Złoty Lew za najlepszy pawilon narodowy otrzymała Korea Południowa

Na 14. Biennale Architektury w Wenecji Złotego Lwa za najlepszy pawilon narodowy otrzymała Korea Południowa - pisze Monika Kuc.

Aktualizacja: 09.06.2014 18:00 Publikacja: 09.06.2014 17:54

www.labiennale.org

www.labiennale.org

Foto: materiały prasowe

Koreańczycy zaprezentowali wystawę  „Crow's Eye View", mówiącą o podzielonej Korei. Tytuł – „Wronim okiem" zainspirował poemat architekta i-poety Yi Sanga (1910 -1937). Kurator – architekt Minsuk Cho wyjaśnia, że odpowiadając na hasło Rema Koolhaasa  „Absorbing Modernity 1914-2014" (pod którym odbywają się pokazy w pawilonach narodowych), skoncentrował się na porównaniu transformacji  architektury dwóch stolic na Półwyspie Koreańskim: Seulu i Piongjang . Architektura Korei Północnej i Południowej jest punktem wyjścia do alternatywnych narracji, które mają także polityczny kontekst.

Minsuk Cho studiował architekturę w USA. Większość swoich projektów zrealizował Korei Południowej, m.in. był twórcą pawilonu koreańskiego na EXPO 2010 w Szanghaju.

Wieloelementowa wystawa na Biennale w Wenecji, na którą składają się fotografie, modele i plakaty, zawiera prace blisko 30 twórców.

Srebrnym Lwem nagrodzono pawilon Chile za wystawę „Monolith Controversies", w której uwagę zwraca szczególnie betonowa ściana z prefabrykatów. Jury uznało, że może być ona znakiem nowoczesnej architektury w różnych kontekstach ideowych i politycznych.

Indywidualnie Srebrnym Lwem uhonorowano także hiszpańskiego architekta Andresa Jaque  za projekt „Sales Oddity. Milano 2 and the Politics of Direct-to-home TV" , prezentowany w Arsenale  (w części Biennale zatytułowanej  „Monditalia").

Wyróżnienia  otrzymały pawilony: rosyjski, francuski i kanadyjski.

Polski Pawilon znalazł się poza listą nagrodzonych, niemniej wystawa „Figury Niemożliwe" – z repliką baldachimu nad  grobem Józefa Piłsudskiego, budzi duże zainteresowanie. „The Guardian" zaliczył ją do dziesiątki najlepszych, prezentowanych w pawilonach narodowych.

Złotego Lwa za całokształt twórczości na 14 Biennale Architektury w Wenecji otrzymała Phyllis Lambert, architektka, teoretyczka i założycielka Kanadyjskiego Centrum Architektury w Montrealu,(działającego od 1979 roku). W latach 50. miała znaczący wpływ na rozwój modernistycznej architektury w Ameryce Północnej. To z jej inspiracji Mies van der Rohe zaprojektował  Seagram Building  - ikonę modernistycznej architektury w Nowym Jorku

Na Biennale w Wenecji nagrodzono ją za działalność edukacyjną i społeczną „Architekci tworzą architekturę, Phyllis Lambert stworzyła architektów." - uzasadnił decyzję jury Rem Koolhaas.  Laureatka jest pierwszą kobietą w dziejach weneckiego Biennale, która  otrzymała Złotego Lwa za całokształt twórczości.

Monika Kuc

Koreańczycy zaprezentowali wystawę  „Crow's Eye View", mówiącą o podzielonej Korei. Tytuł – „Wronim okiem" zainspirował poemat architekta i-poety Yi Sanga (1910 -1937). Kurator – architekt Minsuk Cho wyjaśnia, że odpowiadając na hasło Rema Koolhaasa  „Absorbing Modernity 1914-2014" (pod którym odbywają się pokazy w pawilonach narodowych), skoncentrował się na porównaniu transformacji  architektury dwóch stolic na Półwyspie Koreańskim: Seulu i Piongjang . Architektura Korei Północnej i Południowej jest punktem wyjścia do alternatywnych narracji, które mają także polityczny kontekst.

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla