[b] Rz: - Rozmawiamy w trudnym dla gospodarki momencie, w Polsce rząd ogłosił właśnie, że żeby uzdrowić finanse publiczne podniesie VAT. To pana zdaniem dobry pomysł? W Polsce podniosły się głosy, że rząd powinien zacząć od oszczędności, a nie od podnoszenia VAT.[/b]
[b] Colin McLeod:[/b] To zależy co spowoduje taki ruch. Nie znam aż tak dobrze sytuacji w Polsce, jak dotąd była mocnym rynkiem, w Wielkiej Brytanii musieliśmy się zmierzyć z wysokim deficytem budżetowym. Na pewno zawsze trzeba znaleźć odpowiedni poziom takiej podwyżki. W Wielkiej Brytanii mamy ok. 800 państwowych fundacji działających w różnych obszarach - np. Film Council jest taką fundacją. I rząd brytyjski zapowiedział, że zmniejszy ich liczbę o ok. 75 proc. To duży ruch, tam pracują tysiące ludzi. Wielkie cięcie w obszarze publicznych fundacji w Wielkiej Brytanii już czujemy np. w obszarze edukacji i zdrowia. Rząd działa bardzo szybko. Może takie rzeczy trzeba robić i w Polsce. Ale nasze podatki też wzrosły. VAT wrócił do 17,5 proc. (wcześniej obcięto go do 15 proc., żeby stymulować gospodarkę), podniesiono także inne podatki.
[b] Kryzys już się wreszcie skończył?[/b]
Nie, wciąż ma na nas wpływ na wielu płaszczyznach - poprzez wahania kursów walut, gdzie dotykają nas zmiany kursu euro, wciąż widzimy jego wpływ w niektórych krajach, bo w wielu wciąż widać zniżkową tendencję na rynku reklamy, np. w Rumunii. Polska jest jednym z niewielu wyjątków, gdzie gospodarka rosła, zobaczymy co będzie się działo dalej, ale na razie wasz rynek jest całkiem mocny.
[b]Jaki wpływ kryzys miał na waszą firmę? W ubiegłym roku przychody NBC Universal spadły o 9 proc., a zyski - o prawie 30 proc. Jak pan myśli, jak wypadnie ten rok?[/b]