Rynek mobilny to jeden z najgorętszych tematów ostatnich lat. Według raportu firmy mGenerator wartość zakupów dokonanych przez smartfony czy tablety już w tym roku wyniesie 1 mld zł, a w przyszłym ma to być 2,5 mld zł.

Mimo to wciąż mniej niż 10 proc. firm ma przynajmniej stronę internetową dostosowaną do urządzeń mobilnych. Z badania ActiveMobi wynika, że najlepiej na tle wszystkich analizowanych branż wypadli fryzjerzy, stomatolodzy i restauratorzy. Ale wciąż nie są to liczby szczególnie wysokie.

Ukryty potencjał

ActiveMobi podaje, że właściciele firm wciąż nie doceniają potencjału urządzeń mobilnych, a podstawowym problemem wydaje się brak wiedzy o ich użytkownikach. Czy barierą zawsze są koszty? Niekoniecznie. Prostą aplikację można mieć już za kilka tysięcy złotych – koszt znacznie rośnie, jeśli ma być na kilka systemów operacyjnych, ale i tak nie są to ceny zaporowe.

2,5 mld zł mają wydać Polacy na zakupy tylko poprzez urządzenia mobilne już w tym roku

– Panuje przekonanie, że rozwiązania mobilne są drogie. Wynika to głównie z faktu, iż w Polsce firmy działają przede wszystkim na podstawie model zleceń. Nie rozwinęła się jeszcze natomiast kultura wykorzystania oprogramowania SaaS (Software as a Service) – mówi Łukasz Kubicki, prezes ActiveMobi. Wyjaśnia, że na rynku istnieje choćby wiele kreatorów stron mobilnych, dzięki którym firmy mogą je stworzyć bardzo tanio i efektywnie oraz bez konieczności angażowania firm zewnętrznych.

Badanie, które Boston Consulting Group przeprowadziła wśród 1500 menedżerów, pokazuje, że w wielu sektorach usługi mobilne nie są priorytetem. – Liderami są spółki technologiczne i telekomunikacyjne, w połowie stawki są branża finansowa i farmacja, a na końcu koncerny samochodowe oraz producenci dóbr konsumpcyjnych – mówi Paweł Godula, menedżer w BCG.

– Niezmiennie jako główne bariery podawane są wysokie koszty, czasochłonność, duży nakład pracy. W rzeczywistości jednak jest to raczej kwestia świadomości i mentalności przedsiębiorców – podkreśla Piotr Krawiec, prezes mGenerator. Firma podaje, że niemal 50 proc. Polaków ma smartfon, a 11 mln korzysta z mobilnego internetu.

Boom nadchodzi

Autopromocja
BLACK WEEKEND

Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny

KUP TERAZ

Jak zazwyczaj bywa przy nowych technologiach, punktem odniesienia są Amerykanie. Na tamtym rynku już 66 proc. osób w wieku od 25 do 34 lat korzystających ze smartfonów lub tabletów używa kilku urządzeń do robienia zakupów. Dodatkowo właśnie ta grupa najczęściej szuka produktów oraz przegląda strony e-sklepów, korzystając z tych urządzeń.

W Polsce korzystanie z mobilnego internetu także staje się coraz powszechniejsze. Firmy chcące nadążyć za upodobaniami klientów będą więc musiały postawić na ten kierunek.

– Główną barierą słabego wykorzystania technologii mobilnych przez polskie firmy jest to, iż nie widzą one korzyści z zastosowania takich technologii. W naszym przypadku widzimy, że wersja mobilna jest swego rodzaju showroomem, w którym klienci oglądają produkty, dodają je do koszyka, ale finalizują transakcję na tradycyjnych urządzeniach, takich jak laptop czy domowy komputer – mówi Jacek Palec, prezes bdsklep.pl. – Do tej pory sama liczba transakcji wykonanych przez urządzenia mobilne jest niewielka, ale ilość wejść na stronę bdsklep.pl z urządzeń mobilnych to ok. 10 proc. całego miesięcznego ruchu – dodaje.