Teraz Polska i Laur Konsumenta przekonują do zakupu

Publikacja: 06.05.2014 16:38

Dokonując codziennych, mniejszych, bądź większych, zakupów, niejednokrotnie zdarzyło nam się natknąć na godła obecne na opakowaniach wielu produktów. Obracając w ręku słoiczek z majonezem, bądź butelkę szamponu; kupując materiały budowlane, a nawet korzystając z poważnych usług biznesowych, niejednokrotnie zdarzyło nam się zatrzymać wzrok na charakterystycznym logotypie. Czy zastanawialiśmy się kiedykolwiek, co tak naprawdę niesie za sobą ów medal? Z przeprowadzanych badań wynika, że korzyści są obopólne. Producenci cieszą się z sukcesu swoich produktów i wykorzystują ten fakt w swoich działaniach marketingowych, a odbiorcy mając szeroki wybór najchętniej sięgają po produkty nagradzane w najbardziej prestiżowych konkursach. Ważną rolę w zdobywaniu wiedzy o zachowaniach kupujących pełnią badania konsumenckie.
Ostatnio rezultaty swojej ankiety ogłosił holding reklamowy AEGIS Media, a badanie przeprowadził GFK Polonia. Dom mediowy AEGIS prowadzi cykliczne badania zachowań konsumenckich w ramach projektu Consumer Connections Study (CCS).

Pod uwagę wzięto preferencje 3 000 potencjalnych klientów z najbardziej reprezentatywnego przedziału wiekowego 15 – 64 lat. Sposób badania, na który się zdecydowano, w terminologii profesjonalnej nazywa się CAPI (Computer Aided Personal Interview). Osobom niezwiązanym z branżą badawczą, czy reklamową ten skrót może niewiele mówić. W uproszczeniu CAPI to metoda bezpośrednich wywiadów, przeprowadzanych w domach respondentów, z udziałem komputera. Wyniki takich badań kodowane są w trakcie przeprowadzania wywiadu, a dane z terenu przesyłane specjalnie zabezpieczonym łączem.

Podczas badań CAPI dotyczących wpływu godeł promocyjnych kierowano się kilkoma istotnymi kryteriami, wśród których były takie wytyczne jak: płeć badanego, dochody, wykształcenie, czy aktywność zawodowa. Sprawdzono również, które z wielu obecnych na rynku godeł ma największy wpływ na wybór opatrzonych nim produktów. Na liście ankietowej znalazły się: Teraz Polska, Laur Konsumenta, Najlepszy Produkt, Odkrycie Roku, Superbrands, Premium Brand, Top Marka, Perły Rynku i Produkt Roku.

Przyznać trzeba, że wyniki wyraźnie wskazały na... skuteczność godeł. Aż 26% badanych stwierdziło, iż medal (inaczej: godło promocyjne – przyp. aut.) zamieszczony na opakowaniu w istotny sposób wpływa na wybór oznaczonego nim produktu. Grupą, która najczęściej zwraca uwagę na godła promocyjne, okazali się mieszkańcy dużych, ponad stutysięcznych miast. Po raz kolejny panie okazały się bardziej dociekliwe i spostrzegawcze. Z badań jasno wynika, że to właśnie kobiety przywiązują większą wagę do tego, co widnieje na opakowaniu produktu. W ten sposób dowiedzieliśmy się, że to właśnie one, nieco częściej niż mężczyźni, kierują się przy zakupach godłami promocyjnymi. Na dokonanie zakupu towaru oznaczonego godłem ma również wpływ zasobność portfela. Osoby o wyższych dochodach dokonując zakupu, chętniej sugerują się graficzną informacją o zdobyciu przez daną markę konkretnego tytułu, na przykład Lauru Konsumenta czy Pereł Rynku. Obecność godła przykuwa także uwagę osób wykształconych. Badanie wykonane przez GFK Polonia pokazało nam, że ci, którzy ukończyli studia, nieco częściej zwracają uwagę na obecność godeł promocyjnych przy logotypie wybieranej marki.

Śledząc dalej wyniki badań udostępnionych nam przez AEGIS Media, da się zauważyć, że obecność logotypów konkursowych tj. Laur Konsumenta, nie jest obojętna również osobom aktywnym zawodowo. To one chętniej wybierają te marki, które znalazły uznanie również wśród innych użytkowników.

No dobrze, ale przecież godeł, którymi opatrzone są rozmaite produkty jest kilka. Czy w takim razie wszystkie są tak samo miarodajne? Czy każde z nich znaczy dla konsumenta dokładnie to samo? Jak się okazało, nie. Z badania GFK Polonia wynika, że najbardziej do dokonania zakupu zachęcają godła: Teraz Polska i Laur Konsumenta. Konkurs Teraz Polska ma swoją silną pozycję od ponad 20 lat i nie dziwi fakt iż respondenci najczęściej wskazują na to godło. Natomiast Laur Konsumenta, będący plebiscytem, głównie internetowym, wypracował swoją silną pozycję podczas minionej dekady.

Dokonując codziennych, mniejszych, bądź większych, zakupów, niejednokrotnie zdarzyło nam się natknąć na godła obecne na opakowaniach wielu produktów. Obracając w ręku słoiczek z majonezem, bądź butelkę szamponu; kupując materiały budowlane, a nawet korzystając z poważnych usług biznesowych, niejednokrotnie zdarzyło nam się zatrzymać wzrok na charakterystycznym logotypie. Czy zastanawialiśmy się kiedykolwiek, co tak naprawdę niesie za sobą ów medal? Z przeprowadzanych badań wynika, że korzyści są obopólne. Producenci cieszą się z sukcesu swoich produktów i wykorzystują ten fakt w swoich działaniach marketingowych, a odbiorcy mając szeroki wybór najchętniej sięgają po produkty nagradzane w najbardziej prestiżowych konkursach. Ważną rolę w zdobywaniu wiedzy o zachowaniach kupujących pełnią badania konsumenckie.
Ostatnio rezultaty swojej ankiety ogłosił holding reklamowy AEGIS Media, a badanie przeprowadził GFK Polonia. Dom mediowy AEGIS prowadzi cykliczne badania zachowań konsumenckich w ramach projektu Consumer Connections Study (CCS).

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"