Obie strony podały we wspólnym komunikacie, że 4-miesięczne zawieszenie dotyczy wszystkich amerykańskich stawek celnych w imporcie z Unii za 7,5 mld dolarów i unijnych ceł od wyrobów z USA za 4 mld, wprowadzonych w trwającym od dawna w WTO sporze o subwencje dla Airbusa i Boeinga. Zmniejszy to ciężar na przemysł i zatrudnionych, pozwoli skupić się na rozwiązaniu sporu. Kluczowymi elementami rozwiązania będzie „zajęcie się działaniami wypaczającymi handel i wyzwaniami ze strony nowych uczestników rynku z krajów o gospodarce nierynkowej, takich jak Chiny" — cytuje Reuter.

Do zawieszenia ceł doszło po telefonicznej rozmowie Joe Bidena z Ursulą von der Leyen. Prezydent USA podkreślił swe wsparcie dla Unii i oddanie się sprawie przywrócenia normalnego partnerstwa Stanów z Unią, a przewodnicząca Komisji Europejskiej oceniła  porozumienie jako doskonałą wiadomość dla firm po obu stronach Atlantyku i bardzo pozytywny sygnał współpracy gospodarczej w nadchodzących latach. Oboje rozmawiali także o pandemii, zmianach klimatu i wzmacnianiu demokracji, o Chinach, Rosji, Białorusi, Ukrainie i zachodnich Bałkanach.

Valdis Dombrovskis odpowiedzialny w Unii za handel przyjął z zadowoleniem reset stosunków Unii z największym i najważniejszym gospodarczo partnerem. — Na usunięciu tych ceł zyskają obie strony w czasie, gdy pandemia szkodzi naszym pracującym i naszym gospodarkom — powiedział.

Amerykańskie cła dotyczyły unijnych samolotów i podzespołów, wina i dżemów z Francji i Niemiec, hiszpańskich oliwek, niemieckiej kawy, śrubokrętów i innych narzędzi, także alkoholi, sera i wieprzowiny z krajów Unii. Z kolei cła nałożone przez Unię obejmowały samoloty i podzespoły z USA, wyroby tytoniowe, orzechy, słodkie ziemniaki, rum, wódkę, sprzęt dla siłowni, stołyi do gry w kasynach, traktory i maszyny budowlane: ładowarki łopatowe.

Zawieszenie tych stawek zacznie obowiązywać po ogłoszeniu oficjalnych komunikatów, w najbliższych dniach. Osiągnięte porozumienie jest identyczne z 4-miesięcznym zawieszeniem ceł przyjętym dzień wcześniej przez USA i W. Brytanię.

Pomoże Boeingowi we wznowieniu dostaw B737 MAX po 22 miesiącach ich uziemienia zniesionego w styczniu. „Witamy ten krok Unii i rządu USA i mamy nadzieję, że pozwoli na owocne negocjacje dla ostatecznego rozwiązania tego sporu i dla stworzenia równych warunków działania w tym sektorze' — oświadczył rzecznik Boeinga, Bryan Watt w majlowym komunikacie.

Branżowa organizacja Distilled Spirits Council USA uznała zawieszenie ceł za „obiecujący przełom", ale dodała, że jest „ogromni rozczarowana" utrzymaniem w mocy 25-procentowej stawki na burbona, największej pozycji w eksporcie alkoholu, nałożonej w ramach odrębnego sporu handlowego dotyczącego amerykańskich ceł na stal i aluminium.

„To powód do radości francuskich plantatorów winorośli. Idźmy drogą współpracy w znalezieniu ostatecznego porozumienia. W tych czasach kryzysu musi być czas na pojednanie" — napisał na Twitterze francuski minister gospodarki i finansów, Bruno Le Maire.