Jak zwracają uwagę analitycy z UCE Research, wśród tworzących listę 32,7 proc. robi to na kartce papieru, podczas gdy rok temu było to 37,5 proc. Listę w smartfonie lub na specjalnych aplikacjach przygotowuje 67,3 proc. Poprzednio wynik wynosił 62,5 proc.
Wojna handlowa zmieniła przyzwyczajenia klientów
– Wojna handlowa zmienia zwyczaje zakupowe, liczą się promocje i komunikowane przez sklepy akcje marketingowe. Na to konsumenci najmocniej zwracają uwagę podczas zakupów – mówi Andrzej Faliński, prezes Forum Dialogu Gospodarczego. – Nie oznacza to, że liczy się jedynie cena, ważna jest także jakość produktu. Sztuką jest te elementy pogodzić, gdyż sama niska cena nie wystarczy – dodaje.
Wskazuje na to także badanie firmy Inquiry, prezentując, jakie marki Polacy uznają jako oferujące odpowiedni stosunek ceny do jakości. W tym ujęciu zdecydowanie najlepiej wypada marka Allegro, kolejne są Link4 i Kia, zaś tuż za podium – Lidl. Bardzo dobry wynik odnotowały marki Skoda oraz Decathlon, a ściślej internetowy marketplace decathlon.pl. Zestawienie zamykają Warta, E. Wedel i Lavazza. – Polacy potrafią docenić zarówno marki silnie kojarzone z niskimi cenami, jak i takie, które słyną z wysokiej jakości – mówi Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.
Także badanie rynku spożywczego firmy NIQ wskazuje, że w ostatnich miesiącach przewaga marek własnych nad produktami markowymi w kontekście dynamiki sprzedaży zaczęła się wyraźnie zmniejszać. Co więcej, pod koniec I kwartału tempo wzrostu produktów markowych było nawet wyższe. – Po raz ostatni podobną sytuację obserwowaliśmy w 2021 r. i to zaledwie przez jeden kwartał. W dłuższym horyzoncie premium wygrywało z markami własnymi w latach 2016–2019, a więc przed serią gospodarczych kryzysów – mówi Beata Kaczorek, dyrektor z NIQ. – Jeśli w najbliższych miesiącach przewaga produktów markowych utrzyma się, z dużym przekonaniem będziemy mogli powiedzieć, że wracamy do konsumenckiej „normalności” – dodaje.
Polacy wierzą, że ceny nadal będą rosły
Jednak wciąż 60 proc. Polaków jest przekonanych, że ceny nadal będą rosły. To paliwo dla nadal prowadzonej wojny dyskontów na naszym rynku. 30,2 proc. respondentów jest raczej przekonanych, że ceny w sklepach w najbliższym czasie nadal będą rosły, a 29,7 proc. jest zdecydowanie pewnych takiego scenariusza.