Reklama

Sukienka zmienia historię

Miejscowość Bath w południowo-zachodniej Anglii znana jest głównie z wód termalnych. Ale w tym staromodnym gregoriańskim kurorcie znajduje się także Muzeum Mody, które od 1963 wybiera suknię roku

Publikacja: 04.06.2009 02:13

[b][link=http://blog.rp.pl/bojanczyk/2009/06/25/sukienka-zmienia-historie/]skomentuj na blogu[/link][/b]

Zaszczytny tytuł zdobyły już kreacje m.in. Johna Galliano, Mary Quant, Junii Watanabe.

46. laureatką została sukienka szmizjerka w groszki w stylu lat 70., którą dla Topshopu zaprojektowała Kate Moss. Wdzięczna, i tania. Kosztuje 60 euro. Ale żeby aż została kreacją roku? Czy w 2008 roku nie było Galliano, Lanvin, Sophii Kokosalaki?

Ta sukienka jest zwyczajnym, mało odkrywczym ciuchem wykonanym maszynowo w skali masowej. Wybrano ją nie za oryginalność, ale za medialność. Osoba autorki jest także nie do zlekceważenia. Kate Moss można nie lubić, ale dla młodych kobiet stała się postacią ikoniczną. Nieważne, że wciąga kokainę i zadaje się z podejrzanymi facetami. Każda rzecz, którą włoży, naśladowana jest przez miliony fanek. I to ona ma wpływ na wygląd kobiet, dużo większy niż najbardziej wyszukana i nienadająca się do noszenia kreacja haute couture.

Ten werdykt jest symptomem zmiany, która nastąpiła w modzie początku XXI wieku. Podobnej do tej, która zdarzyła się 100 lat temu, kiedy po I wojnie kobiety nie wróciły do długich sukni, długich włosów i gorsetów. Albo do tej w 1968 roku, kiedy po buntach młodzieżowych masowo przerzuciły się na mini i spodnie.

Reklama
Reklama

Wielkie wymieszanie niskiego z wysokim w modzie, którego jesteśmy świadkami, to jej największa w historii demokratyzacja. Luksusowe marki straciły monopol na dyktaturę w zakresie tego, co trzeba nosić. Dzisiaj ludzie patrzą, jak się ubierają modelki, gwiazdy i zwykli ludzie.

Ale i masowe marki opierają swoją sprzedaż na snobizmie. Przełom nastąpił w 2004 roku, kiedy H&M zaproponował zrobienie kolekcji Karlowi Lagerfeldowi. Dzisiaj nie ma sieciówki, która nie korzystałaby z nazwiska znanego kreatora. A wśród klientów chyba tylko snoby wstydzą się przyznać, że mają na sobie ciuch z sieciówki.

Kultura
Sztuka 2025: Jak powstają hity?
Kultura
Kultura 2025. Wietrzenie ministerialnych i dyrektorskich gabinetów
Kultura
Liberum veto w KPO: jedni nie mają nic, inni dostali 1,4 mln zł za 7 wniosków
Kultura
Pierwsza artystka z niepełnosprawnością intelektualną z Nagrodą Turnera
Kultura
Karnawał wielokulturowości, który zapoczątkował odwilż w Polsce i na świecie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama