Po rekomendacjach UOKiK wzrosła odpowiedzialność influencerów

Rekomendacje UOKiK ws. oznaczania reklamy w sieci mogą przełożyć się na odpowiedzialność odszkodowawczą względem klientów i konkurentów.

Publikacja: 12.10.2022 07:44

Po rekomendacjach UOKiK wzrosła odpowiedzialność influencerów

Foto: Adobe Stock

Rekomendacje prezesa UOKiK dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych ukazały się pod koniec września. To nie powszechnie obowiązujące prawo, ale odwołują się do licznych przepisów o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. UOKiK będzie je stosował, prowadząc postępowania w granicach swoich kompetencji.

Rekomendacje zawierają też definicje niewystępujące w ustawach, przede wszystkim samo pojęcie influencera (ale też mediów społecznościowych i obserwujących). Zdefiniowały je jako każdą osobę aktywnie prowadzącą media społecznościowe i komunikującą się z obserwatorami.

– Definicje, choć nie wynikają z ustawy, z pewnością będą podstawą ustaleń UOKiK w sprawach indywidualnych – mówi adwokat Bartosz Grube specjalizujący się sprawach oszustw internetowych. Wskazuje też na zjawisko promowania fikcyjnych platform inwestycyjnych, linków czy sklepów internetowych, które pozbawiały środków finansowych czy tożsamości.

– Promocja takich materiałów bez należytego oznaczenia w sieci może prowadzić do odpowiedzialności odszkodowawczej promujących – tłumaczy ekspert. – Rekomendacje z pewnością będą podstawą oceny sytuacji prawnej konsumentów. Niestosowanie wytycznych może prowadzić też do odpowiedzialności wobec innych przedsiębiorców w związku z popełnieniem czynu nieuczciwej konkurencji – dodaje.

Oczywiście sam UOKiK też może nałożyć karę. Dlatego influencerzy powinni pamiętać o nadrzędnej zasadzie, przypomnianej też w dokumencie przez prezesa UOKiK: w razie wątpliwości lepiej oznaczyć dany materiał jako reklamę.

Czytaj więcej

dr Anna Wilińska-Zelek: Influencer nie zawsze radzi od serca

Rekomendacje prezesa UOKiK dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych ukazały się pod koniec września. To nie powszechnie obowiązujące prawo, ale odwołują się do licznych przepisów o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. UOKiK będzie je stosował, prowadząc postępowania w granicach swoich kompetencji.

Rekomendacje zawierają też definicje niewystępujące w ustawach, przede wszystkim samo pojęcie influencera (ale też mediów społecznościowych i obserwujących). Zdefiniowały je jako każdą osobę aktywnie prowadzącą media społecznościowe i komunikującą się z obserwatorami.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP