Abstrakcyjne obrazy Tadeusza Gronowskiego (1894 – 1990)

Prawie 40 prac, ale tylko dwie, trzy na tyle charakterystyczne dla autora, że bez trudu odgadłam jego nazwisko - pisze Monika Małkowska

Publikacja: 29.07.2011 10:13

Abstrakcyjne obrazy Tadeusza Gronowskiego (1894 – 1990)

Foto: Archiwum

Zobacz wirtualny spacer po wystawie prac Tadeusza Gronowskiego (na całym ekranie)

Fot. Waldemar Kompała

Sterowanie panoramą:

klawisz Shift - zbliżanie, klawisz Ctrl - oddalanie, klawisz myszy - przesuwanie i obracanie; żeby przejść do następnego pomieszczenia trzeba kliknąć dwa razy w przejście i chwilę poczekać

Zobacz inne wirtualne spacery

Abstrakcyjne, radosne w barwach kompozycje kojarzą się z konstruktywizmem i op-artem. No tak, datowane na lata 60. i 70. – czyli pochodzą z lat artystycznych zabaw z prawami optyki.

Zobacz galerię zdjęć

Oglądane z bliska, ujawniają doskonały techniczny warsztat: kontury idealnie proste bądź bezbłędnie spiralne. Taką niespodziankę przygotowała Desa w swym Salonie Wystawowym. Nie lada gratka dla miłośników talentu Gronowskiego! Oto, czym król nowoczesnego polskiego plakatu zajął się w wieku emerytalnym: abstrakcją, która uwalniała go od państwowotwórczych zamówień. Trochę też wyparła go nawałnica młodych plakatowych talentów PRL. Kto wtedy pamiętał, że pionierem tej dziedziny był Gronowski?

Z Kulturą na Ty - poleć swoje wydarzenie kulturalne

Założył atelier graficzno-reklamowe „Plakat" już podczas studiów na Politechnice Warszawskiej w 1923 r., sześć lat później otworzył własną pracownię projektową w Paryżu. Rozgłos przyniosła mu legendarna reklama „Radion sam pierze" (czarny kot, biały kot, plus wiadro mydlin) oraz logo LOT, zaprojektowane w 1929 r. i z niewielkimi korektami funkcjonujące do dziś.

Nawet Antoniego Słonimskiego zafascynował rozmach i skala działalności grafika, czemu dał wyraz w „Wiadomościach Literackich": „Rano człowiek się budzi, patrzy na kalendarz (rysowany przez Tadeusza Gronowskiego) i zapala papierosa (pudełko rysowane przez Tadeusza Gronowskiego), na ulicy na każdym słupie parę plakatów (rysowane przez Tadeusz Gronowskiego) zachęca człowieka do nabywania różnych przedmiotów...". Fakt, Gronowski nie próżnował. Jeszcze przed wojną stworzył około 500 posterów plus ilustracje, winiety, graficzna oprawa przedmiotów codziennego użytku, kostiumy, dekoracje.

Postawił na zaskoczenie, żart, absurd. Miał intuicję – w tym właśnie kierunku rozwinęła się współczesna reklama.

Tadeusz Gronowski (1894 – 1990), Salon Wystawowy Marszand, Warszawa, pl. Konstytucji 2, wystawa czynna do 29.08.

Fot. Waldemar Kompała

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla