Kraina Lodu (ang. Frozen) to absolutny hit ostatnich kilkunastu miesięcy – nie tylko najczęściej oglądany w kinach (już ponad 1,3 mld dol. wpływów z biletów), ale także kupowany na płytach DVD czy także królujący na listach bestsellerów muzycznych ze ścieżką dźwiękową.

Według ankiety amerykańskiej organizacji handlowców National Retail Federation postaci z filmu z księżniczką Elsą na czele to także absolutny hit obecnego sezonu prezentowego. Chce je kupić 20 proc. ankietowanych, podczas gdy Barbie wskazało 17 proc. Oznacza to, że lalka firmy Mattel po raz w jedenastoletniej historii badania nie zajmuje w nim pozycji lidera. 14 proc. badanych wskazało z kolei klocki Lego, także od lat znajdujące się w ścisłej czołówce.

Bloomberg podaje, ze Mattel czyli największy sprzedawca zabawek na świecie, już odczuwa zmiany zachowań zakupowych. W ostatnim kwartale sprzedaż Barbie spadła w ujęciu rocznym aż 21 proc. Jednak firma i tak jest w sumie z tego zadowolona, ponieważ to właśnie Mattel na licencji firmy Disney produkuje lalki z postaciami z Frozen. W 2016 r. prawa licencyjne przejdą do firmy Hasbro.

– Nic dziwnego, że po tak długim czasie bezkonkurencyjnego królowania an rynku firma trafiła na mocnego rywala – wyjaśnia Pam Goodfellow, dyrektor Prosper Insights & Analytics, współautorka badania NRF.

Mattel zdecydowanie dominuje w zestawieniu – firma produkuje jeszcze dwa inne hity z pierwszej dziesiątki najczęściej wskazywanych prezentów – lalki Monster High oraz American Girl.