Mowa o tajemniczo brzmiących terminach real-time bidding i remarketing. Obie technologie pozwalają osiągnąć lepsze rezultaty niższym kosztem.
Aukcje reklam
Real-time bidding jest jeszcze mało znany w Polsce, ale powoli zdobywa coraz większą popularność dzięki możliwości bardzo precyzyjnego określenia grupy docelowej. Real-time bidding to aukcje reklam internetowych przeprowadzane w czasie rzeczywistym. Każda licytacja zaczyna się w chwili, gdy użytkownik wysyła żądanie wyświetlenia interesującego go serwisu www. W tym momencie zainteresowani reklamodawcy przedstawiają swoje propozycje cen za wyświetlenie np. bannera. W ten sposób konkurują oni o to, czyją reklamę zobaczy internauta.
– Czas trwania takiej aukcji nie przekracza z reguły 120 milisekund (nieco więcej niż 1/10 sekundy). Standardowo proces ten trwa ok. 70 milisekund, choć są i takie aukcje, które zajmują niecałe 30 milisekund. Procedura jest powtarzana za każdym razem, gdy serwis odwiedza kolejny użytkownik i wysyła żądanie wyświetlenia kolejnych stron lub podstron. Oczywiście, reklamodawcy nie biorą udziału we wszystkich licytacjach. Swoje oferty przedstawiają tylko w momencie, gdy użytkownik spełnia określone przez nich kryteria – należy do określonej grupy celu. To właśnie ten mechanizm pozwala na precyzyjne targetowanie kampanii – wyjaśnia Piotr Krawiec, ekspert w zakresie marketingu, zarządzający agencją Praktycy.com.
Reklamodawcy nie biorą udziału w aukcjach osobiście. Wyręczają ich w tym specjalne platformy z algorytmem optymalizującym kampanie – DSP (Demand-Side Platform). Są to innowacyjne systemy, których głównym zadaniem jest składanie ofert podczas licytacji. Łączą się one z SSP (Supply-Side Platform), które mają w swojej ofercie powierzchnie reklamowe. To właśnie tutaj wydawcy mogą ustalić cenę minimalną za wyświetlenie e-reklamy. Taka forma dystrybucji jest dużo bardziej elastyczna pod względem kosztów, niż oferowana w tradycyjnym modelu rozliczeń. Reklamodawcy mogą też na bieżąco optymalizować swoje kampanie i zmieniać oferowane stawki w zależności od potrzeb i osiąganych wyników.
– Real-time bidding pozwala na wielokrotnie zwiększenie skuteczność kampanii reklamowych – zauważa Maciej Wyszyński, dyrektor zarządzający sociomantic labs na Europę Środkowo-Wschodnią. Obecnie właściciele serwisów internetowych mogą skorzystać z oferty kilku sieci sprzedających powierzchnie reklamowe w tym modelu. To m.in. ClickMatic, Admeld, Open Adstream, Rubicon Project. Reklamodawcy, tak jak i wydawcy, mogą już korzystać z pierwszej w Polsce platformy DSP, oferowanej przez firmę sociomantic labs.