Internet i kina opierają się kryzysowi

Tegoroczne wydatki firm na reklamę spadną – prognozuje dom mediowy Starlink. Jeszcze w lutym firma zapowiadała niewielki wzrost rynku

Publikacja: 12.05.2009 02:24

– Nie ma wątpliwości, że branża reklamowa zakończy ten rok na minusie. Podawanie precyzyjnych szacunków jest jednak niezwykle trudne, biorąc pod uwagę chociażby to, że najpoważniejsi ekonomiści w Polsce nie są w stanie podać spójnych szacunków tegorocznego PKB – komentuje w najnowszym raporcie o rynku reklamy Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna domu mediowego Starlink.

Według Starlinka w pierwszym kwartale tego roku firmy wydały na reklamę w Polsce 1,56 mld zł o 5,3 proc. mniej niż rok wcześniej. Spadły wpływy prawie wszystkich mediów. Mimo spowolnienia gospodarczego zyskiwał Internet (wydatki na reklamę w sieci urosły o 17 proc., do 199,5 mln zł) oraz kino – wpływy z reklamy na srebrnym ekranie urosły o 0,2 proc., do 18,4 mln zł.

Najbardziej spadły natomiast wpływy gazet – o 13,1 proc., do 149 mln zł, firm outdoorowych (o 10,6 proc., do 152,3 mln zł) i magazynów – o 10,4 proc., do 159,1 mln zł. Skurczyły się też przychody telewizji – o 5,9 proc., do 760,7 mln zł, oraz radia – o 7,1 proc., do 119,8 mln zł.

Spadki przychodów z reklamy telewizyjnej to skutek ograniczenia wydatków na promocję przez producentów książek, płyt CD i DVD (spadek wydatków o 39 proc.), firm motoryzacyjnych (-45 proc.) oraz firm z sektora higiena i pielęgnacja (spadek o 15 proc.), a także instytucji finansowych (spadek o 13 proc.).

We wszystkich mediach w pierwszym kwartale najbardziej obniżyły się wydatki re- klamowe branży komputerowej i audio-wideo (0 41 proc.). Więcej niż rok wcześniej na reklamę przeznaczały natomiast firmy farmaceutyczne, producenci napojów i alkoholi, branża turystyczna, hotele i restauracje, firmy handlowe oraz producenci żywności.

Starlink szacuje wartość wpływów reklamowych po odliczeniu rabatów, ale przed opodatkowaniem VAT.

Podobnie wypadają zestawienia innych domów mediowych. Według opublikowanego w maju raportu MPG w pierwszym kwartale rynek reklamy w Polsce był wart 1,65 mld zł, o 8,8 proc. mniej niż rok wcześniej.

– Nie ma wątpliwości, że branża reklamowa zakończy ten rok na minusie. Podawanie precyzyjnych szacunków jest jednak niezwykle trudne, biorąc pod uwagę chociażby to, że najpoważniejsi ekonomiści w Polsce nie są w stanie podać spójnych szacunków tegorocznego PKB – komentuje w najnowszym raporcie o rynku reklamy Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna domu mediowego Starlink.

Według Starlinka w pierwszym kwartale tego roku firmy wydały na reklamę w Polsce 1,56 mld zł o 5,3 proc. mniej niż rok wcześniej. Spadły wpływy prawie wszystkich mediów. Mimo spowolnienia gospodarczego zyskiwał Internet (wydatki na reklamę w sieci urosły o 17 proc., do 199,5 mln zł) oraz kino – wpływy z reklamy na srebrnym ekranie urosły o 0,2 proc., do 18,4 mln zł.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem