E-commerce nie zawodzi, ale kurs Allegro spada

Allegro przekracza plany na I kwartał, rynek w naszym regionie rośnie, ale dla inwestorów to za mało, więc akcje tanieją.

Publikacja: 26.05.2023 03:00

E-commerce nie zawodzi, ale kurs Allegro spada

Foto: materiały prasowe

Choć w ostatnich dniach kurs Allegro mocno rósł i akcje kosztowały już niemal 39 zł, to w dniu ogłoszenia dobrego sprawozdania spółki za pierwszy kwartał traciły ok. 7 proc., a cena spadała w ciągu dnia nawet poniżej 34 zł. Być może to realizacja zysków, ale analitycy nieoficjalnie przyznają, że wciąż niewiadomą są koszty związane z biznesem poza Polską, który może nieraz zaskoczyć stratami.

Allegro podało, że w pierwszym kwartale wartość sprzedaży brutto na platformie (GMV) w Polsce wzrosła o 14 proc. r./r., do 12,3 mld zł. W całej grupie, licząc wraz z rynkiem czeskim, wzrosła o 21,4 proc. r./r. W efekcie przychody z działalności w Polsce wzrosły w pierwszym kwartale o 22,7 proc. r./r., do 1,71 mld zł. Z kolei liczba aktywnych kupujących na Allegro wzrosła czwarty kwartał z rzędu do 14,2 mln.

Czytaj więcej

Lista najbardziej innowacyjnych firm świata. W części z nich pracują Polacy

– Ostatnie miesiące pokazują, że udział firm sprzedających tylko w internecie w całkowitej sprzedaży detalicznej ustabilizował się na poziomie ok. 10 proc. – mówi Grzegorz Rudno-Rudziński, partner zarządzający w Unity Group. – Jednocześnie liczba graczy omnichannel z raportowanym udziałem sprzedaży w kanale online wciąż zwiększa się. Nawet jeżeli w ich przypadku udział e-handlu w sprzedaży nie rośnie, to jest na poziomie ponad 20 proc. – dodaje.

Z raportu firmy Salesforce wynika, że w pierwszym kwartale 2023 r. na świecie ruch cyfrowy co prawda wzrósł o 6 proc., ale w handlu internetowym spadł o 2 proc. O 7 proc. spadły też wydatki konsumenckie w tym segmencie. Analitycy wskazują jednak, że to Europa Wschodnia jest regionem notującym wzrosty. Wartość e-zakupów w pierwszym kwartale wzrosła o 14 proc. w porównaniu z 9-proc. wzrostem w poprzednim kwartale.

Według analityków Strategy& wartość polskiego e-commerce ma wynieść 124 mld zł w 2023 r. i 187 mld zł na koniec 2027 r. względem 109 mld zł rok wcześniej i 57 mld zł w jeszcze przedpandemicznym 2019 r. – Wśród najsilniejszych czynników wzrostu w e-handlu w latach 2022–2023 wymieniają oni bardzo wysoką i utrzymującą się w czasie inflację oraz przyspieszające rozwój rynku innowacje, zapewniające konsumentom lepsze doświadczenia zakupowe – mówi Kacper Skoczylas, szef marketingu produktu Stores w cyber_Folks z Grupy R22. – Szybkość zakupów i dostawy, ich wygoda oraz bezpieczeństwo (szczególnie w obszarze płatności) to elementy najbardziej pożądane przez konsumentów podczas e-zakupów – dodaje.

Allegro też optymistycznie patrzy w przyszłość. W drugim kwartale 2023 r. planuje wzrost GMV z działalności w Polsce na poziomie 11–12 proc. r./r. przy wzroście przychodów o 16–18 proc. Wydatki inwestycyjne szacowane są na 110–120 mln zł w Polsce i 35–40 mln zł w Czechach.

– Kolejnym kluczowym celem jest rozwój Allegro.cz, któremu chwilę zajmie zbilansowanie tempa spadającego biznesu tradycyjnego w MALL-u. Podobnie jak w większości krajów Europy Środkowej poza Polską, konsumenci w Czechach nie są jeszcze zaznajomieni z modelem marketplace – mówi Roy Perticucci, prezes Allegro. – Zamierzamy wyciągnąć jak najwięcej wniosków ze startu w Czechach, aby na tej bazie opracować plan działań, który pozwoli nam w przyszłości szybciej wchodzić na nowe rynki w obrębie działania segmentu MALL – dodaje.

Choć w ostatnich dniach kurs Allegro mocno rósł i akcje kosztowały już niemal 39 zł, to w dniu ogłoszenia dobrego sprawozdania spółki za pierwszy kwartał traciły ok. 7 proc., a cena spadała w ciągu dnia nawet poniżej 34 zł. Być może to realizacja zysków, ale analitycy nieoficjalnie przyznają, że wciąż niewiadomą są koszty związane z biznesem poza Polską, który może nieraz zaskoczyć stratami.

Allegro podało, że w pierwszym kwartale wartość sprzedaży brutto na platformie (GMV) w Polsce wzrosła o 14 proc. r./r., do 12,3 mld zł. W całej grupie, licząc wraz z rynkiem czeskim, wzrosła o 21,4 proc. r./r. W efekcie przychody z działalności w Polsce wzrosły w pierwszym kwartale o 22,7 proc. r./r., do 1,71 mld zł. Z kolei liczba aktywnych kupujących na Allegro wzrosła czwarty kwartał z rzędu do 14,2 mln.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy