Polacy lubią seriale kryminalne

Rozmowa z Colinem McLeodem, dyrektorem zarządzającym Universal Networks International na Europę Środkowo-Wschodnią

Publikacja: 16.08.2010 01:09

Polacy lubią seriale kryminalne

Foto: materiały prasowe

[b] Rz: - Rozmawiamy w trudnym dla gospodarki momencie, w Polsce rząd ogłosił właśnie, że żeby uzdrowić finanse publiczne podniesie VAT. To pana zdaniem dobry pomysł? W Polsce podniosły się głosy, że rząd powinien zacząć od oszczędności, a nie od podnoszenia VAT.[/b]

[b] Colin McLeod:[/b] To zależy co spowoduje taki ruch. Nie znam aż tak dobrze sytuacji w Polsce, jak dotąd była mocnym rynkiem, w Wielkiej Brytanii musieliśmy się zmierzyć z wysokim deficytem budżetowym. Na pewno zawsze trzeba znaleźć odpowiedni poziom takiej podwyżki. W Wielkiej Brytanii mamy ok. 800 państwowych fundacji działających w różnych obszarach - np. Film Council jest taką fundacją. I rząd brytyjski zapowiedział, że zmniejszy ich liczbę o ok. 75 proc. To duży ruch, tam pracują tysiące ludzi. Wielkie cięcie w obszarze publicznych fundacji w Wielkiej Brytanii już czujemy np. w obszarze edukacji i zdrowia. Rząd działa bardzo szybko. Może takie rzeczy trzeba robić i w Polsce. Ale nasze podatki też wzrosły. VAT wrócił do 17,5 proc. (wcześniej obcięto go do 15 proc., żeby stymulować gospodarkę), podniesiono także inne podatki.

[b] Kryzys już się wreszcie skończył?[/b]

Nie, wciąż ma na nas wpływ na wielu płaszczyznach - poprzez wahania kursów walut, gdzie dotykają nas zmiany kursu euro, wciąż widzimy jego wpływ w niektórych krajach, bo w wielu wciąż widać zniżkową tendencję na rynku reklamy, np. w Rumunii. Polska jest jednym z niewielu wyjątków, gdzie gospodarka rosła, zobaczymy co będzie się działo dalej, ale na razie wasz rynek jest całkiem mocny.

[b]Jaki wpływ kryzys miał na waszą firmę? W ubiegłym roku przychody NBC Universal spadły o 9 proc., a zyski - o prawie 30 proc. Jak pan myśli, jak wypadnie ten rok?[/b]

W Universal Networks generalnie mamy wzrostową tendencję i inwestujemy w nasze marki i produkcje, otwieramy nowe kanały. Na najważniejszych rynkach, na których działamy już od jakiegoś czasu - w Europie Zachodniej czy Ameryce Łacińskiej - nasza działalność jest dochodowa i rośnie. Musimy być teraz ostrożni, jeśli chodzi o przejęcia i ostrożnie podejmować wszystkie bieznesowe decyzje, ale w związku z tym, ze pracujemy na tak wielu różnych rynkach, udaje się nam wszystko zbalansować. W samej Europie Środkowej w Rumunii np. gospodarcze spowolnienie przyszło późno, więc w 2009 roku Rumunia była jeszcze w dobrej sytuacji, a podczas gdy Rosja i Węgry słabły, Polska pozostawała silna. Z zapleczem w postaci NBC Universal i GE działamy na taką skalę, że możemy balansować nasz biznes.

[b]Musieliście ciąć koszty?[/b]

Tak, straciliśmy część załogi w niektórych naszych biurach, restrukturyzowaliśmy działalność, ale to były ruchy na poziomie NBC Universal i GE. W tym roku dalszych cięć w planach już nie ma - największym wyzwaniem jest teraz zmiana myślenia - długo nie myśleliśmy o inwestycjach, w końcu nie inwestowaliśmy przez ostatnie 12-18 miesięcy. Teraz z powrotem zaczynamy na serio inwestować w nasze kanały i produkcje.

[b]W co będziecie inwestować w Polsce?[/b]

Mamy tu trzy główne marki: Universal Channel, SyFy i 13th Street. Oprócz tego są Movies24 i KidsCo. w ramach joint venture. W sumie to pięć kanałów. Jesteśmy zadowoleni z takiego portfolio, zamierzamy teraz inwestować w te kanały i w produkcję, wzmocnimy biuro w Polsce, widzimy tu duży potencjał.

[b]Czemu zamiast Hallmarka we wrześniu w Polsce pojawi się akurat 13th Street? Tak lubimy w Polsce sensację?[/b]

Hallmark naturalnie ewoluował tu w kierunku kanału z serialami sensacyjnymi. Ten proces trwał wiele lat. Kiedy przeszedłem do tej firmy w 2005 już nadawał tu seriale takie jak m.in. "Morderstwa w Midsomer" i "Dotyk zła". W miarę upływu czasu takich seriali pojawiało się coraz więcej, to był naturalny proces. Więc kiedy przyszło do przeglądu strategii, uznaliśmy postawienie na takie produkcje za jedną z opcji. Widownia w Polsce jest w dużej mierze kobieca, ale dla kobiet jest już na polskim rynku dużo kanałów, np. TVN Style. Uznaliśmy więc, że będziemy tu silniejsi debiutując z 13th Street. Jestem przekonany, że ta marka jest bardzo odpowiednia dla waszego rynku.

[b]Ile zainwestujecie w te zmiany w Polsce? [/b]

W samej Polsce będą to miliony dolarów - tyle będzie kosztował rebranding, inwestycje w programy i nagłaśniająca te zmiany kampania marketingowa. W całym regionie operacja pochłonie dziesiątki milionów dolarów.

[b] Rozważacie gdziekolwiek na świecie otwieranie zupełnie nowych kanałów? [/b]

Na razie nie, mamy jakieś projekty, których ewentualne uruchomienie rozważamy w perspektywie 6-12 miesięcy, ale na razie nie ma nic do ogłoszenia.

[b]A myślicie o lepszej dystrybucji w Polsce? Np. o wprowadzeniu waszych kanałów do Cyfrowego Polsatu? To dziwne że jeszcze ich tam nie ma. Dlaczego?[/b]

Proszę pytać o to prezesa Cyfrowego Polsatu. Cały czas rozmawiamy na ten temat. Jesteśmy na wszystkich dużych platformach dystrybucji w Polsce, Hallmark właśnie zadebiutował w analogowym pakiecie Multimediów, w Europie współpracujemy już z każdą platformą cyfrową poza Cyfrowym Polsatem. To tylko kwestia znalezienia właściwej formy współpracy. Jeszcze jej nie znaleźliśmy, ale chcielibyśmy z Cyfrowym Polsatem współpracować.

[b]Czy myśleliście o tym, by swoje kanały wprowadzać na multipleksy cyfrowej telewizji naziemnej?[/b]

Jestem zainteresowany tym, jak rozwija się ta usługa na różnych rynkach, ale po rynkach, gdzie naziemna telewizja cyfrowa jest już silna, jak francuski czy brytyjski widać, naszą strategią jest jednak wiązanie się tam z takimi firmami jak BSkyB czy Canalsat. Może to się z czasem zmieni, ale na razie naziemna telewizja cyfrowa nie jest częścią naszej strategii, choć przyglądamy się uważnie, jak ta usługa rozwija się w Polsce i w innych państwach.

[b]Czemu dopiero teraz chcecie inwestować w kanały HD? W Polsce czas na nowe kanały tego typu to był ubiegły rok.[/b]

Najpierw chcieliśmy skupić się na naszych głównych kanałach i na produkcjach dla nich, dopiero potem rozwijać ofertę dalej. Teraz będziemy otwierać nowe kanały HD, w Polsce też rozmawiamy na ten temat i byłbym bardzo zawiedziony gdybym nie miał tu co najmniej jednego, a może nawet dwóch stacji nadawanych w HD w 2011 roku.

[b]A w 3D Pan wierzy? Ludzie będą chcieli oglądać telewizję w domu w trójwymiarowych okularach? [/b]

Wiele zależy tu od rodzaju tych produkcji i od tego, którzy gracze będą w nie inwestować. W Polsce Cyfra+ zrealizowała transmisję z meczu 3D, to było dla nas ciekawe. My chcemy zrealizować w 3D testowo kilka odcinków seriali pokazywanych w SyFy. Sky otwiera w tym roku na swojej platformie kanał HD i będziemy go wspierać.

[b]Myśleliście o tym, by kupić jakiś kanał? Pojawiały się plotki ze NBC chce kupić Five od RTL?[/b]

Z tego co pamiętam, nie komentowaliśmy tego w żaden sposób. Ale jeśli w przyszłości pojawią się jakieś ciekawe możliwości, będziemy się im przyglądać.

[b]Internet zagrozi tradycyjnej telewizji? Czy to już moment, żeby się tam przenieść?[/b]

Ciekawe rzeczy dzieją się na rynku technologicznie. Przyglądamy się i rozważamy czy to dla nas szansa na rozwój. W Wielkiej Brytanii mamy np. BBC iPlayera (platforma internetowa z wideo na żądanie - red.), którego Virgin, operator kablowy, włączył do swojej oferty i w ten sposób klienci kablówki mogą oglądać w telewizji materiały z iPlayera. Oglądałem z iPlayera "Holmesa" na laptopie, jakość takiego obrazu i dźwięku jest dobra. Dla mnie z uwagi na wiek jest to tylko fajne, wolę telewizję, ale jeśli popatrzy się na taki kanał jak nasz SyFy i na to, jaką widownię, musimy szybko rozwijać się w obu kierunkach. Trudne pozostaje niestety zarabianie na takich projektach. Podoba mi się to, że platformy satelitarne stworzyły PVR (dekodery z twardym dyskiem, umożliwiające nagrywanie ulubionego programu i oglądanie go w wygodnym czasie - red.). Nie mam niestety żadnych informacji z Cyfry+ czy "n", jaki rodzaj materiałów jest przez widzów najchętniej nagrywany, ale to mogłoby być bardzo ciekawe. [b] Kiedy operator kablowy Comcast sfinalizuje przejęcie pakietu udziałów, jakie ma w NBC Universal od Vivendi?[/b]

Myślę, że pewnie pod koniec tego roku. Toczą się w tej sprawie różne postępowania na rynku amerykańskim.

[b] Powstała tam nawet branżowa koalicja przeciwko tej transakcji...[/b]

Ciekawe dlaczego? A na poważnie - powstaje nowy ogromny gracz, jest się czego obawiać.

[b] Rz: - Rozmawiamy w trudnym dla gospodarki momencie, w Polsce rząd ogłosił właśnie, że żeby uzdrowić finanse publiczne podniesie VAT. To pana zdaniem dobry pomysł? W Polsce podniosły się głosy, że rząd powinien zacząć od oszczędności, a nie od podnoszenia VAT.[/b]

[b] Colin McLeod:[/b] To zależy co spowoduje taki ruch. Nie znam aż tak dobrze sytuacji w Polsce, jak dotąd była mocnym rynkiem, w Wielkiej Brytanii musieliśmy się zmierzyć z wysokim deficytem budżetowym. Na pewno zawsze trzeba znaleźć odpowiedni poziom takiej podwyżki. W Wielkiej Brytanii mamy ok. 800 państwowych fundacji działających w różnych obszarach - np. Film Council jest taką fundacją. I rząd brytyjski zapowiedział, że zmniejszy ich liczbę o ok. 75 proc. To duży ruch, tam pracują tysiące ludzi. Wielkie cięcie w obszarze publicznych fundacji w Wielkiej Brytanii już czujemy np. w obszarze edukacji i zdrowia. Rząd działa bardzo szybko. Może takie rzeczy trzeba robić i w Polsce. Ale nasze podatki też wzrosły. VAT wrócił do 17,5 proc. (wcześniej obcięto go do 15 proc., żeby stymulować gospodarkę), podniesiono także inne podatki.

Pozostało 87% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie