Śmierć pilota MiG-29: błąd w projekcie

Polska Grupa Zbrojna potwierdza, że przyczyną śmierci pilota myśliwca MiG-29 w lipcu ubiegłego roku była wada konstrukcyjna fotela katapultowego, który zmodyfikowano bez konsultacji z Rosjanami - pisze Onet.

Publikacja: 13.06.2019 15:06

Śmierć pilota MiG-29: błąd w projekcie

Foto: Wikimedia Commons, GNU Free Documentation License Version 1.2 only

6 lipca ubiegłego roku plot myśliwca MiG-29, 33-letni kpt. Krzysztof Sobański. Pilot po awarii maszyny katapultował się, ale nie otworzył się jego spadochron.

Fotel katapultowy K-3, w który wyposażony był myśliwiec, uznawany jest za jeden z najbezpieczniejszych na świecie. 

Po śmierci Sobańskiego przeprowadzone zostało dochodzenie w celu ustalenia przyczyn. Według tajnego raportu, do którego dotarł wówczas Onet, przyczyna była modyfikacja pierścienia ustalającego w mechanizmie strzałowym.

Pierścień powinien być giętki, by podczas katapultowania złamał się i uwolnił spadochron. Tymczasem Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy, bez konsultacji z rosyjskim producentem, wykonały pierścień kilkanaście razy twardszy niż w pierwotnym projekcie.

Piloci mieli latać tak wyposażonymi myśliwcami przez 7 lat.

Onet poinformował dziś, że Polska Grupa Zbrojeniowa potwierdziła wcześniejsze ustalenia portalu. Wcześniej i MON, i WZL-2 zasłaniały się trwającym postępowaniem, gdy raport był gotowy - utajniono go. W rozmowie w listopadzie 2018 roku z prezes WZL-2Leszek Walczak zapewniał: – Wszystko, co związane z bezpieczeństwem, przeanalizowaliśmy, było to poddawane próbom w jednostkach, które się w tym specjalizują, więc należytej staranności w tym zakresie dochowaliśmy. Według naszej wiedzy jest to dobre rozwiązanie i ono potwierdza efekt końcowy.

Dziś PGZ przyznała, że "w 2011 r. popełniono błąd na etapie projektowania detalu, który nie został wykryty w procesie sprawdzania i wdrażania części do produkcji. Po katastrofie samolotu MIG-29, w której zginął pilot spółka WZL-2 przeprowadziła audyt wewnętrzny, który miał na celu zbadanie okoliczności wprowadzenia do produkcji pierścienia w 2011 r. Materiał został przekazany prokuraturze. Z osobami bezpośrednio uczestniczącymi w procesie projektowania tego pierścienia rozwiązano stosunek pracy".

6 lipca ubiegłego roku plot myśliwca MiG-29, 33-letni kpt. Krzysztof Sobański. Pilot po awarii maszyny katapultował się, ale nie otworzył się jego spadochron.

Fotel katapultowy K-3, w który wyposażony był myśliwiec, uznawany jest za jeden z najbezpieczniejszych na świecie. 

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kraj
Ćwiek-Świdecka: Nauczyciele pytają MEN, po co ta cała hucpa z prekonsultacjami?
Kraj
Sadurska straciła kolejną pracę. Przez dwie dekady była na urlopie
Kraj
Mariusz Kamiński przed komisją ds. afery wizowej. Ujawnia szczegóły operacji CBA
Kraj
Śląskie samorządy poważnie wzięły się do walki ze smogiem
Kraj
Afera GetBack. Co wiemy po sześciu latach śledztwa?