Pod baldachimem Piłsudskiego w Wenecji

Na rozpoczynającym się w sobotę 14 Biennale Architektury w Wenecji Polskę reprezentuje wystawa „Figury niemożliwe" - pisze Monika Kuc.

Publikacja: 07.06.2014 05:08

Figury niemożliwe, Pawilon Polski na 14. Międzynarodowej Wystawie Architektury — la Biennale di Vene

Figury niemożliwe, Pawilon Polski na 14. Międzynarodowej Wystawie Architektury — la Biennale di Venezia, 2014. Fot. Wojciech Wilczyk

Foto: Zachęta

Jej głównym elementem jest replika baldachimu znad grobu Józefa Piłsudskiego na Wawelu, przeniesiona do Pawilonu Polskiego w weneckim Giardini. Wystawa dotyczy związków architektury modernizmu i polityki w warunkach konstruowania nowoczesnego państwa narodowego. Jej twórcami jest zespół kuratorski krakowskiego Instytutu Architektury w składzie: Dorota Jędruch, Marta Karpińska, Dorota Leśniak-Rychlak, Michał Wiśniewski. Koncepcję artystyczną opracował grafik Jakub Woynarowski.

Zobacz galerię zdjęć

Baldachim został zrealizowany w 1937 roku przy królewskiej katedrze na Wawelu w Krakowie według projektu wybitnego architekta Adolfa Szyszko-Bohusza. Jego architektura symbolicznie podkreśla status Marszałka jako zwycięzcy, który zjednoczył po odzyskaniu państwowości ziemie polskie, znajdujące się przez ponad sto lat pod panowaniem Niemiec, Austrii i Rosji. Do wykonania oryginału użyto m.in. pozostałości po zaborcach: cokołu pomnika Bismarcka z Poznania, przetopionych austriackich armat oraz kolumn z warszawskiej cerkwi Aleksandra Newskiego.

Pomnik jest znakiem sakralizacji świeckiej władzy, kultu silnego przywódcy i neoromantycznych idei odrodzenia po latach niewoli.

Ostateczna realizacja miała kilka innych wcześniejszych wariantów, opracowanych również przez Szyszko-Bohusza. Ich szkice prezentuje proces dochodzenia do modernistycznej formy - od historyzującego patosu do nowoczesnego uproszczenia.

Prezentowana na wystawie replika obiektu rożni się w pewnym stopniu od oryginału. Jak piszą jej twórcy: „W projekcie weneckim gest całkowitego fizycznego odseparowania dolnej i górnej części budowli wzmacnia wrażenie, że mamy do czynienia z halucynacyjną figurą niemożliwą". Pokaz uzupełniają wielkoformatowe rysunki Jakuba Woynarowskiego, objaśniające obiekt.

Hasło tegorocznego  Biennale Architektury, którego kuratorem jest Rem Koolhaas, brzmi „Fundamenty". 14 Międzynarodowa Wystawa Architektury w Wenecji składa się z trzech głównych części: „Absorbing Modernity 1914-2014" w pawilonach narodowych, „Elements of Architecture" w Centralnym Pawilonie i „Monditalia" w Arsenale. Polska wystawa wpisuje się w program pierwszej. Odpowiada na jej hasło Absorbowanie nowoczesności", pokazując przykład połączenia w architekturze cech narodowych i uniwersalnego modernizmu.

W programie imprez towarzyszących Polacy są też uczestnikami projektu „Lifting the Curtain. Środkowoeuropejskie sieci architektoniczne". Wystawa jest pierwszym elementem długoterminowych badań nad rozwojem architektury modernizmu w Europie Środkowej. Prezentuje międzynarodowe i interdyscyplinarne sieci, których aktywność w dwudziestym wieku miała większy wpływ na formowanie się modernizmu niż działalność pojedynczych indywidualności, czy biur projektowych. Zgromadzona dokumentacja utworzy otwarte archiwum. Projekt realizują Polacy i architekci z Węgier, Austrii, Czech, Chorwacji. Organizatorem wystawy jest Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej. Można ją oglądać w Centro Culturale Don Orione Artigianelli (Dorsoduro).

Monika Kuc

 

 

Jej głównym elementem jest replika baldachimu znad grobu Józefa Piłsudskiego na Wawelu, przeniesiona do Pawilonu Polskiego w weneckim Giardini. Wystawa dotyczy związków architektury modernizmu i polityki w warunkach konstruowania nowoczesnego państwa narodowego. Jej twórcami jest zespół kuratorski krakowskiego Instytutu Architektury w składzie: Dorota Jędruch, Marta Karpińska, Dorota Leśniak-Rychlak, Michał Wiśniewski. Koncepcję artystyczną opracował grafik Jakub Woynarowski.

Zobacz galerię zdjęć

Pozostało 83% artykułu
Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali