Reklama
Rozwiń
Reklama

Koniunktura w przemyśle. Złe rozwiązania w dobrej chwili

Koniunktura w przemyśle przetwórczym jest najsłabsza od sześciu lat. Dzięki bodźcom fiskalnym spowolnienie nie rozleje się na całą gospodarkę.

Publikacja: 03.03.2019 21:00

Koniunktura w przemyśle. Złe rozwiązania w dobrej chwili

Foto: Pixabay

PMI, barometr koniunktury w polskim przemyśle przetwórczym bazujący na ankiecie wśród menedżerów logistyki około 200 przedsiębiorstw, zmalał w lutym do 47,6 pkt z 48,2 pkt w styczniu. Tym samym wrócił do poziomu grudniowego, najniższego od kwietnia 2013 r.

Te wahania mają jednak mniejsze znaczenie niż to, że PMI już czwarty miesiąc z rzędu utrzymał się poniżej 50 pkt. Każdy taki odczyt sugeruje zaś, że aktywność w przetwórstwie przemysłowym, które odpowiada za 20 proc. wytwarzanej w Polsce wartości dodanej, maleje w ujęciu miesiąc do miesiąca. W 2014 r., gdy PMI poprzednio był poniżej 50 pkt, utrzymał się tam tylko przez trzy miesiące. Dlatego ekonomiści PKO BP komentują, że ścieżka PMI coraz bardziej przypomina tę, którą „podążał on podczas załamania w latach 2007–2008 i kreśli tym samym mocno pesymistyczny obraz gospodarki".

Pozostało jeszcze 87% artykułu

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - w duecie taniej i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Gospodarka
Co Donald Trump uzyskał podczas spotkania z Xi oraz podróży do Azji?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Gospodarka
Monopol państwa ma swoje uzasadnienie
Gospodarka
To polskie firmy mają realizować inwestycje w Polsce. Rząd opracowuje zasady
Gospodarka
Tak Światowa Organizacja Zdrowia pomaga Rosji. „Ryzyko legitymizacji reżimu”
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Gospodarka
Co nowy rząd Andreja Babiša może przynieść Czechom?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama