydatki na reklamę internetową skoczyły o 48 proc., do 597 mln zł.

Pozostało 86% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie