„Jesienią ogólna aktywność klientów w zakupach najpopularniejszych towarów znacznie wzrosła w stosunku do wiosny, podczas gdy wzrost w porównaniu z latem był mniej dynamiczny. Można to wytłumaczyć. Wiosną, ze względu na reżim izolacyjny, zmniejszyła się liczba odwiedzin stacjonarnych sklepów, a w zakupach w sieci Rosjanie byli bardziej praktyczni. Wraz z nadejściem lata i na tle złagodzenia ograniczeń ogólna aktywność konsumentów gwałtownie wzrosła, a jesienią zaczęła stopniowo wracać do tradycyjnych wskaźników "- pokazały badania Russian Standard Bank, jednego z największych rosyjskich banków detalicznych, cytowane przez agencję RIA Nowosti.
Według analityków chleb, mleko i woda znajdują się w pierwszej trójce tradycyjnych liderów w kategorii żywność w Rosji. Co więcej, w stosunku do wiosny, którą wielu Rosjan spędzało w izolacji, sprzedaż tych towarów wyraźnie wzrosła - odpowiednio o 64 proc., 67 proc. i 91 proc. W porównaniu do zeszłego lata ludzie zaczęli kupować chleb częściej o 10 proc., mleko - częściej o 14 proc., a wodę pod koniec gorącego sezonu - rzadziej o 21 proc.
Czytaj także: Szokowe podwyżki podatków w Rosji
Wśród produktów spożywczych, na które Rosjanie mają również niezmiennie duże zapotrzebowanie, jeden bije rekordy sprzedaży. Od wiosny jego sprzedaż skoczyła o 133 procent. To nie wódka i nie tak lubiana w Rosji kasza gryczaną. To drób. To oznaka poważnej zmiany diety Rosjan. Od wieków bazuje ona na chlebie, nabiale, potrawach mącznych jak pierogi i na kaszach. Z mięsa od zawsze królowała wołowina. Teraz, sądząc po statystykach wpływów kasowych, to kurczak jest najpopularniejszym mięsem, wyprzedzając w rankingu wołowinę i wieprzowinę.
Analitycy obliczyli, że w Rosji zakupy jajek jesienią wzrosły w stosunku do wiosny o 64 proc., twarogu - o 73 proc., masła i kurczaka - odpowiednio o 76 proc. i 133 proc.. Także tradycyjny napój rosyjski - herbata, zastępowany jest innym. Jesienią, wybierając między kawą a herbatą, Rosjanie częściej kupowali tę pierwszą. A w słodyczach woleli czekoladę (za czekoladą popularnością ciszą się ciasta i słodycze).