Popyt na telewizory od trzech lat spada. O ile do niedawna Polacy kupowali prawie 2,5 mln odbiorników rocznie, o tyle już w 2015 r. do naszych domów trafiło ich o 120 tys. sztuk mniej. Eksperci mówią o głębszym trendzie spadkowym i przekonują, że nawet najbliższe wielkie imprezy sportowe, które z reguły mocno nakręcały sprzedaż telewizorów, niewiele zmienią. Producenci wątpią, by odbywające się we Francji mistrzostwa Europy w piłce nożnej czy olimpiada w Brazylii sprawiły, że sprzedaż wróci do poziomów sprzed dwóch–trzech lat.
Piłka jako magnes
– Całkowita sprzedaż telewizorów w Polsce w tym roku nie przekroczy raczej 2,5 mln sztuk. Ale takie wydarzenia jak Euro 2016 zahamują dotychczasowe spadki popytu – mówi Wiesław Kowalczyk, ekspert LG.
Koreański producent postanowił wykorzystać awans polskiej reprezentacji piłkarskiej do finałów we Francji. W tym tygodniu ogłosił, że ambasadorem telewizorów tej marki został Jakub Błaszczykowski, jedna z gwiazd drużyny narodowej. Ten sam chwyt postanowił zastosować Samsung, którego odbiorniki będzie reklamował Grzegorz Krychowiak. Producenci uciekają się do takich zagrań, bo zdobycie klienta staje się coraz trudniejsze. – Popytowi na telewizory nie sprzyja masowy dostęp do internetu, który jeszcze kilka lat temu nie był tak powszechny, a dzisiaj wypiera tradycyjną telewizję – tłumaczy „Rzeczpospolitej" Rafał Lipka, product manager w Komputroniku.
Trójwymiar w odwrocie
Co więcej, okazało się, że wprowadzenie takich nowinek technicznych, jak emisja obrazu w trójwymiarze czy zakrzywiony ekran, nie przyciągnęło klientów. W nowej linii telewizorów na ten rok, przygotowanej przez LG, są tylko dwa modele z 3D i nie ma ani jednego z wygiętym monitorem.
– Osłabienie sprzedaży urządzeń wyposażonych w technologię 3D jest spowodowane przede wszystkim przebojową popularnością telewizorów UltraHD, które oferują doskonały, ostry obraz z poczuciem głębi, bez konieczności korzystania z nieco problematycznych okularów 3D – tłumaczy Michał Mystkowski, rzecznik prasowy sieci MediaExpert. Jak podkreśla, odbiorniki z systemem UHD sprzedają się jak świeże bułeczki. – To zwyżki rzędu 130 proc. rocznie – dodaje Mystkowski.