Sekcja 232 wobec aut nie ma już zastosowania

Minął już termin pozwalający Donaldowi Trumpowi użyć sekcji 232 ustawy o rozwoju handlu z 1962 r. do nałożenia cła na samochody i części. Będzie musiał znaleźć inne wyjście, jeśli zależy mu na tym cle — stwierdzili eksperci

Publikacja: 20.11.2019 13:52

Sekcja 232 wobec aut nie ma już zastosowania

Foto: Adobe Stock

Ich stanowisko wzmocnił werdykt amerykańskiego Sądu Międzynarodowego Handlu w Nowym Jorku ogłoszony 18 listopada. że wygasło uprawnienie Trumpa w zastosowaniu sekcji 232 w śledztwie dotyczącym importu stali. Prezydent nie ogłosił w ostatni czwartek 14 listopada, gdy mijał termin, decyzji o cle 25 proc. w imporcie pojazdów z Unii, Japonii i Korei. Producenci spodziewali się tego, bo administracja rozmawia szerzej o handlu z Unią i Japonią.

W maju Trump zapowiedział 6-miesięczny okres negocjacji na podstawie tego fragmentu ustawy z 1962 r. o ochronie amerykańskiego przemysłu obronnego w czasach zimnej wojny. Uznał groźbę takiego cła za silne narzędzie wywierania presji na przeciwników. Wstępna umowa handlowa z Japonią z września nie rozwiązała jednak kwestii handlu samochodami, rozmowy z Unia formalnie nie zaczęły się, bo strony nie potrafią ustalić ich zakresu.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Handel
Rozejm USA i Chin w wojnie handlowej. Doszło do porozumienia w sprawie ceł
Handel
Sukces w Genewie. USA-Chiny zawarły porozumienie po maratonie rozmów
Handel
Bruksela szykuje kontratak. Konsultuje cła na towary z USA i złoży skargę do WTO
Handel
Chiny i USA wracają do rozmów w sprawie ceł. Dojdzie do przełomu?
Handel
Donald Trump podał, ile powinny wynieść nowe cła na Chiny. W weekend ruszą rozmowy
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem