Choć wielu Polaków może być zdziwionych to jednak są dziedziny, w których Brytyjczycy uczą się od Polaków i otwarcie to przyznają. Jak donosi „The Telegraph" minister edukacji Zjednoczonego Królestwa Nicky Morgan powiedziała, że kolejna reforma brytyjskiego systemu edukacji publicznej będzie w dużym stopniu opierała się na polskich doświadczeniach.
Po pierwsze wyniki polskich uczniów szkół publicznych w międzynarodowych klasyfikacjach OECD i w testach porównawczych PISA są regularnie lepsze od wyników uczniów w Wielkiej Brytanii - i to mimo tego, że w latach 2002-2012 wprowadzano tam intensywne i głębokie reformy systemu nauczania. Jak przyznała Morgan - nie przyniosło to zauważalnej poprawy. Wyniki testu kończącego szkołę średnią (GCSE General Certificate of Secondary Education) są tak złe, że niepokoją władze oświatowe.
Tymczasem mimo powtarzanych często w Polsce krytycznych uwag o naszym systemie edukacji polscy uczniowie w ostatnich latach regularnie mieszczą się w pierwszej dziesiątce najlepiej czytających i nie schodzą poniżej 15 miejsca na świecie w matematyce. Brytyjscy uczniowie zajęli 63 miejsce w matematyce.
Drugim powodem do niepokoju dla angielskich kuratorów okazało się z kolei odkrycie, że w po okresie masowej imigracji szkołach gdzie jest najwięcej uczniów z Europy wschodniej (w praktyce z Polski) wyniki GCSE są zauważalnie lepsze. Wyraźnie wykazał to raport przygotowany dla ministerstwa oświaty w ubiegłym roku. Szczególnie duża różnica dzieliła wyniki dzieci rdzennych Brytyjczyków i imigrantów w matematyce gdzie znajomość języka nie jest już tak istotna.
Andreas Schleicer, dyrektor ds. edukacji w OECD przyznał, że szkoła brytyjska uzyskuje mierne wyniki mimo ciągłego zwiększania nakładów. Jak stwierdził większy nacisk należy kłaść na jakość nauczania i przygotowanie nauczycieli a nie na zmniejszanie liczebności klas i zapewnianie uczniom coraz to nowych udogodnień. Ostatni raport OECD na temat edukacji wskazuje też na inne błędy: np. dawanie rodzicom zbyt dużej swobody wyboru szkoły i wpływania na sposób nauczania albo grupowanie uczniów według uzdolnień (a często po prostu według statusu majątkowego rodziców).