Apel europejskich dziennikarzy i wydawców o ochronę wolności prasy i dziennikarstwa wpisaną w Artykuł 80

Oświadczenie EFJ, EMMA, ENPA i EPC w sprawie konieczności ochrony wolności prasy i dziennikarstwa w projekcie rozporządzenia UE w sprawie ogólnej ochrony danych

Publikacja: 05.12.2013 18:30

Apel europejskich dziennikarzy i wydawców o ochronę wolności prasy i dziennikarstwa wpisaną w Artykuł 80

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski KS Krzysztof Skłodowski

EFJ, Europejska Federacja Dziennikarzy, ENPA, Europejskie Stowarzyszenie Wydawców Gazet, EMMA, Europejskie Stowarzyszenie Mediów Magazynowych oraz EPC, Europejska Rada Wydawców są niezwykle zaniepokojone faktem, iż podejście przyjęte przez Komisję Praw Obywatelskich Parlamentu Europejskiego oraz potwierdzone najnowszymi zapisami Rady wprowadzonymi do Artykułu 80 projektu rozporządzenia o ogólnej ochronie danych, w poważny sposób podważa wolność prasy i dziennikarstwa.

Bezpośrednio wiążące odstępstwo od ochrony danych na rzecz dziennikarskiego przetwarzania danych zapisane w projekcie rozporządzenia ma kluczowe znaczenie dla zagwarantowania, iż dziennikarze i wydawcy będą mogli nadal wypełniać swą demokratyczną misję, jeśli chodzi o prowadzenie śledztw, relacjonowanie, pisywanie i publikowanie bez przeszkód treści redakcyjnych i zagwarantowanie, że dziennikarskie źródła informacji będą odpowiednio chronione.

Należy zapewnić, że wraz ze zmianą rozporządzenia, aktualny poziom ochrony danych nie zostanie obniżony w żadnym z państw członkowskich. Podejście odzwierciedlone w Artykule 80, przyjęte przez Komisję Praw Obywatelskich Parlamentu Europejskiego w trakcie głosowania rozpoznawczego w dniu 21 października 2013 roku w sprawie projektu rozporządzenia o ochronie danych jest nie do przyjęcia. Aktualne odstępstwo oraz propozycja Komisji Europejskiej zostały w znacznym stopniu osłabione w przyjętej, „kompromisowej" poprawce. Usunięto wszystkie odniesienia do prasy i działalności dziennikarskiej, a stosowanie odstępstwa na rzecz dziennikarskiego przetwarzania danych określono, jako dowolne na szczeblu krajowym, używając sformułowań, „kiedy zajdzie taka potrzeba" oraz „pogodzenie" ochrony danych z wolnością wypowiedzi.

Należy zachować wyraźne odniesienie do „celów dziennikarskich", gdyż jest to jedyny sposób na właściwą ochronę dziennikarstwa (na przykład, przechowywanie danych osobowych w redakcyjnych archiwach, ochrona osobowych danych źródeł, cyfrowa transmisja danych osobowych poprzez publikowanie artykułów oraz utrzymanie elektronicznych archiwów). Kompromis Komisji Praw Obywatelskich w zadziwiający sposób ignoruje poprawki, które wspierają silne, wyraźne i bezpośrednio wiążące odstępstwo na rzecz dziennikarskiego przetwarzania danych przyjęte uprzednio przez parlamentarne komisje opiniujące przy szerokim poparciu posłów z szeregu partii. Poprawka Komisji Praw Obywatelskich osłabia raczej, a nie utrzymuje aktualne odstępstwa od restrykcji związanych z ochroną danych oraz od kontroli ze strony władz zajmujących się ochroną danych i dlatego stanowi poważne zagrożenie dla wolności prasy i mediów w wielu częściach Europy.

Również, jeśli chodzi o Radę, to najnowsza wersja Artykułu 80 omawiana w łonie Grupy Roboczej ds. Ochrony Danych (DAPIX) w okresie prezydencji irlandzkiej stwarza poważne zagrożenie dla wolności prasy i dziennikarstwa. Tekst ten jedynie wskazuje, że „państwa członkowskie dostosują prawo do ochrony danych osobowych do prawa do wolności wypowiedzi, w tym przetwarzania danych osobowych dla celów dziennikarskich". Wszystkie odwołania do przypadków, w których wspomniane odstępstwo powinno być stosowane zostały usunięte. Takie stanowisko Rady w znacznym stopniu osłabia pierwotny wniosek Komisji i nawet nie uwzględnia ani nie poprawia obowiązującego ustawodawstwa opartego o Artykuł 9 Dyrektywy 1995/46/WE.

Sugerowane brzmienie Artykułu w najnowszym tekście Rady zdejmuje zobowiązanie z państw członkowskich, aby specjalnie uwzględniły odstępstwo na rzecz przetwarzania danych dla celów dziennikarskich i w ten sposób nie daje gwarancji, iż dziennikarzom będzie nadal wolno przetwarzać dane osobowe w celu wypełniania ich demokratycznej misji. Pozostawia także znaczny margines interpretacji, jeśli chodzi nawet o to, czy takie odstępstwo powinno istnieć na szczeblu krajowym oraz o to, w jakim zakresie powinno być stosowane.

Absolutnie konieczne jest zachowanie bezpośrednio wiążącego odstępstwa od ochrony danych na rzecz dziennikarskiego przetwarzania danych, gdyż wszystkie restrykcje określone w nowym rozporządzeniu, w tym kontrola treści dziennikarskich przez władze ds. ochrony danych będą miały charakter bezpośredni wiążący. Kompromis przyjęty w Komisji Praw Obywatelskich oraz najnowsze brzmienie tekstu przyjęte przez Radę zostawia tymczasem kwestię ochrony w gestii ustawodawcy krajowego, otwierając w ten sposób drogę do rozpoczęcia trudnych dyskusji w państwach członkowskich oraz stwarzając możliwość ograniczania przez rządy wolności prasy i mediów. W kliku krajach nie jest nawet rzeczą jasną, czy aktualny poziom ochrony wolności mediów zostanie utrzymany.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę, dziennikarze i wydawcy europejscy, reprezentowani przez ENPA, EMMA, EPC i EFJ pragną ponownie podtrzymać swój apel do rządów i posłów do Parlamentu Europejskiego o wsparcie odpowiedniego podejścia do kwestii respektowania wolności prasy i konieczności przetwarzania przez dziennikarzy bez żadnych restrykcji danych osobowych w celu realizowania przez nich ich demokratycznej misji.

Poprawki wniesione do Artykułu 80 przez Komisję Prawną i Komisję Przemysłu, Badań Naukowych i Energii oraz zgłoszone, (choć niestety nieprzyjęte) przez kilku posłów do Parlamentu Europejskiego z różnych politycznych frakcji zasiadających w Komisji Praw Obywatelskich stanowią, naszym zdaniem, odpowiednią reakcję na sprawę uprawiania profesjonalnego dziennikarstwa oraz ochrony wolności prasy.

EFJ, Europejska Federacja Dziennikarzy, ENPA, Europejskie Stowarzyszenie Wydawców Gazet, EMMA, Europejskie Stowarzyszenie Mediów Magazynowych oraz EPC, Europejska Rada Wydawców są niezwykle zaniepokojone faktem, iż podejście przyjęte przez Komisję Praw Obywatelskich Parlamentu Europejskiego oraz potwierdzone najnowszymi zapisami Rady wprowadzonymi do Artykułu 80 projektu rozporządzenia o ogólnej ochronie danych, w poważny sposób podważa wolność prasy i dziennikarstwa.

Bezpośrednio wiążące odstępstwo od ochrony danych na rzecz dziennikarskiego przetwarzania danych zapisane w projekcie rozporządzenia ma kluczowe znaczenie dla zagwarantowania, iż dziennikarze i wydawcy będą mogli nadal wypełniać swą demokratyczną misję, jeśli chodzi o prowadzenie śledztw, relacjonowanie, pisywanie i publikowanie bez przeszkód treści redakcyjnych i zagwarantowanie, że dziennikarskie źródła informacji będą odpowiednio chronione.

Pozostało 84% artykułu
Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo