Wysokość osiąganej marży jest jednym z najważniejszych czynników świadczących o efektywności prowadzonego biznesu. Ponadprzeciętna rentowność nie jest częstym zjawiskiem na warszawskim parkiecie. Jest ona z reguły uwarunkowana posiadaniem przewagi konkurencyjnej, czy to w postaci unikalnego know-how, znanej marki, czy też dużej skali produkcji lub sprzedaży.
Text i brokerzy w czołówce
Pod względem osiąganych marż w ścisłej czołówce branży IT jest Text (dawny LiveChat). Producent oraz globalny dostawca oprogramowania komunikacyjnego, który może się pochwalić rentownością operacyjną sięgającą ok. 60 proc. To zasługa modelu biznesowego spółki, który oparty jest na globalnym zasięgu sprzedaży, który oznacza niskie koszty pozyskiwania nowego klienta.
– Wysoka rentowność operacyjna Text została w ostatnim czasie jeszcze poprawiona ze względu na podwyższenie cen usług, co było dostosowaniem się do ruchów innych graczy na rynku. Text od lat utrzymuje wysoką rentowność operacyjną, co wynika z bardziej zrównoważonego modelu wzrostu biznesu oraz dobrej dyscypliny kosztowej (postawienie na automatyzację, zatrudnienie specjalistów głównie w Polsce) – wyjaśnia Piotr Bogusz, analityk Erste Securities. – Wiele podmiotów z branży decyduje się na szybszy wzrost skali biznesu, co odbija się na rentowności – zauważa.
Ponadprzeciętnie wysoką rentownością operacyjną wyróżniają się firmy brokerskie, czego przykładem jest XTB. Broker był jednym z największych beneficjentów wzrostu zmienności notowań na rynkach. Większa aktywność inwestorów oraz napływ nowych klientów oznaczały dużo wyższe wpływy. – Wybuch pandemii zapoczątkował okres korzystnego otoczenia dla brokerów zarówno od strony przychodów, jak i osiąganych marż. Skumulowanie się odłożonego w czasie popytu spowodowało, że konsumenci osiągali ponadnormatywną stopę oszczędności. W konsekwencji wzrosło zainteresowanie tematyką inwestycyjną, co bezpośrednio przełożyło się na wzrost przychodów, a pośrednio, poprzez efekt dźwigni operacyjnej, na wyższe marże. Marże były wspierane również podwyższoną zmiennością na rynkach finansowych, która pobudzała klientów do działania – wyjaśnia Mateusz Chrzanowski, analityk Noble Securities. Równocześnie podkreśla, że sytuacja w branży ostatnio uległa normalizacji, natomiast rentowność wciąż pozostanie wysoko względem innych sektorów giełdowych, co oznacza, że to specyfika branży, a nie korzystne otoczenie są głównymi czynnikami kształtującymi marże.
Marże deweloperów
Wysokie marże od lat generuje branża deweloperska, gdzie oprócz efektywności kosztowej istotne znaczenie ma elastyczność cenowa popytu. – W poprzednich latach składały się na to relatywnie stabilne koszty budowlane oraz tańsze grunty, których udział w cenie sprzedaży lokali oscylował w okolicy 20 proc. Należy też pamiętać o głównym czynniku, czyli cenach mieszkań, które pozostają w długoletnim trendzie wzrostowym – wskazuje Adrian Górniak, analityk Ipopemy.