Reklama

Sezon świąteczny zapowiada się rekordowo

Rodzinne budżety świąteczne są średnio 8 proc. większe niż rok temu. Jednym z powodów boomu jest program 500+.

Aktualizacja: 18.11.2016 06:24 Publikacja: 17.11.2016 19:40

Foto: Bloomberg

Sezon zakupów bożonarodzeniowych to najważniejszy okres dla branży handlowej w roku. Dla niektórych segmentów rynku, jak choćby jubilerów, grudzień daje obroty nawet na poziomie kwartału.

Po tegorocznym sezonie firmy dużo sobie obiecują, głównie z powodu wpompowanych w gospodarkę 17 mld zł, jakie rząd wyda w 2016 r. z tytułu programu 500+. Pierwsze badania potwierdzają to, co napisaliśmy w „Rz" już pod koniec października: tegoroczny sezon zapowiada się rekordowo.

Statystyczna polska rodzina planuje wydatki na poziomie 1,5 tys. zł, czyli o 8 proc. większe niż rok temu. Jak wynika z sondażu Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS), to o 100 zł więcej, niż wynikało z ubiegłorocznych deklaracji. W sumie świąteczne wydatki wyniosą 20,1 mld zł wobec 18,6 mld zł w 2015 r.

Jeszcze lepiej wypadają deklaracje rodzin korzystających z programu 500+, które na święta chcą wydać średnio ponad 1,7 tys. zł.

– Musimy jednak brać pod uwagę, że są to rodziny liczniejsze niż ogólnopolska średnia wynosząca 2,82 osoby dla gospodarstwa domowego – mówi Marcin Duma, prezes IBRIS. – Ponieważ program wystartował w tym roku, nie ma danych porównawczych dla tej grupy z 2015 r. – dodaje. Z badania firmy wynika, że Polacy świąteczne zakupy chcą robić głównie w mniejszych sklepach, choć niemal 40 proc. wybierze się do hiper- czy supermarketu, a co czwarty do sieci dyskontowej.

Reklama
Reklama

Jednak na żywności wydatki się nie kończą, ponieważ od kilku lat największy udział w świątecznych budżetach mają prezenty i właśnie z nimi związana jest głównie walka firm handlowych. Co roku czołówkę list najchętniej kupowanych kategorii tworzą książki, zabawki, słodycze czy biżuteria.

– Okres przedświąteczny obfituje w mocne tytuły i premiery. W przypadku książek stawiamy na nowego Harry'ego Pottera, Bridget Jones i „Szpiega" Paulo Coelho – mówi Monika Marianowicz, rzeczniczka Empiku.

– Mamy duże oczekiwania odnośnie do sezonu świątecznego. IV kwartał zaczął się dla nas bardzo dobrze, w październiku wyniki były wręcz rewelacyjne – mówi Grzegorz Pilch, prezes Vistula Group. – Największe nadzieje wiążemy z segmentem jubilerskim. Dla W.Kruk grudzień to ok. 30 proc. udziału w rocznym wyniku oraz przychody na poziomie standardowych trzech miesięcy – dodaje.

Sezon rozkręca się od kilku tygodni. – Już w pierwszym tygodniu listopada obserwujemy zwiększone zainteresowanie naszą ofertą prezentów i w związku z tym możemy powiedzieć, że wtedy właśnie rozpoczyna się sezon – zarówno dla nas, jak i dla gości naszych sklepów – mówi Marek Łebek, rzecznik sieci Smyk. – Kulminacja przypada na dni bezpośrednio poprzedzające mikołajki oraz Gwiazdkę, choć klienci coraz częściej kupują świąteczne prezenty z większym wyprzedzeniem – dodaje.

Udział prezentów jest jeszcze wyższy w rodzinach z dziećmi, ponieważ to głównie z myślą o najmłodszych kupowane są upominki. To również najlepszy okres dla elektroniki, np. telewizorów.

Handel
Miliardy na znane marki, czyli ABG buduje masę przed IPO
Handel
Donald Trump wzywa UE do nałożenia 100-proc. ceł na Chiny i Indie
Handel
Założyciel CCC: Już się nie potknę, jestem za blisko biznesu
Handel
Donald Trump ubiega się o utrzymanie ceł przez Sąd Najwyższy. Prosi o „szybką decyzję”
Handel
Komisja Europejska przyjęła umowę handlową z Mercosurem. Co przyniesie Unii?
Reklama
Reklama