Sprzedaż gazet w 2010 roku

Na kurczącym się rynku sprzedaży gazet "Rzeczpospolita" w grudniu zyskała jako jedyny duży tytuł

Aktualizacja: 01.03.2011 09:42 Publikacja: 04.02.2011 17:30

Sprzedaż gazet w 2010 roku

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

W grudniu sprzedaż "Rz" wzrosła rok do roku o 1,2 proc., do 139,1 tys. egz., podczas gdy łączna średnia dzienna sprzedaż pięciu największych gazet ogólnopolskich (bulwarowych "Faktu" i "Super Expressu" oraz "Gazety Wyborczej", "Rz" i "Dziennika Gazety Prawnej") obniżyła się rok do roku o 5,9 proc., do 1,2 mln egz. – wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy pokazujących tzw. rozpowszechnianie płatne razem. Najbliższa konkurencja "Rz" – "Gazeta Wyborcza" i "Dziennik Gazeta Prawna" – odnotowała w tym czasie spadek o – odpowiednio – 5,3 proc. (do 328,5 tys. egz.) oraz 8,8 proc. (do 92,5 tys. egz.). Sprzedaż "Dziennika" jest już więc mocno poniżej zapowiadanego na początku ukazywania się gazety średniego wyniku na poziomie minimum 110 tys. egz.

"Rz" była też tytułem, który w grupie największych dzienników ogólnopolskich odnotował najmniejszy spadek sprzedaży w całym 2010 roku. Podczas gdy łączna średnia sprzedaż czterech największych gazet ogólnopolskich (oprócz "Dziennika Gazety Prawnej", który w obecnej formule ukazuje się od połowy września 2009 roku) spadła w 2010 roku o 6,3 proc., do 1,1 mln egz., wynik "Rz" był niższy niż w 2009 roku zaledwie o 0,8 proc. i wynosił 141,1 tys. egz. W tym samym czasie analogiczny wynik "Gazety Wyborczej" spadł o 9,4 proc., do 335,5 tys. egz. – "Gazeta Wyborcza" zachowuje się gorzej od tabloidów i od dzienników ekonomicznych i podejrzewam, że w dalszym ciągu tak będzie. W 2011 szacuję spadek sprzedaży "GW" średnio o 5 proc. – mówi Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities.

Analitycy giełdowi spodziewają się, że w tym roku obniżki sprzedaży gazet będą już słabsze niż w ubiegłym. – Tempo spadku sprzedaży gazet zaczęło wyhamowywać – przyznaje Sobiesław Pająk, analityk DM IDM SA.

Lepiej ma też być na rynku reklamy. Zdaniem Waldemara Stachowiaka w tym roku rynek reklamy w gazetach skurczy się o 6 proc. W przyszłym roku zakłada on już jednak zwyżki wpływów reklamowych w gazetach o 4 proc. Także zdaniem Sobiesława Pająka w 2012 roku gazety mają szansę zgarnąć z reklam o 3 proc. więcej niż w 2011 roku. W tym odczują jednak jeszcze spadek – o 3 proc. rok do roku.

Wydawcy próbują nadrabiać spadki wpływów z reklam i wzrost kosztów wynikający z rosnących w tym roku cen papieru, podnosząc ceny tytułów. Od stycznia więcej trzeba zapłacić za "Dziennik Gazetę Prawną" , "Fakt" i "Rz".

Sposobem na nadrabianie spadków jednego rodzaju wpływów przychodami z innych sektorów jest też np. hasłowanie treści w Internecie. Ale i rozwój oferty dla użytkowników sieci, która będzie zapewniać dodatkowe wpływy reklamowe.

W grudniu sprzedaż "Rz" wzrosła rok do roku o 1,2 proc., do 139,1 tys. egz., podczas gdy łączna średnia dzienna sprzedaż pięciu największych gazet ogólnopolskich (bulwarowych "Faktu" i "Super Expressu" oraz "Gazety Wyborczej", "Rz" i "Dziennika Gazety Prawnej") obniżyła się rok do roku o 5,9 proc., do 1,2 mln egz. – wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy pokazujących tzw. rozpowszechnianie płatne razem. Najbliższa konkurencja "Rz" – "Gazeta Wyborcza" i "Dziennik Gazeta Prawna" – odnotowała w tym czasie spadek o – odpowiednio – 5,3 proc. (do 328,5 tys. egz.) oraz 8,8 proc. (do 92,5 tys. egz.). Sprzedaż "Dziennika" jest już więc mocno poniżej zapowiadanego na początku ukazywania się gazety średniego wyniku na poziomie minimum 110 tys. egz.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie