Reklama
Rozwiń

Rozejm w wojnie handlowej USA-Unia Europejska

Stany Zjednoczone i Unia Europejska postanowiły zawiesić karne cła na miliardy dolarów w 16-letnim sporze o subwencjonowanie producentów samolotów i stwierdziły, że długotrwale porozumienie musi uwzględnić konkurencję Chin

Publikacja: 07.03.2021 12:11

Rozejm w wojnie handlowej USA-Unia Europejska

Foto: AdobeStock

Obie strony podały we wspólnym komunikacie, że 4-miesięczne zawieszenie dotyczy wszystkich amerykańskich stawek celnych w imporcie z Unii za 7,5 mld dolarów i unijnych ceł od wyrobów z USA za 4 mld, wprowadzonych w trwającym od dawna w WTO sporze o subwencje dla Airbusa i Boeinga. Zmniejszy to ciężar na przemysł i zatrudnionych, pozwoli skupić się na rozwiązaniu sporu. Kluczowymi elementami rozwiązania będzie „zajęcie się działaniami wypaczającymi handel i wyzwaniami ze strony nowych uczestników rynku z krajów o gospodarce nierynkowej, takich jak Chiny" — cytuje Reuter.

Do zawieszenia ceł doszło po telefonicznej rozmowie Joe Bidena z Ursulą von der Leyen. Prezydent USA podkreślił swe wsparcie dla Unii i oddanie się sprawie przywrócenia normalnego partnerstwa Stanów z Unią, a przewodnicząca Komisji Europejskiej oceniła  porozumienie jako doskonałą wiadomość dla firm po obu stronach Atlantyku i bardzo pozytywny sygnał współpracy gospodarczej w nadchodzących latach. Oboje rozmawiali także o pandemii, zmianach klimatu i wzmacnianiu demokracji, o Chinach, Rosji, Białorusi, Ukrainie i zachodnich Bałkanach.

Valdis Dombrovskis odpowiedzialny w Unii za handel przyjął z zadowoleniem reset stosunków Unii z największym i najważniejszym gospodarczo partnerem. — Na usunięciu tych ceł zyskają obie strony w czasie, gdy pandemia szkodzi naszym pracującym i naszym gospodarkom — powiedział.

Amerykańskie cła dotyczyły unijnych samolotów i podzespołów, wina i dżemów z Francji i Niemiec, hiszpańskich oliwek, niemieckiej kawy, śrubokrętów i innych narzędzi, także alkoholi, sera i wieprzowiny z krajów Unii. Z kolei cła nałożone przez Unię obejmowały samoloty i podzespoły z USA, wyroby tytoniowe, orzechy, słodkie ziemniaki, rum, wódkę, sprzęt dla siłowni, stołyi do gry w kasynach, traktory i maszyny budowlane: ładowarki łopatowe.

Zawieszenie tych stawek zacznie obowiązywać po ogłoszeniu oficjalnych komunikatów, w najbliższych dniach. Osiągnięte porozumienie jest identyczne z 4-miesięcznym zawieszeniem ceł przyjętym dzień wcześniej przez USA i W. Brytanię.

Pomoże Boeingowi we wznowieniu dostaw B737 MAX po 22 miesiącach ich uziemienia zniesionego w styczniu. „Witamy ten krok Unii i rządu USA i mamy nadzieję, że pozwoli na owocne negocjacje dla ostatecznego rozwiązania tego sporu i dla stworzenia równych warunków działania w tym sektorze' — oświadczył rzecznik Boeinga, Bryan Watt w majlowym komunikacie.

Branżowa organizacja Distilled Spirits Council USA uznała zawieszenie ceł za „obiecujący przełom", ale dodała, że jest „ogromni rozczarowana" utrzymaniem w mocy 25-procentowej stawki na burbona, największej pozycji w eksporcie alkoholu, nałożonej w ramach odrębnego sporu handlowego dotyczącego amerykańskich ceł na stal i aluminium.

„To powód do radości francuskich plantatorów winorośli. Idźmy drogą współpracy w znalezieniu ostatecznego porozumienia. W tych czasach kryzysu musi być czas na pojednanie" — napisał na Twitterze francuski minister gospodarki i finansów, Bruno Le Maire.

Gospodarka
Czy grozi nam powódź? Na razie nie, ale sytuacja może się zmienić
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Gospodarka
Czy USA nadal są gwarantem globalnej stabilności?
Gospodarka
Unia chce pokonać Rosję w Ukrainie. Oto w jaki sposób
Gospodarka
Jak Putin „zbombardował” 14 procent rosyjskiej gospodarki. Liczby porażają
Gospodarka
Autor bestsellera „Kaput”: Polska jest coraz ważniejsza