Techniczny błąd został wprowadzony 2 marca, ale wykryto go dopiero 6 października — poinformowała sama firma i uruchomiła oprogramowanie dla usunięcia problemu. Może on dotyczyć ocen najważniejszych stacji nadawczych w Stanach, ABC Walta Disneya, NBC Comcasta i krajowych sieci CBS i Twenty-First Century Fox. Nie ucierpiały sieci kablowe i lokalne stacje tv — wyjaśniono.
Nie wiadomo jeszcze, w jakim stopniu problem wpłynie na zmianę ratingów — Nielsen zapowiedziała w każdym razie wyczerpującą „sekcję zwłok" — ale tak czy inaczej, jest to poważny cios dla firmy, która dostarcza dane reklamodawcom. Ocena notowań danego programu czy stacji stanowią walutę przetargową stosowaną w negocjowaniu kosztów reklam telewizyjnych
Szefowie sieci tv wykorzystują takie oceny również do szacowania, na jaka widownię mogą liczyć, zwłaszcza we wrześniu, gdy zaczyna się nowy sezon nadawczy.
O problemach z ratingami zawiadomiła firmę Nielsen sieć CBS — poinformował jej główny specjalista od prac badawczych, David Poltrack. — Zwróciliśmy się do nich z pytaniem, dlaczego nie wiecie o tym problemie. Co zrobiliście, aby to się więcej nie powtórzyło i co robicie, aby być pewnym, że jeśli zdarzy się coś takiego znowu, wychwycicie to i to szybko?. Według niego, CBS spodziewa się, że gdy Nielsen opublikuje nowe oceny, nie powinny spowodować znacznego wpływu na tę sieć.
Rzecznik ABC opublikował komunikat stwierdzający: „Cała nasza branża polega na Nielsenie pod względem dokładności i prawdomówności, mamy więc nadzieję, że ta firma szybko rozwiąże ten problem. Jesteśmy pewni, że dynamika, jaką obserwujemy w całej sieci w tym sezonie będzie trwać w dalszym ciągu, czemu będzie sprzyjać emisja najważniejszych nowych seriali, dramatycznego i komediowego".