Łatwiej będzie przejechać przez miasto

Drogowe inwestycje w Krakowie mają w najbliższych latach usprawnić ruch samochodów i poprawić bezpieczeństwo.

Publikacja: 13.03.2016 17:30

Odcinek tunelowy Zakopianki ma mieć około trzech kilometrów, w tym z dwukomorowym tunelem o długości

Odcinek tunelowy Zakopianki ma mieć około trzech kilometrów, w tym z dwukomorowym tunelem o długości ok. 2,06 km

Foto: GDDKiA

Duże znaczenie dla mieszkańców stolicy Małopolski będzie mieć także budowa trasy S7 w kierunku Zakopanego, która radykalnie skróci czas dojazdu do stolicy Tatr.

Od lipca 2014 roku budowana jest wschodnia obwodnica Krakowa. Inwestycja ruszyła ze sporym opóźnieniem, przeciągało się rozstrzygnięcie przetargów. Dopiero wpisanie jej na listę inwestycji drogowych w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011–2015 przyspieszyło tempo przygotowań.

W ramach budowy 4,5-kilometrowego odcinka, który znajdzie się w ciągu drogi ekspresowej S7, powstaną dwupoziomowe węzły, a także 700-metrowy most przez Wisłę – najbardziej spektakularna, a zarazem najtrudniejsza część inwestycji. Będzie miał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Oprócz tego powstanie jeszcze 12 innych obiektów inżynieryjnych. Cała trasa połączy ul. Christo Botewa z ul. Igołomską. Odciąży to ruch zarówno w centrum miasta, jak i w dzielnicach Pogórze i Nowa Huta. Poprawi także tranzyt. Według krakowskiego oddziału GDDKiA inwestycja znacznie polepszy bezpieczeństwo, a także skróci czas podróży. – Obecnie trwa pierwszy etap budowy – skrzyżowanie ul. Igołomskiej i Brzeskiej. W tym roku chcemy ogłosić przetarg na drugi i ostatni etap – informuje Piotr Hamarnik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie. Szacowane koszty – 360 mln zł, czas wykonania – co najmniej 24 miesiące. Zaplanowano, że trasa zostanie otwarta w przyszłym roku.

Obwodnica i wylotówki

W tym samym czasie rozpocznie się budowa trasy łagiewnickiej. Dla realizacji tej inwestycji została powołana spółka miejska, która ma za zadanie zająć się budową współfinansowaną przez Polskie Inwestycje Rozwojowe. W lutym krakowscy radni wyrazili zgodę na inwestycję, której koszt szacowany jest na prawie 1,3 mld zł. Będzie to droga szybkiego ruchu pomiędzy ulicami Witosa a Grota Roweckiego. Ma być długa na 3,7 km, z czego 2 km pobiegną w tunelu w pobliżu sanktuarium w Łagiewnikach. W planach jest także budowa trasy pychowickiej i zwierzynieckiej, które wraz z łagiewnicką tworzyłyby część trzeciej obwodnicy Krakowa. Jednakże w przypadku tych dwóch tras decyzje jeszcze nie zapadły, a dotychczasowe plany, dotyczące m.in. znacznej szerokości arterii (dwie jezdnie po trzy pasy ruchu), budzą protesty mieszkańców.

Duża inwestycja drogowa przygotowywana jest na północy Krakowa. To rozbudowa alei 29 Listopada, czyli północnego wyjazdu prowadzącego w kierunku Warszawy. – Mamy ostateczną decyzję środowiskową, co pozwoli nam ogłosić w tym roku przetarg w trybie „zaprojektuj i zbuduj" – informuje Hamarnik. Generalny dyrektor ochrony środowiska bowiem utrzymał w mocy wcześniejszą decyzję środowiskową, wydaną jeszcze jesienią ubiegłego roku. Zanim w przyszłym roku ruszą prace budowlane, musi jeszcze powstać program funkcjonalno-użytkowy inwestycji. Aleja pomiędzy ulicą Opolska a granicą miasta zostanie poszerzona. Będzie mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku z dodatkowymi pasami w rejonie skrzyżowań. Realizacja przedsięwzięcia przewidziana jest do przełomu 2019 i 2010 roku. Będzie kosztować ok. 200 mln złotych.

Szybciej na Podhale

Przygotowywana jest także dokumentacja dla kolejnej trasy wyjazdowej z Krakowa. Chodzi o rozbudowę ulicy Kocmyrzowskiej, która ma być poszerzona do dwóch pasów w każdą stronę. Stanowi ona wyjazd na północny wschód, w kierunku Proszowic. Szacowany koszt przedsięwzięcia to ok. 160 mln zł. Dokładne daty realizacji nie są jeszcze znane – uzależnia je decyzja ZRID – Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej. Miasto spodziewa się uzyskać decyzje jeszcze w tym roku.

Jednak najbardziej spektakularna inwestycja drogowa Małopolski, ważna dla mieszkańców Krakowa, będzie realizowana na Podhalu. To fragment trasy S7 łączącej Kraków z Zakopanem. Podhalański odcinek ekspresówki będzie dużym wyzwaniem dla drogowców. Wymogi związane z ochroną środowiska wymusiły poprowadzenie znacznej części trasy w specjalny sposób. By dostosować ją do warunków terenowych, blisko 8 km drogi głównej zostanie poprowadzonych po wiaduktach, estakadach i mostach oraz w tunelu. Ten ostatni będzie miał 2 komory i 2 km długości oraz awaryjne przejścia pomiędzy komorami. Zostanie wydrążony w skale. Odległość pomiędzy dnem tunelu a szczytem Małego Lubonia wyniesie przeszło 100 m.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, a.wozniak@rp.pl

Duże znaczenie dla mieszkańców stolicy Małopolski będzie mieć także budowa trasy S7 w kierunku Zakopanego, która radykalnie skróci czas dojazdu do stolicy Tatr.

Od lipca 2014 roku budowana jest wschodnia obwodnica Krakowa. Inwestycja ruszyła ze sporym opóźnieniem, przeciągało się rozstrzygnięcie przetargów. Dopiero wpisanie jej na listę inwestycji drogowych w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011–2015 przyspieszyło tempo przygotowań.

Pozostało 90% artykułu
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej