Reklama

Pod baldachimem Piłsudskiego w Wenecji

Na rozpoczynającym się w sobotę 14 Biennale Architektury w Wenecji Polskę reprezentuje wystawa „Figury niemożliwe" - pisze Monika Kuc.

Publikacja: 07.06.2014 05:08

Figury niemożliwe, Pawilon Polski na 14. Międzynarodowej Wystawie Architektury — la Biennale di Vene

Figury niemożliwe, Pawilon Polski na 14. Międzynarodowej Wystawie Architektury — la Biennale di Venezia, 2014. Fot. Wojciech Wilczyk

Foto: Zachęta

Jej głównym elementem jest replika baldachimu znad grobu Józefa Piłsudskiego na Wawelu, przeniesiona do Pawilonu Polskiego w weneckim Giardini. Wystawa dotyczy związków architektury modernizmu i polityki w warunkach konstruowania nowoczesnego państwa narodowego. Jej twórcami jest zespół kuratorski krakowskiego Instytutu Architektury w składzie: Dorota Jędruch, Marta Karpińska, Dorota Leśniak-Rychlak, Michał Wiśniewski. Koncepcję artystyczną opracował grafik Jakub Woynarowski.

Zobacz galerię zdjęć

Baldachim został zrealizowany w 1937 roku przy królewskiej katedrze na Wawelu w Krakowie według projektu wybitnego architekta Adolfa Szyszko-Bohusza. Jego architektura symbolicznie podkreśla status Marszałka jako zwycięzcy, który zjednoczył po odzyskaniu państwowości ziemie polskie, znajdujące się przez ponad sto lat pod panowaniem Niemiec, Austrii i Rosji. Do wykonania oryginału użyto m.in. pozostałości po zaborcach: cokołu pomnika Bismarcka z Poznania, przetopionych austriackich armat oraz kolumn z warszawskiej cerkwi Aleksandra Newskiego.

Pomnik jest znakiem sakralizacji świeckiej władzy, kultu silnego przywódcy i neoromantycznych idei odrodzenia po latach niewoli.

Ostateczna realizacja miała kilka innych wcześniejszych wariantów, opracowanych również przez Szyszko-Bohusza. Ich szkice prezentuje proces dochodzenia do modernistycznej formy - od historyzującego patosu do nowoczesnego uproszczenia.

Reklama
Reklama

Prezentowana na wystawie replika obiektu rożni się w pewnym stopniu od oryginału. Jak piszą jej twórcy: „W projekcie weneckim gest całkowitego fizycznego odseparowania dolnej i górnej części budowli wzmacnia wrażenie, że mamy do czynienia z halucynacyjną figurą niemożliwą". Pokaz uzupełniają wielkoformatowe rysunki Jakuba Woynarowskiego, objaśniające obiekt.

Hasło tegorocznego  Biennale Architektury, którego kuratorem jest Rem Koolhaas, brzmi „Fundamenty". 14 Międzynarodowa Wystawa Architektury w Wenecji składa się z trzech głównych części: „Absorbing Modernity 1914-2014" w pawilonach narodowych, „Elements of Architecture" w Centralnym Pawilonie i „Monditalia" w Arsenale. Polska wystawa wpisuje się w program pierwszej. Odpowiada na jej hasło Absorbowanie nowoczesności", pokazując przykład połączenia w architekturze cech narodowych i uniwersalnego modernizmu.

W programie imprez towarzyszących Polacy są też uczestnikami projektu „Lifting the Curtain. Środkowoeuropejskie sieci architektoniczne". Wystawa jest pierwszym elementem długoterminowych badań nad rozwojem architektury modernizmu w Europie Środkowej. Prezentuje międzynarodowe i interdyscyplinarne sieci, których aktywność w dwudziestym wieku miała większy wpływ na formowanie się modernizmu niż działalność pojedynczych indywidualności, czy biur projektowych. Zgromadzona dokumentacja utworzy otwarte archiwum. Projekt realizują Polacy i architekci z Węgier, Austrii, Czech, Chorwacji. Organizatorem wystawy jest Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej. Można ją oglądać w Centro Culturale Don Orione Artigianelli (Dorsoduro).

Monika Kuc

 

 

Reklama
Reklama
Patronat Rzeczpospolitej
„Biały Kruk” – trwa nabór do konkursu dla dziennikarzy mediów lokalnych
Kultura
Unikatowa kolekcja oraz sposoby jej widzenia
Patronat Rzeczpospolitej
Trwa nabór do konkursu Dobry Wzór 2025
Kultura
Żywioły Billa Violi na niezwykłej wystawie w Toruniu
Kultura
Po publikacji „Rzeczpospolitej” znalazły się pieniądze na wydanie listów Chopina
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama