Ekspozycja jest częścią wielowątkowego projektu „Długie życie fotografii", realizowanego przez Fundację Archeologia Fotografii. Projekt dotyczy dbałości o przechowywanie, prezentowanie i digitalizowanie fotografii, by zabezpieczyć je przed zniszczeniem, utratą jakości czy deformacją obrazu.
Kolejne fazy projektu prowadzą uczestników przez proces odkrywania archiwum fotograficznego. Ostatnim etapem są reinterpretacje dokonywane przez artystów współczesnych, którzy podejmują próbę alternatywnego spojrzenia na zbiory odwiedzanych instytucji.
Aneta Grzeszykowska, Dorota Buczkowska, Paweł Szypulski i Jakub Certowicz przedstawią w warszawskim PKiN-ie swoje nowe projekty. Są rezultatem rezydencji artystycznych w norweskich archiwach fotograficznych i pracy z archiwum Fundacji Archeologia Fotografii.
Prace Doroty Buczkowskiej to przetworzone za pomocą interwencji graficznych fotografie archiwalne z County Archive of Sogn og Fjordane w Leikanger. W projekcie „Praktyczny poradnik przetrwania uczuciowej burzy nad wodą" artystka tworzy nowe znaczenia, zaburza porządek i nadaje prywatnym historiom z przeszłości uniwersalny wymiar. Buczkowska zaprosiła do współpracy Annę Theiss, która stworzyła teksty nawiązujące do prac artystki. „Przyrodnicze subtelności i półtony tworzą ramę dla historii bohaterów, których artystka powołuje do życia. To korowód przedziwnych postaci: kobieta z jednym okiem, dziewczynka oswajająca bestię, para dziewcząt, które zbyt długo patrzyły w swoje odbicia w tafli fiordu. Tak powstają opowieści o szaleństwie, aberracji, dziwności ukrytej nawet w codziennych gestach i praktyce życia, którego głównym celem jest przetrwanie w niesprzyjających warunkach zimna i wilgoci" - napisała Theiss.
Praca Anety Grzeszykowskiej oparta jest na fotografiach Wojciecha Zamecznika z archiwum Fundacji Archeologia Fotografii. Artystka wybrała zdjęcia, na których widzimy fragmenty twarzy i ciała kobiety. Poszerza obraz, pokazując to, co mogłoby być poza kadrem.Grzeszykowską interesuje rola, jaką odgrywa fotografia w tworzeniu i dokumentowaniu tożsamości człowieka. Jednym z głównych tematów jej twórczości jest jej własna tożsamość, którą analizuje i z którą gra, wymazując własną postać z rodzinnego archiwum fotografii („Album", 2005) albo wcielając się w postać Cindy Sherman („Untitled Film Stills", 2006).