Powrót dzieł Łukaszowców

Powracające po 83 latach obrazy Bractwa św. Łukasza i makaty Mieczysława Szymańskiego wzbogacą stałą ekspozycję Muzeum Historii Polski.

Publikacja: 12.05.2022 01:05

Makata Mieczysława Szymańskiego

Makata Mieczysława Szymańskiego

Foto: materiały prasowe

Dzieła przedstawiające najważniejsze wydarzenia z historii Polski i ukazujące jej wkład w rozwój cywilizacji zachodniej były w 1939/1940 roku prezentowane na Wystawie Światowej w Nowym Jorku, a potem trafiły do jezuickiego Le Moyne College w Syracuse w stanie Nowy Jork.

- W ubiegłym tygodniu minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński podpisał umowę w sprawie ich powrotu do Polski - mówi „Rzeczpospolitej” Robert Kostro, dyrektor Muzeum Historii Polski. W ciągu trzech miesięcy - w lipcu - znajdą się u nas. Pokażemy je wtedy najpierw mediom, potem publiczności na wystawie czasowej, a po otwarciu MHP na Cytadeli Warszawskiej staną się częścią ekspozycji stałej MHP w 2024/25 roku.

Na łamach „Rzeczpospolitej” podpisanie tej umowy zapowiadał Marek Kozubal.

Le Moyne College dbało przez wiele lat o zabezpieczenie i konserwację polskich dzieł, które od 1958 roku znajdowały się w bibliotece kolegium na pierwszym piętrze Grewen Hall, a następnie od 1981 roku były eksponowane w budynku Noreen Reale Falcone Library .

Tytułem rekompensaty za przechowywanie i konserwację dzieł zapłacimy około pół miliona złotych.

Rozmowy ministerstwa na temat powrotu dzieł do kraju skutecznie wsparł działacz polonijny z Filadelfii Peter Obst.

Wielkie chwile

Dzieła były specjalnie przygotowane do pawilonu Polskiego na nowojorską Wystawę Światową w 1939 roku, prezentującego dorobek kulturalny i gospodarczy II RP, a także przypominającego wydarzenia polskiej historii. Program siedmiu wielkoformatowych obrazów, eksponowanych w Sali Honorowej pawilonu, ilustrujących polską historię i jej wkład w rozwój zachodniej cywilizacji, opracował komitet naukowy pod przewodnictwem wybitnego historyka prof. Oskara Haleckiego.

Artystyczne wykonanie obrazów powierzono 11 studentom Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie, członkom Bractwa św. Łukasza: Bolesławowi Cybisowi, Bernardowi Frydrysiakowi, Janowi Gotardowi, Aleksandrowi Jędrzejewskiemu, Eliaszowi Kanarkowi, Jeremiemu Kubickiemu, Antoniemu Michalakowi, Stefanowi Płużańskiemu, Januszowi Podoskiemu, Janowi Zamoyskiemu. Artyści przez półtora roku przed wystawą pracowali pod kierunkiem prof. Tadeusza Pruszkowskiego w jego atelier w Kazimierzu nad Wisłą. (Działające w okresie międzywojennym Bractwo św. Łukasza, tzw. Łukaszowcy, uprawiało sztukę figuralną w opozycji do nurtów awangardowych, czerpiąc inspiracje z malarstwa włoskiego i niderlandzkiego XVI-XVII wieku).

Każdy z obrazów na wystawę światową 1939 przedstawia doniosłe wydarzenia z historii Polski: „Spotkanie Bolesława Chrobrego z Ottonem III u grobu św. Wojciecha” (1000), „Przyjęcie chrześcijaństwa przez Litwę” (1386), „Nadanie przywileju jedlneńsko-krakowskiego” (1430; przywilej ustanawiał zakaz uwięzienia szlachcica bez wyroku sądowego, co było prekursorskie w rozwoju praw człowieka), „Unię Lubelską” (1569), „Uchwalenie konfederacji warszawskiej o wolności religijnej” (1573), „Odsiecz Wiednia”(1683) oraz „Konstytucję 3 Maja” (1791).

Dopełnieniem wystroju Sali Honorowej Pawilonu Polskiego były 4 makaty, przedstawiające Jana III Sobieskiego według projektu Mieczysława Szymańskiego, wykonane pod kierunkiem Marii Łomnickiej-Bujakowej przez zespół hafciarek ze spółdzielni „Inicjatywa” w Warszawie.

Szymański – także wychowanek prof. Tadeusza Pruszkowskiego w 1937 roku zdobył Grand Prix za dużą makatę na Wystawę Światową w Paryżu. Ta sama tkanina została następnie rozcięta na cztery oddzielne sceny („Alegoria zwycięstwa”, „Król z cesarzem Leopoldem po zwycięstwie wiedeńskim”, „Król z Marysieńką w otoczeniu dam dworu”, „Anioł”) i wystawione dwa lata później w Nowym Jorku.

Przed polskim pawilonem stanął konny posąg Władysława Jagiełły, wznoszącego nad głową dwa mecze, dłuta Stanisława K. Ostrowskiego (posąg obecnie znajduje się w Central Parku w Nowym Jorku).

Wystawa Światowa w Nowym Jorku otwarta została 30 kwietnia 1939 roku przez prezydenta Franklina D. Roosvelta. W inauguracji uczestniczył także Albert Einstein. A polski pawilon symbolicznie otwarto 3 maja 1939. Pawilon polski działał do wiosny 1940 roku, pełniąc rolę ostatniej, symbolicznej placówki II Rzeczypospolitej. Potem Rząd Polski na Uchodźstwie upoważnił komisarza pawilonu Stefana Roppa do licytacji znacznej części eksponatów, a część została przez niego zdeponowana w Le Moyne College w Syracuse.

Malarskie dialogi

Dyrektor Robert Kostro zapowiada, że sprowadzone z USA obrazy Łukaszowców na ekspozycji stałej Muzeum Historii Polski będą pokazywane w osobnej przestrzeni. A narracja wokół ich losów będzie miała wielostopniową konstrukcję – opowie o czasach ich powstania w II RP, o latach wojny, gdy stały się „emigrantami” i o ich odzyskaniu oraz rekonstruowaniu przez Polaków swojej tożsamości we współczesnej demokratycznej niepodległej Polsce.

Obrazy Łukaszowców będą jednym z dwóch cyklów malarskich w ekspozycji stałej MHP. Drugi to „Dzieje cywilizacji w Polsce" Jana Matejki. Obie te opowieści malarskie nawiążą ze sobą dialog.

Warto jeszcze przypomnieć, że MHP od 2018 roku - dzięki z kolei darowi Marii Starczewskiej-Lambasa - jest też posiadaczem ponad 40 mniejszych obiektów, głównie rzemiosła artystycznego, z polskiego pawilonu Wystawy Światowej 1939 roku. Może więc te zbiory porównywać z kolekcją Muzeum Polskiego w Chicago.

Dzieła przedstawiające najważniejsze wydarzenia z historii Polski i ukazujące jej wkład w rozwój cywilizacji zachodniej były w 1939/1940 roku prezentowane na Wystawie Światowej w Nowym Jorku, a potem trafiły do jezuickiego Le Moyne College w Syracuse w stanie Nowy Jork.

- W ubiegłym tygodniu minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński podpisał umowę w sprawie ich powrotu do Polski - mówi „Rzeczpospolitej” Robert Kostro, dyrektor Muzeum Historii Polski. W ciągu trzech miesięcy - w lipcu - znajdą się u nas. Pokażemy je wtedy najpierw mediom, potem publiczności na wystawie czasowej, a po otwarciu MHP na Cytadeli Warszawskiej staną się częścią ekspozycji stałej MHP w 2024/25 roku.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Malarstwo
Jego krzyż szokował. Caspar David Friedrich, drugi niemiecki malarz po Dürerze
Malarstwo
Wielka retrospektywa Roya Lichtensteina. Dzieła z Myszką Miki i Kaczorem Donaldem
Malarstwo
„Polski” Vincent van Gogh i plany przebadania następnych dzieł z kolekcji Porczyńskich
Malarstwo
Jan Matejko, jakiego nie znamy, na Zamku Królewskim w Warszawie
Malarstwo
Wilhelm Sasnal w Amsterdamie i szalony świat Roberta Walsera