Hurtownicy sprzętu IT liczą zyski

Hurtowi sprzedawcy sprzętu informatycznego twierdzą, że rośnie popyt na komputery. Potwierdzają to wyniki III kw.

Aktualizacja: 17.11.2010 03:06 Publikacja: 17.11.2010 03:02

Hurtownicy sprzętu IT liczą zyski

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

ABC Data, największy krajowy dystrybutor sprzętu IT, zwiększyła w tym okresie obroty o 28 proc., do 669 mln zł, w porównaniu z III kwartałem 2009 r. Zysk netto powiększył się do 9,7 mln zł z 1,7 mln zł.

W przypadku AB przychody w wakacyjnym kwartale wzrosły o 21 proc., do 753 mln zł. Zarobek sięgnął prawie 8 mln zł, co oznacza zmianę o 64 proc.

Nieco słabiej na tym tle wypada Action. Obroty dystrybutora w III kwartale przekroczyły 500 mln zł, czyli były tylko o parę milionów złotych większe niż rok wcześniej. Zysk netto spadł do 7,2 mln zł z 8,3 mln zł.

Według przedstawicieli ABC Daty skokowa poprawa sprzedaży to efekt utrzymującego się solidnego popytu konsumenckiego. – Bardzo dobrze wygląda sprzedaż kierowana do małych i średnich przedsiębiorstw. Brakuje wciąż dużych przetargów publicznych, które w poprzednich latach były kołem zamachowym całej branży – mówi Andrzej Sobol, wiceprezes spółki.

Inaczej wzrost obrotów tłumaczy AB. Za poprawę sytuacji rynkowej odpowiadają szczególnie korporacje, które po kilku latach przerwy znowu wymieniają komputery i serwery.

Przedstawiciele największych dystrybutorów nie ukrywają, że rosną dzięki kłopotom, w które wpadli mniejsi sprzedawcy. Klienci coraz częściej na zakupy wybierają się do marketów, rzadziej do mniejszych sklepów. Na znaczeniu zyskuje Internet, trwa wojna na marże.

Korzystnie na wyniki liderów rynku dystrybucyjnego wpływa rozbudowa oferty. – Szukamy produktów o wyższych marżach. Szczególnie interesująco wygląda m.in. segment rozrywki, m.in. konsole komputerowe – mówi Sobol.

Podobną strategię ma AB. Spółka od kilku kwartałów zwiększa sprzedaż zaawansowanych rozwiązań informatycznych. Inwestuje w szkolenia i nowe kanały sprzedaży.

Action stawia na sprzedaż produktów pod własną marką, m.in. materiałów eksploatacyjnych do drukarek i żarówek.

Hurtowi sprzedawcy spodziewają się, że poprawa koniunktury będzie trwała. – Oczekuję, że w całym 2010 r. nasze obroty powiększą się o 10 – 12 proc. – zapowiada Piotr Bieliński, prezes Action.

AB chce rosnąć co najmniej w tempie takim jak cały rynek IT. Prognozy PMR mówią, że powiększy się o 3 proc.

ABC Data sygnalizuje, że może przekroczyć prognozy finansowe na bieżący rok.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora, [mail=d.wolak@rp.pl]d.wolak@rp.pl[/mail][/i]

ABC Data, największy krajowy dystrybutor sprzętu IT, zwiększyła w tym okresie obroty o 28 proc., do 669 mln zł, w porównaniu z III kwartałem 2009 r. Zysk netto powiększył się do 9,7 mln zł z 1,7 mln zł.

W przypadku AB przychody w wakacyjnym kwartale wzrosły o 21 proc., do 753 mln zł. Zarobek sięgnął prawie 8 mln zł, co oznacza zmianę o 64 proc.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju