W dekadę zniknie dwie trzecie e-sklepów

Na bardzo konkurencyjnym rynku sprzedaży internetowej już w pierwszym roku działalności znika 5 proc. podmiotów. Po dziesięciu latach nadal działa zaledwie 37 proc.

Publikacja: 28.05.2024 04:30

Ścieżka zakupowa, jaką przechodzi klient w e-sklepie, musi być jak najprostsza, a wszelkie jej eleme

Ścieżka zakupowa, jaką przechodzi klient w e-sklepie, musi być jak najprostsza, a wszelkie jej elementy – nie powinny przeszkadzać w swobodnych zakupach

Foto: AdobeStock

Choć polski rynek sprzedaży internetowej jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się w Europie, to jednocześnie jest niezwykle konkurencyjny, co potwierdza analiza rynkowego stażu e-sklepów wywiadowni Dun & Bradstreet Poland, którą „Rzeczpospolita” poznała pierwsza.

Pod uwagę wzięto działalność firm zarejestrowanych od 2014 roku, a w sumie przeanalizowano dane ponad 105 tys. polskich sklepów internetowych.

– Spośród wszystkich zarejestrowanych – 8 tys. podmiotów w 2014 roku – do dnia dzisiejszego przetrwało i działa nie więcej niż 3 tys. To stanowi zaledwie 37 proc. wszystkich firm, które zaczynały swoją działalność przed dekadą – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik firmy.

– Statystycznie pierwszego roku działalności nie przetrwa 5 proc. spośród zarejestrowanych firm, dwóch lat od 14 do 15 proc. – dodaje. Podkreśla, że po pięciu latach od zarejestrowania z rynku znika ponad 40 proc. sklepów internetowych, a po siedmiu ponad połowa. Po upływie dekady na rynku pozostaje tylko 37 proc. firm.

Czytaj więcej

Znane warszawskie centrum handlowe w poważnych tarapatach

Giganci kontra małe sklepy. Potrzebna jasna strategia rozwoju

Dla branży nie jest to zaskoczeniem, a niski odsetek sklepów internetowych, które przetrwały dziesięć ostatnich lat, to przede wszystkim efekt dużej konkurencji na rynku e-commerce.

– Założenie sklepu internetowego jest relatywnie prostym i tanim procesem, dlatego wiele nawet niewielkich firm już na starcie swojej działalności decyduje się na sprzedaż e-commerce. Należy pamiętać, że konkurencja w sieci jest bardzo duża, dlatego tak wiele sklepów znika z internetu po krótkim czasie – uważa Joanna Mróz, kierownik ds. projektów e-commerce Miraculum. – Aby jednak sklep internetowy miał szansę przetrwać i przynosić zyski, potrzebne są jasno określone cele i strategia rozwoju. Pomóc może także dokładne określenie grupy docelowej i jej potrzeb, a także bieżące śledzenie konkurencji i wysoka jakość obsługi klienta.

Na wszystkich rozwiniętych rynkach rośnie udział platform typu marketplace, w krajach zachodnich liderem jest zazwyczaj Amazon, w Polsce to zdecydowanie Allegro. Wiele sklepów bez obecności w tego typu miejscach także ma problemy z dotarciem do klientów.

E-commerce to przede wszystkim produkt

– Rynek został zdominowany przez duże firmy z rozbudowaną infrastrukturą logistyczną i marketingową, co utrudnia mniejszym sklepom prowadzenie równorzędnej walki na polu cen, asortymentu i dostawy – twierdzi Artur Piekarczyk, odpowiedzialny za konsulting w Unity Group. Jego zdaniem w efekcie część przedsiębiorców decyduje się na zmianę profilu działalności lub zamknięcie e-sklepu na rzecz innych form aktywności gospodarczej.

Czytaj więcej

Amazon przełamuje bariery. Nowy program umożliwia niewidomym pracę w magazynie

To zwykle jedna z odpowiedzi firm na dynamicznie zmieniające się trendy i preferencje konsumentów.

– Ważna jest też analiza progu wejścia do branży. Z jednej strony niskie bariery wejścia sprawiają, iż wiele osób decyduje się na założenie sklepu internetowego, z drugiej zaś – intensywna konkurencja i potrzeba ciągłego dostosowywania się do zmieniającego się otoczenia biznesowego mocno utrudniają utrzymanie się na rynku – dodaje Artur Piekarczyk.

Mimo ogromnej konkurencji rynek wciąż się rozwija. W 2023 r. powstało niemal 8 tys. sklepów internetowych, a ich liczba zbliżyła się już do 66 tys., chociaż doszło do spowolnienia w wydatkach konsumpcyjnych. W tym roku uruchomiono już niemal 5 tys. kolejnych podmiotów. Jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej, wartość handlu internetowego w Polsce to już 118 mld zł, co pokazuje, jak potężny jest to gracz na mapie handlowej.

– E-commerce to przede wszystkim produkt, odpowiednie dojście do klienta (pozycjonowanie, logistyka itp.) i technologia. Bez tej trzeciej jakże istotnej nogi, nikt nie może myśleć o rozwoju swojego biznesu w świecie elektronicznym – mówi Damian Siusta, manager ds. rozwoju biznesu w Postis w Polsce.

- Odpowiednio dobrane narzędzia już na samym początku mogą wspomóc w rozwoju biznesu, ale mogą też po jakimś czasie być jego bolączką i dużym kosztem. Istotne jest, aby każdą inwestycję planować na kilka lat w przód i starać się przewidzieć, jak będzie działał nasz e-commerce, żeby technologia pomagała, a nie była ograniczeniem – podkreśla.

Polacy chcą kupować tanio i wygodnie

Oczekiwania konsumentów także rosną, choćby w ślad za rosnącym udziałem zakupów mobilnych zwłaszcza przez smartfony. Z badania operatora Tpay wynika, że 34 proc. krytykuje niewygodne wypełnianie formularzy, problemy z dokonaniem płatności ma 26 proc., a na zbyt małe litery wskazuje 23 proc.

– Ścieżka zakupowa, jaką przechodzi klient w sklepie, musi być jak najprostsza, a wszelkie jej elementy – nie przeszkadzać w swobodnych zakupach. Dotyczy to np. wyszukiwarki, której pola muszą być czytelne i łatwe do kliknięcia – opowiada Dawid Cichy, szef sprzedaży operatora płatności Tpay. – Nie bez znaczenia są też możliwości filtrowania produktów lub usług. Zwłaszcza w e-sklepach z szerokim asortymentem kluczowa jest możliwość łatwego wyfiltrowania produktów i posortowania ich według własnego uznania.

Choć polski rynek sprzedaży internetowej jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się w Europie, to jednocześnie jest niezwykle konkurencyjny, co potwierdza analiza rynkowego stażu e-sklepów wywiadowni Dun & Bradstreet Poland, którą „Rzeczpospolita” poznała pierwsza.

Pod uwagę wzięto działalność firm zarejestrowanych od 2014 roku, a w sumie przeanalizowano dane ponad 105 tys. polskich sklepów internetowych.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biedronka trzęsie giełdą. Na akcjach Dino leje się krew
Handel
Zaskakujące wyniki Biedronki. Kurs Dino się załamał
Handel
Minister finansów chce walczyć z "małpkami. Zapowiada wspópracę z ministrą zdrowia
Handel
Udział Polski w Expo 2025 w Osace to szansa dla rodzimych firm
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Handel
Zaskakujące poparcie młodych dla zakazu handlu alkoholem