Reklama

Sprzedaż w sieci kuleje. Ale ma być lepiej

Spada udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w Polsce. W cenach bieżących w czerwcu wyniósł on 8,6 proc. wobec 8,9 proc. miesiąc wcześniej. W branży widzą problem, ale liczą na poprawę w II połowie roku.

Publikacja: 22.07.2022 00:03

Sprzedaż w sieci kuleje. Ale ma być lepiej

Foto: Adobe Stock

Najnowsze dane GUS wskazują, że e-handel ma za sobą trudną połowę br. Rynek, który przeżywał spektakularne wzrosty w okresie dwóch lat pandemii, w br. kolejny miesiąc notuje spowolnienie – w czerwcu (w porównaniu z majem) nastąpił spadek wartości sprzedaży detalicznej przez internet aż o 3,2 proc. Najmocniej odczuły to firmy zaklasyfikowane przez GUS do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (spadek z 22,3 do 21,7 proc.) oraz „meble, RTV, AGD” (z 16,7 do 16,4 proc.).

Piotr Matysik, prezes Marketplanet, wskazuje, iż jest to efekt wysokich ceny towarów i trudności z dostępnością wielu produktów. Jego zdaniem krótkoterminowo trudno przewidzieć, jak sytuacja ekonomiczna wpłynie na e-handel. Jak podkreśla, sytuacja rynkowa jest bowiem bardzo dynamiczna. – W ujęciu długoterminowym e-handel prawdopodobnie będzie się wciąż rozwijać, i to we wszystkich sektorach – zapewnia.

Według Sebastiana Błaszkiewicza z Unity Group z uwagi na galopującą inflację i ostrożniejsze zarządzanie domowymi budżetami spada sprzedaż większości dóbr. – Negatywne konsekwencje wyraźnie malejącej siły nabywczej Polaków odbiją się na całym handlu detalicznym, ale to kanał online, jako że jest najszybszy i najbardziej wrażliwy na zmiany cen, odczuł to jako pierwszy – wyjaśnia.

Czytaj więcej

Polacy robią już zapasy na zimę, bo ceny rosną. Znika nie tylko cukier

Jak podkreśla, są jednak widoczne na horyzoncie duże możliwości do poprawy koniunktury w e-handlu. – Okres wakacyjny to czas zakupów letnich ubrań, sprzętu turystycznego i sportowego, a to tradycyjnie kategorie, w których rynek sprzedaży internetowej jest bardzo konkurencyjny. W sierpniu zaczną się przygotowania do szkoły, czyli zakup podręczników, art. szkolnych i materiałów biurowych. Z kolei sezon jesienny jest najlepszy pod względem obrotów w roku – wylicza Błaszkiewicz.

Reklama
Reklama

Karol Grygiel, członek zarządu Oferteo, przekonuje, że zaletą e-commerce jest fakt, że konsumenci przyzwyczajeni są do szukania w sieci najlepszych ofert. – Przy większych zakupach zyskiwać będą ci, którzy mają w ofercie systemy ratalne – zauważa. I dodaje, że w sektorze usług dostępnych online na razie nie widać spadku popytu.

Bartosz Berliński, wiceprezes Arena.pl, mówi nam z kolei, że sytuacja gospodarcza i geopolityczna wpłynęła na większość e-commerce'ów, stąd należy zrewidować estymacje względem poprzednich lat, w których pandemia dała ogromny impuls wzrostowy przedsiębiorstwom opierającym swoją sprzedaż na kanałach online. – Z jednej strony mamy negatywne czynniki wpływające na sprzedaż, jak rozpędzająca się inflacja czy zawirowania w globalnym łańcuchu dostaw, z drugiej zaś żyjemy nadzieją, że nawyki konsumenckie z poprzednich lat utrwaliły się u Polaków i wygoda, szybkość oraz często atrakcyjne cenowo zakupy online wygrają z tradycyjną formą – komentuje. I ostrzega, że trzeba liczyć się z bardzo mocną konkurencją cenową podmiotów handlowych. – A biorąc pod uwagę rosnące zadłużenie sklepów online, dla wielu może to być walka o przetrwanie i utrzymanie się na rynku – zauważa wiceprezes Areny.

Czy zatem hossa w e-handlu już za nami? Z analiz PwC wynika, że niekoniecznie – paradoksalnie inflacja może bowiem okazać się impulsem dla konsumentów do poszukiwania online niższych cen i promocji. Co więcej, nową siłą napędową e-commerce może stać się dwumilionowa rzesza Ukraińców, którzy znaleźli się w Polsce – podaje PwC.

Handel
Stało się – Prada ogłosiła, że przejęła rodzimego rywala Versace. „Transakcja dekady”
Handel
Black Friday jednak nie rozczarował, Polacy ruszyli na zakupy. Zwłaszcza online
Handel
Świetny pomysł czy powrót PRL? O przejęcie Carrefoura przez państwo zapytaliśmy biznes
Handel
Problemy Pumy: chińscy giganci sportowi mogą przejąć markę
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
Sztuczna inteligencja pomoże w zakupach podczas Black Friday
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama