Finowie uwielbiają Marimekko i ze świecą szukać tu kobiety‚ która nie nosiłaby torebki w klasyczne maki lub żółtych kaloszy w kropki tej firmy. Marimekko oznacza po fińsku sukienkę dla Marii.
Zaprojektowany przez Majię Isolę już w 1964 r. wzór maków Unikko stanowi znak firmy zarejestrowany cztery lata temu. To najbardziej sprzedawany deseń na świecie spośród wszystkich wzorów tej firmy.
Nic dziwnego‚ że kiedy Dolce & Gabbana w swej wiosennej kolekcji znienacka i bez pozwolenia zaprezentowała podobne do wzoru Marimekko czerwone maki‚ ale bez łodyżek‚ podziałało to na Finów jak płachta na byka. Rozpoczęli energiczne działania‚ by włoski gigant zrezygnował z użytkowania wzoru. Plagiat zaskarżyli i wyrokiem sądu w Hamburgu zastopowali marketing i sprzedaż produktów w Niemczech. To, że akurat w tym kraju‚ tłumaczy się względami rangi tego rynku dla kolekcji Marimekko.
W odpowiedzi włoski dom mody Dolce & Gabbana zwrócił się do Urzędu Harmonizacji UE o unieważnienie znaku towarowego Unikko. Wniosek dotyczył konfekcji‚ nakryć głowy i tekstyliów wyposażenia wnętrz. Marimekko ma przedstawić swoją opinię w sprawie do 25 września.
Kopiowanie wzorów nie należy do rzadkości. Nieczęsto jednak dochodzi do tak ostrych sporów między domami mody