Reklama

Śląsk: Wykorzystać Odrę, utrzymać kopalnie

Nowoczesne wydobycie oraz przetwórstwo węgla to największy problem, ale i szansa województwa śląskiego.

Publikacja: 04.11.2014 16:06

Śląsk: Wykorzystać Odrę, utrzymać kopalnie

Foto: Flickr/Ania Mendrek

To najgęściej zaludnione województwo w Polsce. Region nie może narzekać na infrastrukturę drogową, która jest lepiej rozwinięta niż w pozostałych częściach Polski.

– Mamy skrzyżowanie autostrad A4 i A1, a także większość połączeń między miastami – przyznaje „Rzeczpospolitej" poseł SLD Piotr Chmielowski. Zgadza się z nim poseł Marek Krząkała z PO, który przypomina, że dotąd fundusze unijne wykorzystywano właśnie na budowę dróg. – A w nowej perspektywie stawiamy na modernizację kolei – zapowiada.

Mimo to, jak zauważa Chmielowski, Śląsk wciąż nie ma połączenia linią cargo z Gdańskiem. – A zaraz Centralna Magistrala Kolejowa zostanie wyłączona z ruchu towarowego ze względu na Pendolino – podkreśla, ale zastrzega, że nie to jest największym problemem województwa.

– Najważniejsza jest kwestia górników i braku dużej inwestycji rozwojowej – twierdzi poseł SLD. Rację przyznaje mu Krząkała, który podkreśla konieczność utrzymania miejsc pracy w kopalniach. – Nasza gospodarka opiera się na węglu i długo się to nie zmieni – tłumaczy „Rzeczpospolitej". Jego zdaniem kopalnie nie powinny być zamykane, a restrukturyzowane i modernizowane. – Postawienie na czyste technologie węglowe to wielka szansa. Przy okazji wielkie straty poniesie Rosja, która sprzedaje nieprzerobiony surowiec – dodaje.

Trudności w realizacji tych zamiarów zauważa jednak poseł PiS Jerzy Polaczek. Zwraca uwagę na duże zadłużenie samorządu, który może nie być w stanie sfinansować tych inwestycji. ?– Gigantyczne zadłużenie zajmuje pierwsze miejsce w rankingu problemów – twierdzi Polaczek i dodaje, że wpływ na stan skarbca ma m.in. konieczność utrzymywania Kolei Śląskich.

Reklama
Reklama

Te zarzuty odpiera jednak Krząkała. – Śląskie nie jest bardziej zadłużone niż pozostałe województwa. Są problemy z Kolejami Śląskimi, ale nie wpływa to na płynność finansową, a to jej utrzymanie jest najważniejsze – twierdzi.

Szansą dla regionu może być użeglowienie Odry. – To ogromny program inwestycyjny, który w gminach nadodrzańskich mógłby zapewnić nawet 80 tys. miejsc pracy – zachwala Chmielowski i tłumaczy, że otworzyłoby to drogę do taniego eksportowania węgla przez Gdańsk, a także rozbudziłoby rozwój infrastruktury nadrzecznej.

Zdaniem Polaczka nie ma na to jednak większych szans. – Żegluga śródlądowa w Polsce jest wciąż tematem niechcianym przez rząd. Przez to ta gałąź przemysłu zanika – kończy poseł PiS.

W miesiącu przedwyborczym codziennie opisujemy problemy regionów. Jutro – Świętokrzyskie.

Wyborcze informacje, analizy, wywiady: rp.pl/wybory2014

To najgęściej zaludnione województwo w Polsce. Region nie może narzekać na infrastrukturę drogową, która jest lepiej rozwinięta niż w pozostałych częściach Polski.

– Mamy skrzyżowanie autostrad A4 i A1, a także większość połączeń między miastami – przyznaje „Rzeczpospolitej" poseł SLD Piotr Chmielowski. Zgadza się z nim poseł Marek Krząkała z PO, który przypomina, że dotąd fundusze unijne wykorzystywano właśnie na budowę dróg. – A w nowej perspektywie stawiamy na modernizację kolei – zapowiada.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Kraj
Wycieczki i masaże za pół miliona, czyli KPO po warszawsku
warszawa
Wygaszą Powiśle, by oglądać spadające gwiazdy. Centrum Nauki Kopernik zaprasza na deszcz Perseidów
Kraj
Miejscy wolontariusze bez ubezpieczeń? Warszawa odmawia wsparcia
Kraj
Cheerleading – nowe studia na AWF. Jak zostać instruktorem sportu w Warszawie?
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama