Porozumienie, które 21 września władze Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej podpiszą z przedstawicielami chińskiego terminalu kolejowego w Syczuanie – Chengdu International Railway Port, pozwoli lepiej wykorzystać potencjał połączenia kolejowego łączącego Europę z Chinami – dowiedziała się „Rzeczpospolita".
Na jego podstawie Chińczycy będą mieli możliwość zbudować w Łodzi, w przyszłości, park logistyczno-dystrybucyjny na potrzeby Nowego Jedwabnego Szlaku. To nazwa jednego z najdłuższych na świecie połączeń kolejowych, które od 2013 r. działa na trasie Łódź – Chengdu/Xiamen.
Porozumienie nie zawiera jednak wiążących konkretów, jak termin budowy, budżet czy warunki tej inwestycji. Umieszczenie zapisu o budowie centrum miało jednak wyjść od strony chińskiej.
Porozumienie ma też zachęcić Chińczyków do zwiększenia inwestycji bezpośrednich w łódzkim regionie, który ma stać się superhubem dla handlu z Państwem Środka, ale także dla europejskiego biznesu, którzy chciałby wysyłać towary do Chin koleją.
Połączenie kolejowe jest tańsze niż drogą lotniczą i szybsze niż drogą morską – trwa 14 dni zamiast 40. Polska leży w kluczowym miejscu tego szlaku. Odpowiednie ułożenie relacji gospodarczych z Chinami przy tej okazji ma taką wagę, że przedostało się do dyskusji na Forum Ekonomicznym w Krynicy. Polska jest najważniejszym partnerem Chin w tej części Europy – mówił tam Xu Jian, ambasador ChRL w Polsce.