Jej głównym elementem jest replika baldachimu znad grobu Józefa Piłsudskiego na Wawelu, przeniesiona do Pawilonu Polskiego w weneckim Giardini. Wystawa dotyczy związków architektury modernizmu i polityki w warunkach konstruowania nowoczesnego państwa narodowego. Jej twórcami jest zespół kuratorski krakowskiego Instytutu Architektury w składzie: Dorota Jędruch, Marta Karpińska, Dorota Leśniak-Rychlak, Michał Wiśniewski. Koncepcję artystyczną opracował grafik Jakub Woynarowski.
Baldachim został zrealizowany w 1937 roku przy królewskiej katedrze na Wawelu w Krakowie według projektu wybitnego architekta Adolfa Szyszko-Bohusza. Jego architektura symbolicznie podkreśla status Marszałka jako zwycięzcy, który zjednoczył po odzyskaniu państwowości ziemie polskie, znajdujące się przez ponad sto lat pod panowaniem Niemiec, Austrii i Rosji. Do wykonania oryginału użyto m.in. pozostałości po zaborcach: cokołu pomnika Bismarcka z Poznania, przetopionych austriackich armat oraz kolumn z warszawskiej cerkwi Aleksandra Newskiego.
Pomnik jest znakiem sakralizacji świeckiej władzy, kultu silnego przywódcy i neoromantycznych idei odrodzenia po latach niewoli.
Ostateczna realizacja miała kilka innych wcześniejszych wariantów, opracowanych również przez Szyszko-Bohusza. Ich szkice prezentuje proces dochodzenia do modernistycznej formy - od historyzującego patosu do nowoczesnego uproszczenia.