Mamy właśnie szczyt zakupów świątecznych

W poniedziałek na Allegro sprzedać się mogło nawet 3 mln produktów, dwa razy więcej niż roczna średnia. To pokazuje, że tegoroczny sezon idzie na rekord.

Aktualizacja: 12.12.2019 08:38 Publikacja: 11.12.2019 21:00

Budżet na świąteczne prezenty w tym roku dobije 482 zł. To o 31 zł więcej niż rok wcześniej

Budżet na świąteczne prezenty w tym roku dobije 482 zł. To o 31 zł więcej niż rok wcześniej

Foto: Adobe Stock

Szał zakupów w wielu sektorach będzie trwać aż do świąt, choć jeśli chodzi o e-zakupy internetowe, to kluczowe są najbliższe dni: konsumenci mogą już nie chcieć ryzykować później zakupów online, ponieważ paczka może nie dotrzeć na czas. Allegro podawało, że w tzw. tygodniu Black Week dziennie sprzedawało się za jego pośrednictwem 2,2 mln produktów. W ostatni poniedziałek, według szacunków ekspertów na podstawie danych z Tradewatch, mogło to być nawet 3 mln, a rekordowy dzień przypadł w podobnym momencie jak rok temu.

Najwięcej sprzedawało się produktów w grupie dom i ogród: średnio 741 na minutę.

Czytaj także: Sklepy podnoszą ceny przed promocjami. Oto dowody

Wydatki mocno rosną

Firmy zachęcają wręcz, by w sieci kupować nawet tuż przed świętami, więc sezon może być jeszcze dłuższy. – Mamy specjalną ofertę dla spóźnialskich: jeżeli kupisz coś w sieci do piątku 20 grudnia, a twój sklep dostarczy tę przesyłkę do naszej sieci nie później niż do godziny 18:00 tego dnia, to gwarantujemy, że paczka zostanie dostarczona przed Wigilią do wybranego paczkomatu – mówi Rafał Brzoska, prezes InPost. – Kiedy inni zalecają zamówienia do 15 grudnia bez gwarancji dostawy – my jako jedyni w Polsce gwarantujemy dostawę świątecznych prezentów, nawet jeśli zostaną nadane tuż przed świętami, i obiecujemy, że wszystkie takie przesyłki trafią do odbiorcy na czas – dodaje.

Czytaj także: Czas kupić prezenty, bo kurierzy nie zdążą

Firma na pewno będzie miała pełne ręce roboty, ponieważ tegoroczny sezon zapowiada się rekordowo. Pisaliśmy już w „Rzeczpospolitej", że firmy logistyczne już widzą, iż transportów jest nawet 30 proc. więcej, a teraz będą mieć jeszcze więcej pracy. Choć ekonomiści mówią o nadchodzącym spowolnieniu, to w sklepach tego nie widać.

– W tym roku na prezenty został zarezerwowany znacznie wyższy budżet niż rok temu – 482 zł. To o 31 zł więcej niż rok temu – podaje Allegro na podstawie badania Mobile Institute. – Podobnie jak rok temu, wyznaczony budżet na prezenty ma 3/4 badanych. 42 proc. kupujących podarki przyznaje, że zdarza im się wyznaczony budżet przekraczać, a ściśle trzyma się go niemal co trzeci – dodaje firma.

Z badania Smartscope dla sieci RTV Euro AGD wynika, że 38 proc. Polaków planuje zwiększenie tegorocznych wydatków świątecznych. W tej grupie 7 proc. mówi o wzroście budżetu o co najmniej 700 zł. Główne przyczyny tego wzmożenia to więcej pieniędzy w portfelu, ale 21 proc. mówi o wzroście cen, a 20 proc. po prostu kupuje lepsze i droższe prezenty.

Czytaj także: Wolniej rosną wydatki świąteczne

– Gry, sprzęt gamingowy i akcesoria to bardzo popularne prezenty świąteczne. I, wbrew pozorom, odbiorcami są nie tylko nastolatki i bardzo młodzi ludzie – mówi Kamil Szczęsny, kierownik Działu Handlowego RTV Euro AGD. – Duża liczba graczy to osoby między 25. a 44. rokiem życia, które chętnie korzystają z różnych rodzajów cyfrowej rozrywki, dlatego kupują nie tylko same urządzenia do gamingu, ale też akcesoria, takie jak słuchawki, myszki, klawiatury, fotele czy kierownice – dodaje.

Żywność do koszyka

Już sytuacja wokół czarnego piątku – który w wielu firmach handlowych stał się nawet całym tygodniem promocji – pokazała, że klienci na zakupy ruszyli tłumnie. Obroty sklepów nawet się podwajały, a pozytywne nastawienie do zakupów było widać w całym sektorze.

Grupa Domodi w tym okresie miała 5,5 mln aktywnych użytkowników na trzech serwisach, wygenerowała swoim partnerom sprzedaż na poziomie 9,2 mln zł.

Szturm na sklepy dotrze wkrótce do sieci spożywczych, choć te zakupy w sporej mierze będą realizowane dopiero tuż przed świętami.

– Grudzień jest najważniejszym spośród miesięcy w roku pod względem wartości sprzedaży – w przypadku produktów spożywczych FMCG – stanowiąc blisko 10 proc. całorocznej sprzedaży – mówi Konrad Wacławik, Client Team Manager w firmie Nielsen.

Z raportu firmy „Xmast Fever" wynika, że około połowy konsumentów świąteczne zakupy spożywcze rozpoczyna już na początku grudnia, w przypadku prezentów świątecznych – takich jak słodycze, kawa czy alkohol – zakupy są realizowane często nawet we wrześniu. W 2018 r. sprzedaż produktów spożywczych w grudniu była wyższa niż rok wcześniej o ponad 4 proc. Był to również pierwszy grudzień objęty ustawą o zakazie handlu w niedziele, co wówczas skutkowało zamknięciem sklepów w jedną niedzielę miesiąca. W 2019 r. dwie pierwsze niedziele są wyłączone z handlu, przy czym trzy kolejne są handlowe.

To jednak niewiele zmienia. – Ta sytuacja nie powinna mieć znaczącego wpływu na sprzedaż, z jednej strony podobne warunki były rok temu, z drugiej strony konsumenci są w tym roku dużo bardziej świadomi mechanizmu niedziel niehandlowych i dostosowują do tego swoje zachowania zakupowe. Szczególnie iż zakupy świąteczne w trzech na cztery przypadki są planowane i realizowane z listą zakupów – dodaje Wacławik.

Czytaj także: Jarmark w polskim mieście wśród najlepszych na świecie

Grzegorz Pilch prezes VRG

Listopad mocno rozbudził apetyty handlowców, przynajmniej w naszym przypadku Black Friday był po prostu fenomenalny. Bardzo byśmy chcieli, aby ten wynik się powtórzył w grudniu, teraz sezon zakupów prezentów jest w szczycie, przynajmniej jeśli chodzi o sektor odzieżowy i e-zakupy. W przypadku sektora jubilerskiego absolutnie kluczowe dla obrotów są ostatnie dni przed świętami, które zadecydują o wynikach całego sezonu. Jesteśmy do sezonu przygotowani, koniunktura nam sprzyja choć układ kalendarza niekoniecznie. Grudzień zaczął się od niedzieli niehandlowej, co w takim okresie ma duże znaczenie. Niemniej jesteśmy optymistami, jeśli chodzi o wydatki Polaków.

Szał zakupów w wielu sektorach będzie trwać aż do świąt, choć jeśli chodzi o e-zakupy internetowe, to kluczowe są najbliższe dni: konsumenci mogą już nie chcieć ryzykować później zakupów online, ponieważ paczka może nie dotrzeć na czas. Allegro podawało, że w tzw. tygodniu Black Week dziennie sprzedawało się za jego pośrednictwem 2,2 mln produktów. W ostatni poniedziałek, według szacunków ekspertów na podstawie danych z Tradewatch, mogło to być nawet 3 mln, a rekordowy dzień przypadł w podobnym momencie jak rok temu.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Prezenty świąteczne będą, ale często na raty
Handel
Były szef Abercrombie&Fitch pozywa firmę. Nie chciała płacić za jego prawników
Handel
Przy zakupie zabawek zaczęliśmy trzymać się za portfel
Handel
Ursula von der Leyen grozi Chinom sankcjami za wspieranie Rosji
Handel
Rząd odgrzał stary pomysł. Ale sieci handlowe nie chcą na siłę promować rolników
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja zmienia łańcuchy dostaw w okresach wysokiego popytu