Inflacja bije mocniej niż pandemia w zakupy Polaków

Pod względem zmian w zachowaniach zakupowych i podejścia konsumentów do oszczędzania obecne zmiany są głębsze niż te wywołane lockdownami.

Publikacja: 14.06.2023 03:00

E-commerce w dalszym ciągu rośnie i nie zmieni się to w najbliższych latach

E-commerce w dalszym ciągu rośnie i nie zmieni się to w najbliższych latach

Foto: Adobe Stock

Inflacja już mocno wpłynęła na zachowania i decyzje aż 71 proc. polskich konsumentów – wynika z badania agencji mediowej Mindshare, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. Dane z raportu jednoznacznie wskazują na ogromne zmiany w zachowaniach zakupowych, jak i stylu życia, spowodowane rosnącymi w nadmiernym tempie cenami.

Siła w internecie

Aż 66 proc. badanych wskazuje, że jeszcze dokładniej planują zakupy, podczas pandemii wskazywało na to 46 proc. Obecnie ponad trzy czwarte badanych częściej zwraca uwagę na ceny podczas zakupów, a ponad 60 proc. wybiera również produkty przecenione lub z wyprzedaży. Oszczędzanie przekłada się także na lepsze planowanie posiłków i zdrowsze odżywianie.

– Inflacja jest zjawiskiem, które może wpływać na wydatki konsumpcyjne, ale niekoniecznie oznacza długotrwałe ich ograniczanie. Obecnie widzimy, że większość Polaków zmieniła swoje podejście do wydatków w związku z kryzysem gospodarczym – mówi Kacper Kukulski, menedżer e-commerce w Mindshare Polska. – Wysoka inflacja sprawia, że przedsiębiorcy działający w e-commerce muszą stawić czoła zmniejszającemu się koszykowi zakupowemu klientów i konkurować o nich atrakcyjnymi cenami oraz płynną realizacją zamówień.

Czytaj więcej

E-commerce nie zawodzi, ale kurs Allegro spada

Taka zmiana oznacza jeszcze mocniejszy zwrot w stronę handlu internetowego. Pomimo kryzysu branża e-commerce w dalszym ciągu rośnie – prognozy Statista wskazują, że sektor ten do 2026 r. urośnie o 56 proc.

Według innego raportu 78 proc. Polaków wybiera zakupy online ze względu na niższe ceny i wygodę. – Oczywiście inflacja może wpływać na wydatki konsumpcyjne. Obecnie obserwujemy, że konsumenci, szukając sposobów na oszczędnośc,i decydują się na e-zakupy – wskazuje Kacper Kukulski.

E-commerce w dalszym ciągu rośnie i nie zmieni się to w najbliższych latach, zwłaszcza jeśli przedsiębiorcy będą w stanie przyciągać klientów cenami i zapewniać płynność zamówień.

Dyskonty jak magnes

Według ostatniego badania NielsenIQ Shopper Trends, dwa najważniejsze dla handlu obszary, to obawy związane z rosnącymi cenami żywności, na co wskazuje 46 proc. respondentów (aż 12 pkt proc. więcej w stosunku do badania z marca 2022 r.) oraz wzrost cen mediów, na to wskazuje 35 proc. (wzrost o 13 pkt proc.).

Czytaj więcej

Miliony Polaków na zakupach w internecie. Co ich motywuje, co kupują najczęściej

Powoduje to, że mimo trudnej sytuacji na rynku wciąż rośnie przewaga sieci dyskontowych. Pod względem wartości sprzedaży ich udział rośnie o 2,3 pkt proc. w przypadku koszyka spożywczego oraz 1,1 pkt proc. – chemiczno-kosmetycznego.

Wynika to z faktu, że w czasie kryzysu, trudnych finansowo dla konsumentów okresów, widać mocny zwrot ku tańszym produktom, w szczególności ku marce własnej, informuje w raporcie NielsenIQ. Badanie firmy wskazuje, że obecnie 34 proc. konsumentów deklaruje, iż kupują więcej marek własnych niż w roku poprzednim. To przekłada się wzrost wydatków w kanale dyskontów. 67 proc. respondentów potwierdza, że wydaje na zakupy najwięcej w dyskontach, przed rokiem wynik ten wynosił 60 proc.

Uderza to w inne sektory branży. Jak wynika z kwietniowych danych Polskiej Izby Handlu i firmy CMR, średnia wartość zakupów w małych sklepach w marcu 2023 r. wynosiła 23,16 zł, aż o 13 proc. więcej niż przed rokiem, mimo że średnia liczba opakowań w koszyku była o 4 proc. niższa niż przed rokiem. Wartość sprzedaży była o 7,2 proc. wyższa, natomiast liczba transakcji spadła o 3,7 proc.

Handel
Auchan opuścił Rosję. Wielki majątek francuskiej sieci oficjalnie kupił 23-latek
Handel
Walka z dyskontami nie tylko na ceny żywności
Handel
Lepsze dwa lata dla handlu na świecie
Handel
Walka na ceny z dyskontami wychodzi poza żywność. Teraz odzież i wyposażenie domu
Handel
Grzegorz Pytko, Biedronka: To nie my rozpoczęliśmy ostrą walkę na obniżki cen