Filmy familijne znowu na kinowym podium

Filmy animowane wróciły do łask. W tym roku batalię o kinowego widza wygrały „Madagaskar" i „Epoka Lodowcowa". Zdetronizować może je tylko James Bond

Publikacja: 31.10.2012 04:34

Filmy familijne znowu na kinowym podium

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

30 proc. widzów, którzy poszli do kina w III kwartale, wybrało dwa filmy: trzecią część „Madagaskaru" i czwartą „Epoki Lodowcowej" – wynika z danych dystrybutorów filmów zebranych przez Boxoffice.pl. Widownia pierwszego tytułu liczyła w tym czasie niemal 1,7 mln widzów, drugiego – tylko nieco mniej (1,52 mln).

– W Polsce filmy familijne cieszą się bardzo wysoką frekwencją, co wyróżnia nasz kraj na tle innych rynków w regionie. To zjawisko wynika z naszego modelu rodziny, gdzie rodzice bardzo dbają o dzieci i lubią sprawiać im przyjemność – ocenia Sławomir Salamon, prezes dystrybuującego filmy hollywoodzkie Forum Film.

Tomasz Jagiełło, prezes Heliosa, należącego do Grupy Agora, przypomina jednak, że ubiegłoroczne wyniki filmów animowanych nie były tak wysokie. I wymienia: „Miś Yogi" zgromadził 370 tys. widzów, „Waleczna Panda" 667 tys., a „Smerfy" – 829 tys. – Obawiałem się, że filmy dla dzieci straciły swoją popularność. Tegoroczne wyniki wskazują, że martwiłem się niepotrzebnie – mówi Jagiełło.

To dzięki tego typu produkcjom miniony kwartał przyniósł branży 12,6-proc. wzrost frekwencji i kina sprzedały w tym czasie nieco ponad 10 mln biletów. Podczas gdy jeszcze lipiec był o 20 proc. gorszy niż rok wcześniej, sierpień przyniósł wynik lepszy o ponad 50 proc. niż sierpień 2011 r., a wrzesień br. zwabił do kin widownię większą o 14,6 proc. niż ten sam miesiąc rok wcześniej.

W sumie, mimo słabego półrocza, po dziewięciu miesiącach – jak wskazuje Boxoffice.pl – sprzedaż biletów do kin jest niemal na tym samym poziomie co rok wcześniej. Przez trzy kwartały 2012 r. sprzedało się 27,44 mln wejściówek, o 0,2 proc. mniej niż rok temu.

Jagiełło zwraca uwagę, że wynik ten osiągnięto dzięki silnym akcjom promocyjnym, w których dwa bilety można kupić w cenie jednego.

Z branży płyną też informacje, że nie wszyscy kiniarze widzą stabilizację. Część mówi o sporym spadku.

To ciekawe, o tyle że dane Boxoffice.pl wskazywałyby, że promocje nie doprowadziły na razie do mocnej przeceny rynku. Po trzech kwartałach wpływy ze sprzedaży biletów są o 0,6 proc. niższe niż rok wcześniej i wynoszą nieco ponad 513 mln zł. W samym III kw. wyniosły 194 mln zł, o 9,7 proc. więcej niż przed rokiem.

Przy czym to ponownie „Madagaskar" i „Epoka Lodowcowa" przyniosły kinom największe wpływy kasowe w tym okresie i w całym 2012 r. Bilety na pierwszy z tych filmów dały 34 mln zł przychodu, na drugi o 3 mln zł mniej. Trzecie miejsce w kategorii najbardziej kasowych zajmuje „W ciemności" Agnieszki Holland (20 mln zł przychodów z biletów). Czwarte miejsce to znowu film animowany: „Kot w butach". Co ciekawe, miejsce 5. zajmuje w TOP 10 „Jesteś Bogiem" Leszka Dawida o hip-hopowym zespole Paktofonika.

W sumie dziesiątka najbardziej kasowych tegorocznych filmów przyniosła kinom i dystrybutorom 184 mln zł przychodów z biletów (36 proc. łącznych wpływów).

Warto zauważyć, że TOP 10 filmów pod względem widowni jest inny niż ten powstały według przychodów kas. „Jesteś Bogiem" był 4., przed „Kotem w butach". Zabrakło zaś miejsca dla „Prometeusza", którego wyparł „Sherlock Holmes".

Rankingi mogą się jeszcze zmienić. – Mam nadzieję, że „Skyfall" osiągnie wynik podobny jak Madagaskar, a nawet go przewyższy – mówi Salamon.

30 proc. widzów, którzy poszli do kina w III kwartale, wybrało dwa filmy: trzecią część „Madagaskaru" i czwartą „Epoki Lodowcowej" – wynika z danych dystrybutorów filmów zebranych przez Boxoffice.pl. Widownia pierwszego tytułu liczyła w tym czasie niemal 1,7 mln widzów, drugiego – tylko nieco mniej (1,52 mln).

– W Polsce filmy familijne cieszą się bardzo wysoką frekwencją, co wyróżnia nasz kraj na tle innych rynków w regionie. To zjawisko wynika z naszego modelu rodziny, gdzie rodzice bardzo dbają o dzieci i lubią sprawiać im przyjemność – ocenia Sławomir Salamon, prezes dystrybuującego filmy hollywoodzkie Forum Film.

Pozostało 82% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie