W dekadę zniknie dwie trzecie e-sklepów

Na bardzo konkurencyjnym rynku sprzedaży internetowej już w pierwszym roku działalności znika 5 proc. podmiotów. Po dziesięciu latach nadal działa zaledwie 37 proc.

Publikacja: 28.05.2024 04:30

Ścieżka zakupowa, jaką przechodzi klient w e-sklepie, musi być jak najprostsza, a wszelkie jej eleme

Ścieżka zakupowa, jaką przechodzi klient w e-sklepie, musi być jak najprostsza, a wszelkie jej elementy – nie powinny przeszkadzać w swobodnych zakupach

Foto: AdobeStock

Choć polski rynek sprzedaży internetowej jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się w Europie, to jednocześnie jest niezwykle konkurencyjny, co potwierdza analiza rynkowego stażu e-sklepów wywiadowni Dun & Bradstreet Poland, którą „Rzeczpospolita” poznała pierwsza.

Pod uwagę wzięto działalność firm zarejestrowanych od 2014 roku, a w sumie przeanalizowano dane ponad 105 tys. polskich sklepów internetowych.

– Spośród wszystkich zarejestrowanych – 8 tys. podmiotów w 2014 roku – do dnia dzisiejszego przetrwało i działa nie więcej niż 3 tys. To stanowi zaledwie 37 proc. wszystkich firm, które zaczynały swoją działalność przed dekadą – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik firmy.

– Statystycznie pierwszego roku działalności nie przetrwa 5 proc. spośród zarejestrowanych firm, dwóch lat od 14 do 15 proc. – dodaje. Podkreśla, że po pięciu latach od zarejestrowania z rynku znika ponad 40 proc. sklepów internetowych, a po siedmiu ponad połowa. Po upływie dekady na rynku pozostaje tylko 37 proc. firm.

Czytaj więcej

Znane warszawskie centrum handlowe w poważnych tarapatach

Giganci kontra małe sklepy. Potrzebna jasna strategia rozwoju

Dla branży nie jest to zaskoczeniem, a niski odsetek sklepów internetowych, które przetrwały dziesięć ostatnich lat, to przede wszystkim efekt dużej konkurencji na rynku e-commerce.

– Założenie sklepu internetowego jest relatywnie prostym i tanim procesem, dlatego wiele nawet niewielkich firm już na starcie swojej działalności decyduje się na sprzedaż e-commerce. Należy pamiętać, że konkurencja w sieci jest bardzo duża, dlatego tak wiele sklepów znika z internetu po krótkim czasie – uważa Joanna Mróz, kierownik ds. projektów e-commerce Miraculum. – Aby jednak sklep internetowy miał szansę przetrwać i przynosić zyski, potrzebne są jasno określone cele i strategia rozwoju. Pomóc może także dokładne określenie grupy docelowej i jej potrzeb, a także bieżące śledzenie konkurencji i wysoka jakość obsługi klienta.

Na wszystkich rozwiniętych rynkach rośnie udział platform typu marketplace, w krajach zachodnich liderem jest zazwyczaj Amazon, w Polsce to zdecydowanie Allegro. Wiele sklepów bez obecności w tego typu miejscach także ma problemy z dotarciem do klientów.

E-commerce to przede wszystkim produkt

– Rynek został zdominowany przez duże firmy z rozbudowaną infrastrukturą logistyczną i marketingową, co utrudnia mniejszym sklepom prowadzenie równorzędnej walki na polu cen, asortymentu i dostawy – twierdzi Artur Piekarczyk, odpowiedzialny za konsulting w Unity Group. Jego zdaniem w efekcie część przedsiębiorców decyduje się na zmianę profilu działalności lub zamknięcie e-sklepu na rzecz innych form aktywności gospodarczej.

Czytaj więcej

Amazon przełamuje bariery. Nowy program umożliwia niewidomym pracę w magazynie

To zwykle jedna z odpowiedzi firm na dynamicznie zmieniające się trendy i preferencje konsumentów.

– Ważna jest też analiza progu wejścia do branży. Z jednej strony niskie bariery wejścia sprawiają, iż wiele osób decyduje się na założenie sklepu internetowego, z drugiej zaś – intensywna konkurencja i potrzeba ciągłego dostosowywania się do zmieniającego się otoczenia biznesowego mocno utrudniają utrzymanie się na rynku – dodaje Artur Piekarczyk.

Mimo ogromnej konkurencji rynek wciąż się rozwija. W 2023 r. powstało niemal 8 tys. sklepów internetowych, a ich liczba zbliżyła się już do 66 tys., chociaż doszło do spowolnienia w wydatkach konsumpcyjnych. W tym roku uruchomiono już niemal 5 tys. kolejnych podmiotów. Jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej, wartość handlu internetowego w Polsce to już 118 mld zł, co pokazuje, jak potężny jest to gracz na mapie handlowej.

– E-commerce to przede wszystkim produkt, odpowiednie dojście do klienta (pozycjonowanie, logistyka itp.) i technologia. Bez tej trzeciej jakże istotnej nogi, nikt nie może myśleć o rozwoju swojego biznesu w świecie elektronicznym – mówi Damian Siusta, manager ds. rozwoju biznesu w Postis w Polsce.

- Odpowiednio dobrane narzędzia już na samym początku mogą wspomóc w rozwoju biznesu, ale mogą też po jakimś czasie być jego bolączką i dużym kosztem. Istotne jest, aby każdą inwestycję planować na kilka lat w przód i starać się przewidzieć, jak będzie działał nasz e-commerce, żeby technologia pomagała, a nie była ograniczeniem – podkreśla.

Polacy chcą kupować tanio i wygodnie

Oczekiwania konsumentów także rosną, choćby w ślad za rosnącym udziałem zakupów mobilnych zwłaszcza przez smartfony. Z badania operatora Tpay wynika, że 34 proc. krytykuje niewygodne wypełnianie formularzy, problemy z dokonaniem płatności ma 26 proc., a na zbyt małe litery wskazuje 23 proc.

– Ścieżka zakupowa, jaką przechodzi klient w sklepie, musi być jak najprostsza, a wszelkie jej elementy – nie przeszkadzać w swobodnych zakupach. Dotyczy to np. wyszukiwarki, której pola muszą być czytelne i łatwe do kliknięcia – opowiada Dawid Cichy, szef sprzedaży operatora płatności Tpay. – Nie bez znaczenia są też możliwości filtrowania produktów lub usług. Zwłaszcza w e-sklepach z szerokim asortymentem kluczowa jest możliwość łatwego wyfiltrowania produktów i posortowania ich według własnego uznania.

Choć polski rynek sprzedaży internetowej jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się w Europie, to jednocześnie jest niezwykle konkurencyjny, co potwierdza analiza rynkowego stażu e-sklepów wywiadowni Dun & Bradstreet Poland, którą „Rzeczpospolita” poznała pierwsza.

Pod uwagę wzięto działalność firm zarejestrowanych od 2014 roku, a w sumie przeanalizowano dane ponad 105 tys. polskich sklepów internetowych.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Konkurent Biedronki i Lidla z RPA znika z Polski, ale jakby zostaje
Handel
Zbyteczna wojna o zakaz handlu w niedzielę
Handel
Niemieckie luksusowe galerie handlowe uratowane. Przejmuje go egzotyczny inwestor
Handel
Właściciel 4F zaskakuje pozwem. Chce pieniędzy od Intersportu. Sam ma kłopoty
Akcje Specjalne
Mapa drogowa do neutralności klimatycznej
Handel
Rosjanie tęsknią za zachodnimi markami. Narzekają na jakość zamienników
Handel
Jak Rosjanie oszukali Chińczyków: sprzedali im zamiast miedzi tysiące ton kamienia