Reklama

Znane marki zmienią loga i nazwy przez odwołania do rasizmu

Koncern Pepsico zdecydował na zmianę nazwy i loga popularnej marki produktów śniadaniowych, a Mars rozważa zmiany opakowań popularnego ryżu, w ramach walki ze stereotypami rasowymi.

Aktualizacja: 18.06.2020 13:57 Publikacja: 18.06.2020 12:15

Znane marki zmienią loga i nazwy przez odwołania do rasizmu

Foto: AFP

ula

Pepsico zapowiedziało zmianę nazwy i loga serii produktów sprzedawanych pod marką Aunt Jemima - informuje agencja Reutera.

Czytaj także: Koncerny z USA zabraniają policji używania ich technologii

Ciocia Jemima (Aunt Jemima) to marka mieszanki naleśnikowej, syropu i innych produktów śniadaniowych, należąca do Quaker Oats Company z Chicago, spółki zależnej PepsiCo. Znak towarowy pochodzi z 1893 r., jednak pierwsza mieszanka naleśnikowa pod tą marką pojawiła się na rynku w 1889 r. na opakowaniu widnieje roześmiana twarz czarnoskórej kobiety, a sama nazwa odwołuje się to stereotypu "Mammy" czarnoskórej "domowej szczęśliwej niewolnicy", która pracowała, jako piastunka dzieci białego właściciela.

Początkowo na opakowaniu była twarz typowej mammy z turbanem na głowie i w sukience z białym kołnierzykiem. Jednak logo marki przeszło metamorfozę w 100-lecie istnienia. W 1989 r. z głowy kobiety zdjęto chustę. Od tej pory ma ona naturalną fryzurę i kolczyki z pereł.

Czytaj także: Znika popularny brytyjski serial. Zbyt rasistowskie dowcipy

Reklama
Reklama

Jednak zdaniem wielu aktywistów wizerunek marki nadal ma silne konotacje rasistowskie i powinien zostać zmieniony. Dyskusja na ten temat nasiliła się w Stanach Zjednoczonych po śmierci Afroamerykanina George'a Floyda w trakcie interwencji policyjnej.

Foto: AFP

„Uznajemy, że pochodzenie marki Aunt Jemima opiera się na rasowym stereotypie" – napisał w oświadczeniu Kristin Kroepfl, wiceprezes i dyrektor ds. marketingu Quaker Foods w Ameryce Północnej.

Pepsico nie tylko zdecydowało się na zmianę loga i nazwy, ale poinformowało, że przeznaczy 400 mln dolarów dla czarnych społeczności, w tym 5 mln z puli marki Aunt Jemima. Nie wiadomo jeszcze jak nowe logo będzie wyglądać, ale ma się pojawić w czwartym kwartale tego roku.

Czytaj także: Producent Call of Duty walczy z rasizmem. Dołączają inne potęgi gier

Kristin Kroepfl powiedziała Reuterowi, że koncern podjął szereg inicjatyw by wesprzeć równość rasową".

Reklama
Reklama

Także koncern Mars przymierza się do zmiany loga jednej z najpopularniejszych marek ryżu i sosów na świecie - Uncle Bens, której opakowania są opatrzone wizerunkiem starszego Afroamerykanina.

Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama