Reklama
Rozwiń

Filmy familijne znowu na kinowym podium

Filmy animowane wróciły do łask. W tym roku batalię o kinowego widza wygrały „Madagaskar" i „Epoka Lodowcowa". Zdetronizować może je tylko James Bond

Publikacja: 31.10.2012 04:34

Filmy familijne znowu na kinowym podium

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

30 proc. widzów, którzy poszli do kina w III kwartale, wybrało dwa filmy: trzecią część „Madagaskaru" i czwartą „Epoki Lodowcowej" – wynika z danych dystrybutorów filmów zebranych przez Boxoffice.pl. Widownia pierwszego tytułu liczyła w tym czasie niemal 1,7 mln widzów, drugiego – tylko nieco mniej (1,52 mln).

– W Polsce filmy familijne cieszą się bardzo wysoką frekwencją, co wyróżnia nasz kraj na tle innych rynków w regionie. To zjawisko wynika z naszego modelu rodziny, gdzie rodzice bardzo dbają o dzieci i lubią sprawiać im przyjemność – ocenia Sławomir Salamon, prezes dystrybuującego filmy hollywoodzkie Forum Film.

Tomasz Jagiełło, prezes Heliosa, należącego do Grupy Agora, przypomina jednak, że ubiegłoroczne wyniki filmów animowanych nie były tak wysokie. I wymienia: „Miś Yogi" zgromadził 370 tys. widzów, „Waleczna Panda" 667 tys., a „Smerfy" – 829 tys. – Obawiałem się, że filmy dla dzieci straciły swoją popularność. Tegoroczne wyniki wskazują, że martwiłem się niepotrzebnie – mówi Jagiełło.

To dzięki tego typu produkcjom miniony kwartał przyniósł branży 12,6-proc. wzrost frekwencji i kina sprzedały w tym czasie nieco ponad 10 mln biletów. Podczas gdy jeszcze lipiec był o 20 proc. gorszy niż rok wcześniej, sierpień przyniósł wynik lepszy o ponad 50 proc. niż sierpień 2011 r., a wrzesień br. zwabił do kin widownię większą o 14,6 proc. niż ten sam miesiąc rok wcześniej.

W sumie, mimo słabego półrocza, po dziewięciu miesiącach – jak wskazuje Boxoffice.pl – sprzedaż biletów do kin jest niemal na tym samym poziomie co rok wcześniej. Przez trzy kwartały 2012 r. sprzedało się 27,44 mln wejściówek, o 0,2 proc. mniej niż rok temu.

Jagiełło zwraca uwagę, że wynik ten osiągnięto dzięki silnym akcjom promocyjnym, w których dwa bilety można kupić w cenie jednego.

Z branży płyną też informacje, że nie wszyscy kiniarze widzą stabilizację. Część mówi o sporym spadku.

To ciekawe, o tyle że dane Boxoffice.pl wskazywałyby, że promocje nie doprowadziły na razie do mocnej przeceny rynku. Po trzech kwartałach wpływy ze sprzedaży biletów są o 0,6 proc. niższe niż rok wcześniej i wynoszą nieco ponad 513 mln zł. W samym III kw. wyniosły 194 mln zł, o 9,7 proc. więcej niż przed rokiem.

Przy czym to ponownie „Madagaskar" i „Epoka Lodowcowa" przyniosły kinom największe wpływy kasowe w tym okresie i w całym 2012 r. Bilety na pierwszy z tych filmów dały 34 mln zł przychodu, na drugi o 3 mln zł mniej. Trzecie miejsce w kategorii najbardziej kasowych zajmuje „W ciemności" Agnieszki Holland (20 mln zł przychodów z biletów). Czwarte miejsce to znowu film animowany: „Kot w butach". Co ciekawe, miejsce 5. zajmuje w TOP 10 „Jesteś Bogiem" Leszka Dawida o hip-hopowym zespole Paktofonika.

W sumie dziesiątka najbardziej kasowych tegorocznych filmów przyniosła kinom i dystrybutorom 184 mln zł przychodów z biletów (36 proc. łącznych wpływów).

Warto zauważyć, że TOP 10 filmów pod względem widowni jest inny niż ten powstały według przychodów kas. „Jesteś Bogiem" był 4., przed „Kotem w butach". Zabrakło zaś miejsca dla „Prometeusza", którego wyparł „Sherlock Holmes".

Rankingi mogą się jeszcze zmienić. – Mam nadzieję, że „Skyfall" osiągnie wynik podobny jak Madagaskar, a nawet go przewyższy – mówi Salamon.

30 proc. widzów, którzy poszli do kina w III kwartale, wybrało dwa filmy: trzecią część „Madagaskaru" i czwartą „Epoki Lodowcowej" – wynika z danych dystrybutorów filmów zebranych przez Boxoffice.pl. Widownia pierwszego tytułu liczyła w tym czasie niemal 1,7 mln widzów, drugiego – tylko nieco mniej (1,52 mln).

– W Polsce filmy familijne cieszą się bardzo wysoką frekwencją, co wyróżnia nasz kraj na tle innych rynków w regionie. To zjawisko wynika z naszego modelu rodziny, gdzie rodzice bardzo dbają o dzieci i lubią sprawiać im przyjemność – ocenia Sławomir Salamon, prezes dystrybuującego filmy hollywoodzkie Forum Film.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji