Seniorzy – jak każda inna grupa wiekowa – są mocno zróżnicowani także pod względem majątkowym. Dlatego nie można wszystkich traktować jako biednych, liczących każdy grosz emerytów. Z raportu firmy Nielsen wynika, że jest wręcz przeciwnie, a dochód rozporządzalny na osobę w gospodarstwach z osobami 60+ wynosi 1828 zł, czyli 24 proc. więcej niż w pozostałych grupach. Z powodu liczebności i możliwości finansowych nie da się ich ignorować, a zwłaszcza handel musi wypracować nieco inne podejście.

– Jest to pokolenie, które chętniej niż przeciętny konsument zapłaci więcej za produkty wysokiej jakości, a kiedy kupują marki własne, też zdecydowanie częściej wybierają te droższe – mówi Małgorzata Głos, client business partner z Nielsena. – Dla 55 proc. dojrzałych konsumentów kupowanie zdrowych produktów jest bardzo istotne i przyznają się do tego zdecydowanie częściej niż pozostałe grupy wiekowe – dodaje.

Wbrew pozorom seniorzy nie są wielkimi łowcami okazji. Tylko 14 proc. z nich chce biegać pomiędzy sklepami za promocjami. Są też mniejszymi zwolennikami dyskontów; dla 35 proc. młodszych to ulubiony sklep, wśród seniorów wskazań jest o 10 pkt proc. mniej.

– Zapewne rzutują na to niezbyt dobre wspomnienia z początku rozwoju kanału dyskontów w Polsce, gdzie sprzedaż odbywała się z palet, a głównym narzędziem była niska cena – dodaje Małgorzata Głos. Są też otwarci na nowości – 43 proc. deklaruje, że jeśli w okolicy otwiera się nowy sklep, to chętnie do niego wejdą, żeby sprawdzić, czy jest to coś dla nich. O ile w ciągu tygodnia 37 proc. odwiedziło hipermarket, to 48 proc. kupowało w warzywniaku.

Sieci handlowe nie zapominają o tej grupie i walczą o klientów 60+. – Jako pierwsza sieć w Polsce wprowadziliśmy kartę seniora, która umożliwia klientom powyżej 60. r.ż. zakupy z 10-proc. rabatem w każdy wtorek – podaje biuro prasowe Carrefour Polska.

– To szczególna grupa odbiorców o określonych potrzebach żywieniowych, ich decyzje zakupowe są starannie przemyślane. Klienci ci prowadzą także zazwyczaj mniejsze, jednoosobowe gospodarstwa domowe, dlatego częściej sięgają po dania gotowe. Są to najczęściej konsumenci mniej skłonni do próbowania nowych produktów, sięgają raczej po znane im już artykuły o tradycyjnym, polskim smaku – podkreśla Barbara Tokarz, menedżer ds. relacji zewnętrznych Jeronimo Martins Polska.

Chodzi nie tylko o ofertę. – Wprowadzamy rozwiązania mające na celu stałe podnoszenie komfortu zakupowego klientów w starszym wieku, m.in. poszerzając alejki i dostosowując układ placówek do potrzeb seniorów czy zapewniając miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych – dodaje.

Jednak seniorzy są nie tylko ważną grupą dla sklepów, ale również wszelkiej maści oszustów i naciągaczy, zwłaszcza podczas specjalnych prezentacji.

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

– Prowadzimy postępowania dotyczące np. wprowadzania w błąd podczas zmiany sprzedawcy prądu, gazu, operatora telekomunikacyjnego, na pokazach. W tej chwili w toku mamy ok. 30 postępowań – wyjaśnia Agnieszka Majchrzak z biura prasowego UOKiK. – Nie ma tygodnia, w którym nie wszczęlibyśmy kolejnego. W ciągu ostatnich pięciu lat skargi, które otrzymujemy na umowy zawierane poza lokalem, można liczyć w dziesiątkach tysięcy – dodaje.

UOKiK rozważa choćby wprowadzenie wymogu zgłaszania pokazów do odpowiedniej instytucji, a także obowiązek wyraźnego informowania zapraszanych konsumentów o handlowym celu spotkania.