Złoty Lew za najlepszy pawilon narodowy otrzymała Korea Południowa

Na 14. Biennale Architektury w Wenecji Złotego Lwa za najlepszy pawilon narodowy otrzymała Korea Południowa - pisze Monika Kuc.

Aktualizacja: 09.06.2014 18:00 Publikacja: 09.06.2014 17:54

www.labiennale.org

www.labiennale.org

Foto: materiały prasowe

Koreańczycy zaprezentowali wystawę  „Crow's Eye View", mówiącą o podzielonej Korei. Tytuł – „Wronim okiem" zainspirował poemat architekta i-poety Yi Sanga (1910 -1937). Kurator – architekt Minsuk Cho wyjaśnia, że odpowiadając na hasło Rema Koolhaasa  „Absorbing Modernity 1914-2014" (pod którym odbywają się pokazy w pawilonach narodowych), skoncentrował się na porównaniu transformacji  architektury dwóch stolic na Półwyspie Koreańskim: Seulu i Piongjang . Architektura Korei Północnej i Południowej jest punktem wyjścia do alternatywnych narracji, które mają także polityczny kontekst.

Minsuk Cho studiował architekturę w USA. Większość swoich projektów zrealizował Korei Południowej, m.in. był twórcą pawilonu koreańskiego na EXPO 2010 w Szanghaju.

Wieloelementowa wystawa na Biennale w Wenecji, na którą składają się fotografie, modele i plakaty, zawiera prace blisko 30 twórców.

Srebrnym Lwem nagrodzono pawilon Chile za wystawę „Monolith Controversies", w której uwagę zwraca szczególnie betonowa ściana z prefabrykatów. Jury uznało, że może być ona znakiem nowoczesnej architektury w różnych kontekstach ideowych i politycznych.

Indywidualnie Srebrnym Lwem uhonorowano także hiszpańskiego architekta Andresa Jaque  za projekt „Sales Oddity. Milano 2 and the Politics of Direct-to-home TV" , prezentowany w Arsenale  (w części Biennale zatytułowanej  „Monditalia").

Wyróżnienia  otrzymały pawilony: rosyjski, francuski i kanadyjski.

Polski Pawilon znalazł się poza listą nagrodzonych, niemniej wystawa „Figury Niemożliwe" – z repliką baldachimu nad  grobem Józefa Piłsudskiego, budzi duże zainteresowanie. „The Guardian" zaliczył ją do dziesiątki najlepszych, prezentowanych w pawilonach narodowych.

Złotego Lwa za całokształt twórczości na 14 Biennale Architektury w Wenecji otrzymała Phyllis Lambert, architektka, teoretyczka i założycielka Kanadyjskiego Centrum Architektury w Montrealu,(działającego od 1979 roku). W latach 50. miała znaczący wpływ na rozwój modernistycznej architektury w Ameryce Północnej. To z jej inspiracji Mies van der Rohe zaprojektował  Seagram Building  - ikonę modernistycznej architektury w Nowym Jorku

Na Biennale w Wenecji nagrodzono ją za działalność edukacyjną i społeczną „Architekci tworzą architekturę, Phyllis Lambert stworzyła architektów." - uzasadnił decyzję jury Rem Koolhaas.  Laureatka jest pierwszą kobietą w dziejach weneckiego Biennale, która  otrzymała Złotego Lwa za całokształt twórczości.

Monika Kuc

Koreańczycy zaprezentowali wystawę  „Crow's Eye View", mówiącą o podzielonej Korei. Tytuł – „Wronim okiem" zainspirował poemat architekta i-poety Yi Sanga (1910 -1937). Kurator – architekt Minsuk Cho wyjaśnia, że odpowiadając na hasło Rema Koolhaasa  „Absorbing Modernity 1914-2014" (pod którym odbywają się pokazy w pawilonach narodowych), skoncentrował się na porównaniu transformacji  architektury dwóch stolic na Półwyspie Koreańskim: Seulu i Piongjang . Architektura Korei Północnej i Południowej jest punktem wyjścia do alternatywnych narracji, które mają także polityczny kontekst.

Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Kultura
Meksyk, śmierć i literatura. Rozmowa z Tomaszem Pindlem