W pierwszej dziesiątce programów rozrywkowych opartych na wizerunkach gwiazd w pierwszym półroczu tego roku najwięcej (pięć) było produkcji pokazywanych w TVN – wynika z nowego zestawienia domu mediowego PanMedia Western. Medioznawczy często podkreślają, że to stacja najskuteczniej wykorzystująca swoje autopromocyjne możliwości, jeśli chodzi o kreowanie nowych gwiazd.
TVN na prowadzeniu
Programy TVN uplasowały się w pierwszej trójce tych, które przyciągnęły najwyższe cennikowe przychody reklamowe (czyli te sprzed odliczenia rabatów, jakich stacje udzielają reklamodawcom). 87,6 mln zł przychodów odnotował w I półroczu „X Factor", w którym uczestników oceniali Kuba Wojewódzki, Czesław Mozil i Tatiana Okupnik, a prowadzącym był Jarosław Kuźniar. Za „X Factorem" uplasowała się Magda Gessler i prowadzone przez nią „Kuchenne rewolucje" (także w TVN) z wpływami na poziomie 66,7 mln zł. Kolejna była Ewa Drzyzga i jej „Rozmowy w toku" nadawane w TVN od 12 lat (55,3 mln zł).
Zgodnie z oczekiwaniami ekspertów coraz więcej w pierwszej dziesiątce najbardziej dochodowych programów jest propozycji Polsatu, który większą wagę przykłada do swoich gwiazd. W pierwszej dziesiątce uplasowały się nie tylko „Must Be the Music – Tylko muzyka" (ich gwiazdami są Adam Sztaba, Wojciech Łozowski, Elżbieta Zapendowska, Kora, Maciej Rock i Paulina Sykut) z przychodami na poziomie 51,6 mln zł, ale także „Got to Dance – Tylko taniec" (z Joanną Liszowską, Michałem Malitowskim, Alanem Anderszem i Krystyną Mazurówną – 35,5 mln zł wpływów) i – co ciekawe – serial „Malanowski & Partnerzy" (55,1 mln zł).
– Do końca mam wątpliwości, czy ten program powinien się znaleźć w zestawieniu, bo to jednak serial, a nie program rozrywkowy, ale nasza lista obejmuje programy, w których widzów przyciągają wyraziste gwiazdy, a w tym przypadku niewątpliwie tak jest – zauważa Michał Bakalarczyk, starszy mediaplanner ds. telewizji w PanMedia Western. Gwiazdą serialu jest Bronisław Cieślak, odtwórca głównej roli w kultowym polskim serialu „07 zgłoś się".
Na razie nie widać cięć
Najmniej w czołówce zestawienia programów TVP. W pierwszej dziesiątce figurują dwa: „Bitwa na glosy" i „Jaka to melodia". Gospodarz tego programu – Robert Janowski – któremu w poprzednich edycjach raportu zdarzało się zajmować pierwsze miejsce, tym razem spadł jednak na miejsce szóste (46,1 mln zł wpływów). – To m.in. z uwagi na jego wysoką cykliczność – jest pokazywany prawie codziennie. Spadek wpływów wynika w I półroczu z tego, że wyemitowano przy tym programie 2,1 tys,. spotów, podczas gdy rok wcześniej było to 3,8 tys. – zauważa Bakalarczyk.